خلاصه اهم اخبار روز نخست بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

خلاصه اهم اخبار آغاز به کار بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار تقویت ساخت داخل با اتکا بر اصول اقتصاد مقاومتی به این شرح گزارش می شود.

به گزارش شانا، بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش وپتروشیمی دیروز (چهارشنبه، ١٦ اردیبهشت ماه) با حضور مقامهای رسمی، بیژن زنگنه، وزیر نفت، مدیران شرکتهای تابعه وزارت نفت و فعالان داخلی و خارجی صنعت نفت در محل نمایشگاههای بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.
تقویت ساخت داخل با اتکا بر اصول اقتصاد مقاومتی شعار امسال نمایشگاه اعلام شده و بیش از 1200 شرکت داخلی و ٦٠٠ شرکت خارجی از ٢٩ کشور در فضایی به وسعت ٥٠ هزار مترمربع حضور دارند.
در بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی هیئتهای تجاری و اقتصادی نروژ و لهستان و کشورهایی همچون ایتالیا، چین، آلمان، امارات، هند، ترکیه، روسیه، فرانسه، بلژیک، انگلستان، سنگاپور، موناکو، کره جنوبی، اوکراین، اسپانیا، اتریش، قزاقستان، سوییس به صورت شرکت یا پاویون حاضر شدند.

خلاصه اهم اخبار آغاز به کار چهارشنبه، ١٦ اردیبهشت ماه:
معاون اول رئیس جمهوری: توسعه پارس جنوبی مصداق اقتصاد مقاومتی است
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، امروز (چهارشنبه ١٦ اردیبهشت ماه) در آیین گشایش بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: به یک تعبیر، این نمایشگاه، پنجره و چشم اندازی گسترده برای رصد کردن تحولاتی بنیانی بوده که از شروع به کار دولت تدبیر و امید شکل گرفته و اینک با بهره گیری از ظرفیتهای پویای ملی و تعاملات جهانی در مسیر رسیدن به شکوفایی است.
وی عنوان کرد: انتظار داریم پس از ارائه مدل قراردادهای جدید نفتی که برمبنای واقعیتهای بازار به شدت رقابتی و در جهان امروز تدوین شده است، سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران چنان جذاب شود که صنعت نفت کشور در مدت کوتاهی بتواند سرمایه خارجی مورد نیاز را جذب کند.
جهانگیری در ادامه بیان کرد یکی از تجربه های گرانسنگ در صنعت نفت، اجرای بزرگترین تاسیسات صنعتی تاریخ ایران یعنی تکمیل فاز دوازدهم میدان گازی پارس جنوبی بود.
وی ادامه داد: دسترسی به بازارهای جدید صادرات گاز با اولویت کشورهای همسایه و همجوار، افزایش خوراک مجتمعهای پتروشیمی و به دنبال آن افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و ورود به بازار تولید LNG برای صدور گاز به بازارهای دوردست از دیگر نتایج بهره برداری از فازهای پارس جنوبی است.
جهانگیری افزود: ایران مصمم است در زمانی کوتاه پس از امضای تفاهمنامه هسته ای ظرفیت تولید نفت خود را در کوتاهترین زمان ممکن به میزان تولید قبل از تحریمها برساند.

وزیر نفت: تولیدکنندگان نفت باید فضا را برای افزایش صادرات ایران باز کنند
وزیر نفت از بدهی هفت میلیارد دلاری نفتی هند به ایران خبر داد و گفت: پس از لغو تحریمها این بدهی به صورت یورویی و روپیه دریافت می شود.
بیژن زنگنه در نشست خبری نخستین روز برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در ادامه با بیان این که کشور چین بدهی نفتی غیر متعارفی به ایران ندارد، گفت: در مبادلات نفتی خریدار نفت فرصت کوتاهی برای پرداخت قیمت نفت دارد.
زنگنه در پاسخ به این سئوال که برنامه های وزارت نفت با لغو تحریمها در باره افزایش صادرات نفت چیست، اظهار داشت: بازار جهانی نفت یک بازار پیوسته بوده است از این رو همه تولیدکنندگان باید به فکر ورود نفت ایران به بازار باشند زیرا ٦٠ درصد از نفت صادراتی ایران با تحریمهای غیرمنصفانه از بازار حذف شده است.
وی تاکید کرد: کشورهای تولیدکننده نفت باید برای افزایش صادرات نفت ایران در بازار جا باز کنند.
زنگنه درباره این که آیا پیشنهادی برای اجماع میان اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) وجود دارد یا خیر گفت: فکر نکنم پیشنهادی برای آن وجود داشته باشد؛ باید دعا کرد، اما بیشتر اعضای اوپک نظرشان ادامه روند موجود نیست.
وزیر نفت در باره این که ارزیابی ایران از قیمتهای کنونی نفت و نوسانهای آن چیست، گفت: هیچ یک از اعضای این سازمان از قیمتها به دلیل نوساناتی که هم اکنون شاهد آن هستیم راضی نیست و ما هم نظرمان معلوم است؛ هم اکنون مقدار عرضه نفت خام بیش از تقاضاست و اگر عوامل سیاسی نباشد سیر قیمتها به سمت بالاست.
زنگنه درباره حضور روسیه در اوپک و این که عربستان تمایلی به حضور آنها در این سازمان ندارد گفت: هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد، وقتی اوپک قبول می کند آنگولا وارد این سازمان شود دلیلی ندارد که از حضور روسیه با تولید بیش از ١٠ میلیون بشکه در روز جلوگیری کند.
همچنین، وزیر نفت در بازدید از غرفه های شرکتهای داخلی بر کیفیت و مدت زمان ساخت تجهیزات داخلی تاکید کرد و گفت: صنعت نفت ایران با تلاش کارکنان سختکوش و سازندگان داخلی توانای خود امروزه در شدیدترین تحریمهای بین المللی سرپا ایستاده است.

رونمایی از دستاوردهای فناورانه پژوهشگاه صنعت نفت
سید امیرعباس حسینی، جانشین رئیس و معاون فناوری و امور بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به رونمایی از فناوریهای ایرانی نمکزدا، نخستین محصول ایرانی گوگردهای دانه بندی شده کشاورزی، مدیریت هزینه خوردگی، ارزیابی آلاینده های هوا و نرم افزارهای مدل سازی مربوطه و توسعه فناوریهای نوین پاکسازی آلودگیهای محیطی، گفت: این مرکز با هدف تشریح دستاوردهای فناورانه محققان خود دو نشست خبری در روزهای پنجشنبه و شنبه، ١٧ و ١٩ اردیبهشت ماه در محل نمایشگاه بین المللی نفت برگزار می کند.

امضای قرارداد تامین الکترو موتور ضدانفجار گاز در نمایشگاه بیستم
مجید بوجارزاده، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: در طول برگزاری این نمایشگاه، قرارداد تامین الکترو موتور ضدانفجار ١٢٠٠ کیلووات، قرارداد تامین قطعات یدکی پمپهای گریز از مرکز و قرارداد خرید مولکولارسیو نیز بین شرکت ملی گاز ایران با تولیدکنندگان داخلی منعقد خواهد شد.

اجرایی شدن طرح کهاب در ٥ انبار مهم کشور
مجری طرح کهاب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: امسال در انبارهای اصلی اهواز، اراک ، تبریز، مشهد و اصفهان طرح کهاب اجرایی خواهد شد.
وی با بیان این که در هر یک از انبارها به طور متوسط ٢٥ میلیون لیتر بنزین به فروش می رود، اظهارکرد: از این میزان بخار بنزین، روازنه ٤٠ هزار لیتر بنزین استحصال می شود که سالانه آن ١٥ میلیون لیتر خواهد بود.

شرکت روسی: بدون توجه به تحریمها در ایران فعالیت می کنیم
شرکت روسی جی اس سی نیو تکنالجیز اعلام کرد که این شرکت بدون توجه به تحریمهای غربی، به تلاش برای گسترش فعالیتهای خود در ایران ادامه می دهد.
شرکت نیو تکنالجیز که امسال نخستین بار در نمایشگاه نفت شرکت کرده و قصد دارد گام نخست را برای فعالیت در بازار نفت ایران در این نمایشگاه بر دارد، در زمینه خدمات تعمیر و نگهداری خطوط انتقال نفت و گاز فعالیت می کند.

شرکت سوکار آذربایجان: آینده همکاریهای نفتی ایران و آذربایجان روشن است
ناظم ولی اف، رئیس اداره علمی و فنی سوکار در پاسخ به این سئوال که پس از لغو تحریمها، آیا سرمایه گذاران خارجی در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه گذاری می کنند گفت: پیش از این در نشستها و کنفرانسهای مختلف شنیده بودم که می گفتند، اگر ایران تحریم نشده بود، بازارهای انرژی جهان وضع دیگری داشتند. برای مثال خطوط لوله نفت و گاز می توانستند از ایران عبور کنند و ایران به محل ترانزیت انرژی بدل شود. حال به نظر من با لغو تحریمها، درهای زیادی باز می شوند و همکاری میان کشورهای منطقه در زمینه انرژی افزایش می یابد.

کد خبر 240135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =