تبعات عدم ساماندهی اقتصاد برق ،دامنگیر مردم خواهد شد

وزیر نیرو معتقد است :برق هیچ نقطه از جهان ارزانتر از ایران نیست و چنانچه اقتصاد برق ساماندهی نشود ، تبعات آن دامنگیر مردم خواهد شد.

به گزارش شانا،حمید چیت چیان  امروز سه شنبه (22 اردیبهشت) در بیست و سومین کنفرانس مهندسی برق که در دانشگاه صنعتی شریف برپا شده، اظهار کرد: ابتدای اسفند ماه سال گذشته ، قیمت برق مصرفی از 493 به 560 ریال افزایش یافت که از این رقم 102 ریال به یارانه ها تعلق می گیرد و کمتر از 460 ریال هر کیلو وات برق مصرفی محاسبه می شود.

وی افزود: ساماندهی اقتصاد برق از موضوعهای اساسی محسوب می شود و چنانچه نسبت به این مهم ،بی توجهی صورت گیرد ، مانع توسعه و سرمایه گذاری های جدید در صنعت برق خواهد شد.

وزیر نیرو کاهش تلفات برق، احداث نیروگاه های جدید گازی، تولید توربین های گازی کلاس اف، توجه به تولید پراکنده و انرژیهای تجدید پذیر را از الویتهای آینده صنعت برق دانست و گفت: سال 2020 کشورهایی که انتشار کربن نیروگاه های آنها از حد تعیین شده بیشتر باشد، جریمه خواهند شد بنابراین ضروری است به فکر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر باشیم.

چیت چیان تاکید کرد :برق به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه اقتصادی کشور، از شاخصهای افزایش کیفیت زندگی مردم است و میزان ظرفیت اسمی کشورمان 73 هزار مگاوات است.

به گفته وزیر نیرو ، اکنون تجهیزات مورد نیاز پست های برق 400 کیلو ولت در داخل کشور تولید می شود و ایران به بیش از چهار کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان به عنوان همسایگان خود برق صادر و باکشورهای ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان تبادل انرژی دارد.

وی اضافه کرد : ایران یکی از هفت کشور جهان محسوب می شود که توانایی ساخت نیروگاه گازی دارد و صنعت برق در حرکت به سوی تامین نیازهای مردم و خود اتکایی کشور ،گام های اساسی برداشته است.

چیت چیان افزود: فرصت های قابل توجهی در صنعت برق کسب شده و با نگاهی به آینده باید توجه داشت که اقدامات آتی طولانی تر از راه های پیموده شده ، خواهد بود.

وزیر نیرو  ادامه داد : برخی کشورها تلفات برق به کمتر از پنج درصد رسیده و این در حالی است که از سال گذشته تلفات شبکه توزیع از 15 به 12.8 درصد کاهش یافته و تا پایان امسال به کمتر از 10 درصد خواهد رسید.

وی اضافه کرد: توربین های گازی تولید شده در جهان دارای بازدهی بالای 60 درصد است و آنچه در داخل کشور تولید می شود، دارای بازدهی 51 درصد است که برای کاهش این فاصله باید تلاش شود.

چیت چیان گفت : میزان خاموشی در شبکه، طبق استاندارد های جهانی در طول سال 11 دقیقه است ، در حالیکه در ایران به بیش از 500 دقیقه می رسد.


کد خبر 240871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =