۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
  • کد خبر: 240071
صنعت گاز در فاصله دو نمایشگاه

صنعت گاز ایران در حالی امسال 50 سالگی خود را جشن می‌گیرد که با وجود چالشهای پیش رو در طول یک سال گذشته توانسته است تعهدات خود را در همه بخشها اجرایی کند.

شاید تحریم و نبود اعتبارات لازم برای بهره‌ برداری از تاسیسات جدید را بتوان از مهمترین چالشهای این صنعت برشمرد به‌ طوری که براساس برنامه تعریف شده، خطوط نهم و یازدهم و قطعه دوم خط ششم سراسری و تعدادی از تاسیسات تقویت فشار گاز خط هشتم سراسری باید در چند سال گذشته به بهره‌ برداری می‌ رسید.

با وجود این مشکلات، این صنعت توانسته است بر مشکلات غلبه کند و از نمایشگاه نوزدهم تاکنون فعالیتهای اجرایی مهمی در این صنعت رخ داده است.

افتتاح بزرگترین طرح ذخیره سازی گاز خاورمیانه

مخزن ذخیره سازی شوریجه به عنوان بزرگترین طرح ذخیره سازی خاورمیانه در شهریورماه پارسال با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

بهره برداری از این مخزن در حالی انجام شد که شرکت ملی گاز ایران زمستان سال 92 بیش از ۶۶٢ میلیون مترمکعب گاز از مخزن ذخیره ‌سازی سراجه قم (شهید فهمیده) برای ارسال به خطوط سراسری برداشت کرده بود.

با بهره برداری از مخزن ذخیره سازی شوریجه، پایداری شبکه گاز شمال شرق کشور در فصل زمستان افزایش یافت و بخشی از گاز این منطقه از این پس از طریق مخزن شوریجه تامین می شود.

بر این اساس، مخزن ذخیره سازی شوریجه ظرفیت ذخیره سازی ٤,٧ میلیارد مترمکعب گاز را دارد و روزانه ١٠ میلیون مترمکعب گاز توسط سه ردیف کمپرسور به

این مخزن تزریق و در فصل سرما حداکثر روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب از آن برداشت و پس از فرآورش به شبکه سراسری تزریق می شود.

خط دهم سراسری خوش قول شد

دیماه پارسال باتوجه به برنامه ‌ریزیهای انجام شده و نیاز شبکه برای انتقال افزایش تولید گاز پارس جنوبی، بخش پایانی خط دهم سراسری (خط لوپ) به بهره برداری رسید.

بهره ‌برداری از این خط لوله سراسری گاز ضمن پایداری و افزایش ضریب اطمینان تامین گاز استانهای اصفهان و یزد، شبکه انتقال گاز کشور را یک گام دیگر به سمت پایداری کامل نزدیک کرد.

برهمین اساس، با بهره ‌برداری از خط لوله دهم سراسری، گاز مورد نیاز استان اصفهان و برخی استانهای مرکزی کشور که پیشتر از طریق خط اول، دوم و چهارم سراسری تامین می‌ شد، از این پس از طریق این خط تامین می ‌شود.

گاز تولیدی از پارس ‌جنوبی و شرکت پالایش گاز فجرجم از طریق خط لوله دهم سراسری به استان اصفهان و بخشی از استان یزد ارسال و در ادامه به انشعابهایی که برای خطوط سراسری اول، دوم و سوم سراسری برای ارسال به دیگر نقاط کشور تعریف شده متصل می ‌شود.

بهره برداری از قلبهای تپنده صنعت گاز

از سوی دیگر، از نمایشگاه نوزدهم تاکنون ایستگاه ‌های تقویت فشار گاز بیجار، همدان، خیرگو، دشت، دهق و پل‌ کله به بهره ‌برداری رسیده است.

این پروژه ‌ها به دلیل نبود منابع مالی در چند سال گذشته تعطیل شده بود و از سال 92 ساخت آنها براساس اولویت ‌بندی آغاز و در برنامه تعریف شده به بهره ‌برداری رسید.

ظرفیت انتقال و پایداری شبکه گاز با بهره برداری از این خطوط افزایش یافت و افزایش تولید پارس جنوبی بدون کوچکترین مشکلی به مبادی مصرف منتقل شد.

گاز طبیعی میهمان 1000 روستا

در طول یک سال گذشته، ٩ شهر و یکهزار و ٢٠ روستا به شبکه سراسری گاز پیوسته و با وجود این که پارسال تمرکز شرکت ملی گاز ایران روی توسعه زیرساختهای انتقال گاز بود از مشتریان خود نیز غافل نشد و یکهزار کیلومتر شبکه‌ گذاری داخل شهری اجرا و یک میلیون خانوار را نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار کرده است.

بهره برداری از فاز 12 پارس جنوبی

در بازه زمانی یادشده، بهره برداری از فاز ١٢ پارس جنوبی به عنوان یکی از پروژه های ماندگار صنعت نفت توسط نیروهای متخصص و متعهد شرکت ملی گاز ایران انجام شد.

از همین سو، شرکت ملی گاز ایران برای راه اندازی دقیق، سریع و ایمن پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی، در قالب یک تیم ٣٠ نفره با شرکتهای پتروپارس و POMC (شرکت بهره برداری و مدیریت پتروپارس) همکاری کرد.

بهره برداری از این فاز منجر به افزایش ظرفیت تولید گاز کشور شد و در ادامه محدودیتهای سالهای گذشته در بخشهای نیروگاهی و صنایع به شکل محسوسی کاهش یافت و 15 میلیارد مترمکعب گاز بیشتری به نیروگاهها تحویل شد.

افزایش 15 میلیارد مترمکعبی تحویل گاز به نیروگاهها

افزایش ظرفیت تولید در سال گذشته منجر به افزایش تحویل گاز به بخشهای مصرف از جمله صنایع و نیروگاهها شد.

بر همین اساس، تحویل گاز به بخش نیروگاهی در طول سال گذشته، 15 میلیارد مترمکعب بیش از مدت مشابه سال پیش از آن بوده که این مهم تاثیری زیادی در کاهش آلودگی هوا داشت.

از سوی دیگر، تحویل گاز به صنایع به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور شاهد رشد 9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن بود.

آغاز صادرات گاز به عراق

شرکت ملی گاز ایران در طول سال گذشته توانسته است زیرساختهای لازم برای صادرات گاز به عراق را نیز فراهم کند.

بر همین اساس و با توجه به زیرساختهای ایجاد شده در طول یک سال گذشته، فاز نخست صادرات گاز به عراق تا کمتر از یکماه آینده آغاز می شود.

از سوی دیگر، در سال جاری ساخت خط ششم سراسری و بهره برداری از تاسیسات جدیدی نیز در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است.

بر این اساس، پنج ایستگاه تقویت فشار گاز خط هشتم سراسری با هدف انتقال افزایش ظرفیت تولید گاز تا پیش از زمستان امسال به بهره برداری می رسد.

بهره برداری از ایستگاههای خنج، جهرم، صفاشهر، نائین و کاشان روی خط هشتم سراسری از جمله اولویتهای امسال شرکت ملی گاز ایران است.

٨٠٠ هزار خانوار به شبکه گاز سراسری متصل می شوند

از سوی دیگر، این شرکت با استفاده از منابع بند «ق» قانون بودجه، گازرسانی به 800 هزار خانوار را در برنامه دارد.

هم اکنون ٢,٤ میلیون خانوار فاقد گاز در کشور وجود دارد که گازرسانی به این تعداد خانوار تا سه سال آینده با اعتبار ٤.٧ میلیارد دلار انجام می شود.

با گازرسانی به این تعداد خانوار در روستاهای کشور سالانه از مصرف سه میلیارد لیتر نفت سفید و ١,٥ میلیون تن گاز مایع جلوگیری می شود.

ساخت واحدهای مینی ال ان جی

شرکت ملی گاز ایران برنامه‌های مشخصی نیز در زمینه ساخت کارخانه مینی ال ان جی و گازرسانی به شهرها و روستاها از طریق سی ان جی دارد و تاکنون در چند نوبت فراخوان آن را ارائه کرده است.

براساس این طرح، در فصل زمستان می‌توان از مینی ال ان جی و یا سی ان جی برای افزایش پایداری شبکه و گازرسانی به مناطق دوردست در نقاط تعریف شده بهره برد.

با نگاهی گذرا به فعالیتهای شرکت ملی گاز ایران در طول سال گذشته و برنامه های پیش رو می توان اذعان داشت که روزهای پر امید صنعت گاز در راه است.

بر این اساس، فعالیتهای اجرایی این شرکت با توجه به افزایش تولید گاز در پارس جنوبی شتاب گرفته و این روزها به روزهای پرکار صنعت گاز مبدل شده است.

مهدی مهرابی

کد خبر 240071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =