حذف کامل آلودگیهای هیدروکربنی محقق می شود

بومی سازی توسعه فناوریهای نوین پاکسازی خاک و آبهای زیرزمینی توسط پژوهشگاه صنعت نفت در حاشیه نمایشگاه بیستم رونمایی شد.

ابراهیم اعلایی امروز شنبه (19 اردیبهشت ماه) در مراسم معرفی توسعه فناوریهای نوین پاکسازی خاک و آبهای زیرزمینی در حاشیه بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: نشت و گسترش آلودگیهای هیدروکربنی در اثر حوادث یا مشکلات فرآیندی با توجه به گستردگی فعالیتهای صنعت در کشوری امری گریزناپذیر است.

وی افزود: توسعه این فناوری نیز همسو با ضرورت صیانت از منابع زیست محیطی و حفظ سلامت کارکنان متناسب با شرایط بومی هر منطقه و رفع آلودگیهای خاک و آبهای زیرزمینی است.

رئیس پژوهشکده محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: در میان روشهای مختلف رفع آلودگی، روشهای زیستی که مبتنی بر فعالیت متابولیک میکروارگانیسمهای تجزیه کننده هیدروکربن عمل می کنند، در مقایسه با روشهای شیمیایی و فیزیکی ساده تر، ارزان تر و با محیط زیست سازگارتر هستند و سبب حذف کامل آلودگی و تبدیل آن به آب، دی اکسیدکربن و ماده زیستی می شوند.

اعلایی یادآور شد: تجزیه زیستی برای رفع آلودگی از محیطهای مختلف از جمله خاک، آب و جریان هوا قابلیت کاربرد دارد و بر این پایه فناوریهای متعددی دردنیا توسعه یافته و به مرحله تجاری رسیده اند.

وی با اشاره به این که پژوهشگاه نیاز کشور را در این زمینه مورد توجه قرار داده است، گفت: این مرکز موفق شد علاوه بر توسعه دانش فنی بومی در فرآیندهای نوین پاکسازی آب و خاک، به صورت عملیاتی نیز این فرآیندها را برای رفع مشکلات صنعت اجرایی کند.

اعلایی مهمترین دستاوردهای پژوهشگاه در زمینه فناوریهای پاکسازی محیط را توسعه روشهای رصد و ارزیابی گستره آلودگی در خاک سطحی و آب زیرزمینی، پاکسازی عملیاتی خاکهای سطحی آلوده به انواع هیدروکربنها با روش پیشرفته بیوپایل، توسعه فناوری استخراج بخارات از خاک و تلفیق آن با پاکسازی زیستی با فعالسازی میکروفلور آب زیرزمینی، توسعه فناوری بوفیلتراسیون برای رفع آلودگی از جریان هوای خروجی از سامانه استخراج بخارات و کاهش آلودگی تا حد استاندارد زیست محیطی مناطق صنعتی و تبدیل سایت آلوده به فضای سبز از طریق گیاه پالایی عنوان کرد.

وی با اشاره به این که کلیه مراحل طراحی، ساخت و اجرای فرآیندهای پاکسازی به وسیله متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت و با استفاده از مواد و تجهیزات تولیدی در کشور انجام می شود، گفت: به دلیل بومی سازی و استفاده از منابع داخلی، هزینه اجرایی فناوری پژوهشگاه نسبت به قیمتهای پیشنهادی شرکتهای بین المللی پایین تر است.

کد خبر 240586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =