۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
  • کد خبر: 241528
افزایش تولید گاز در مسیر شکوفایی صنایع

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، پارسال توانست ظرفیت تولید گاز از مخزن پارس جنوبی را افزایش دهد و با بهره برداری از فاز 12 به عنوان یکی از شاهکارهای این صنعت، عرضه و تقاضا در بخشهای مصرف از جمله، صنایع و نیروگاهها را مدیریت کند.

به گزارش شانا، بر همین اساس، شرکت ملی گاز ایران با ورود فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید، علاوه بر تامین نیاز بخشهای خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده توانست حجم گازرسانی به بخش نیروگاهها و صنایع را افزایش دهد.

افزایش تحویل گاز به نیروگاهها در حالی محقق شده که در سال 93 بیش از یک میلیون خانوار ایرانی به شبکه سراسری گاز متصل شده و هم اکنون بیش از 22 میلیون خانوار از گاز طبیعی برخوردارند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در همین حال می گوید: پارسال باتوجه به افزایش ظرفیت تولید، بیش از 50 میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاهها تحویل شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، 15 میلیارد مترمکعب افزایش داشته است.

به گفته حمیدرضا عراقی، با تحویل گاز به نیروگاهها از مصرف همین مقدار سوخت مایع جلوگیری شد و علاوه بر صرفه جویی شش میلیارد دلاری شاهد کاهش آلودگی هوا نیز بودیم.

با نگاهی به آمار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، مشخص می شود در 365 روز سال 93 در مجموع 49 میلیارد و 860 میلیون لیتر سوخت مایع مصرف شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن شش میلیارد 624 کاهش داشته که افزایش تحویل گاز به این بخش از جمله دلایل این کاهش مصرف بوده است.

مصرف 6.8  میلیارد مترمکعب سی ان جی

از سوی دیگر در سال 93 بیش از شش میلیارد و 800 میلیون مترمکعب سی ان جی به خودروها تحویل و از مصرف همین مقدار بنزین جلوگیری شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن شاهد افزایش 2.5 درصدی بوده است.

رشد 9 درصدی تحویل گاز به صنایع

طی سال 93 بصورت میانگین روزانه ٨٩,٤ میلیون مترمکعب گاز به صنایع تحویل و در مجموع ٣٢.5 میلیارد مترمکعب گاز در این بخش مصرف شده است.

با نگاهی به آمار شرکت ملی گاز ایران در می یابیم که تحویل گاز به صنایع به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور در سال 93 شاهد رشد 9 درصدی بوده است.

بر همین اساس، صنایع کشور در حالی توانسته اند گاز بیشتری دریافت کنند که این افزایش تولید به دلیل قیمت پایین گاز نسبت به سوختهای مایع، تاثیر مستقیمی در قیمت تمام شده محصولات این بخش داشته است.

44 روز به هوای پاک و سالم افزوده شد

بر اساس گزارش سازمان محیط زیست، در سال 93 نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ٤٤ روز به هوای پاک و سالم افزوده شد که این رقم برای روزهای پاک ١٣ روز و برای روزهای دارای هوای سالم نیز ٣١ روز بوده است.

افزایش تحویل گاز به نیروگاهها و صنایع، جایگزینی سی ان جی با بنزین و... را می توان از جمله دلایلی برشمرد که در افزایش روزهای پاک تاثیر داشته است.

بصورت کلی کیفیت مناسب هوا برای سلامت انسان ضروری بوده و تهدید سلامت بشر، گیاهان و جانوران، کاهش کیفیت آب و خاک، از بین رفتن آثار و بناهای تاریخی و کاهش میدان دید از جمله آثار سوء آلودگی هوا است.

افزایش 4 درصدی صادرات گاز

از سوی دیگر، افزایش تولید گاز علاوه بر تامین نیاز داخل توانست در افزایش حجم صادرات و تحویل پایدار گاز تاثیر بسزایی داشته باشد و بر اساس آمار، پارسال حجم صادرات گاز نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن شاهد افزایش بیش از چهار درصدی بوده است.

بر این اساس، صادرات گاز از ٩,٣ میلیارد مترمکعب در سال ٩٢ به ٩.٧ میلیارد مترمکعب در سال ٩٣ رسیده که حکایت از رشد چهار درصدی دارد.

از سوی دیگر، در این مدت صادرات گاز، ٢,٥ میلیارد مترمکعب بیشتر از واردات بوده که این آمار حکایت از مثبت بودن تراز صادرات گاز ایران دارد.

کشور ترکیه بر اساس قرارداد 25 ساله به عنوان مشتری سنتی ایران روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد می کند و پارسال نیز در مجموع بیش از 9.7 میلیارد مترمکعب گاز به این کشور صادر شده است.

آغاز صادرات گاز به عراق

بر اساس سند چشم انداز 1404، ایران باید 10 درصد از تجارت جهانی گاز را به خود اختصاص دهد؛ به همین دلیل علاوه بر افزایش صادرات به مشتری سنتی، امضا قراردادهای جدید نیز در دستور کار قرار دارد.

بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، تا یکماه آینده صادرات گاز به عراق با ارسال روزانه پنج تا هفت میلیون مترمکعب آغاز و امکان افزایش این مقدار تا 30 میلیون مترمکعب در فصل گرم وجود دارد.

از سوی دیگر تا سه سال آینده همه خانوارهای کشور تحت پوشش گاز قرار می‌ گیرند و در سالهای بعد، تمرکز شرکت ملی گاز ایران به توسعه صادرات و گازرسانی به صنایع معطوف می‌شود و در بخش صنعت نیز پتروشیمیها و صنایع انرژی ‌بری که قابلیت جذب دارند به شبکه سراسری گاز متصل شده و افزایش تولید گاز را به این بخشها هدایت می شود.

بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، امسال نیز شاهد افزایش ظرفیت تولید از پارس جنوبی خواهیم بود و فازهای 15 و 16، 17 و 18 و دو ترین از فاز 19 به مدار تولید می آیند.

بر همین اساس، باتوجه به افزایش ظرفیت تولید گاز، در سال جاری نیز شاهد افزایش تحویل گاز به نیروگاهها و صنایع خواهیم بود و بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، حجم تحویل گاز به نیروگاهها در سال 94 بیش از هفت میلیارد مترمکعب افزایش می یابد.

ایران با در اختیار داشتن ٣٧ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی به عنوان نخستین دارنده ذخایر گازی دنیا محسوب می شود و با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی می تواند نقش بسزایی در تامین و جایگزینی این سوخت پاک با دیگر سوختها داشته باشد.

شرکت ملی گاز ایران نیز همسو با این سیاست توانسته زیرساختهای لازم برای افزایش گازرسانی به نیروگاهها و صنایع را فراهم کند که این برنامه نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا و شکوفایی اقتصاد کشور داشته است.

کد خبر 241528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =