آیا 60 دلار قیمت طبیعی جدید نفت است؟

روند ضعیف رشد اقتصاد جهانی و عرضه بیش از تقاضای نفت در بازار، قیمت نفت را در ماههای پایانی 2015 و و ماههای نخست 2016 در حدود 60 دلار نگه می دارد.

به گزارش سی.ان.بی.سی، جون مینو، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی میژو در این زمینه به سی.ان.بی.سی گفت: قیمت نفت خام سبک شیرین امریکا تا پایان سال 2015 در سطح 60 دلار باقی می ماند و تنها زمانی به سمت محدوده 70 دلار تغییر جهت می دهد که به اواخر سال 2016 نزدیک شویم. رشد جهانی اقتصاد روندی ملایم را در پیش دارد، اما هیچ نشانی از کاهش عرضه نفت در بازار دیده نمی شود.

قیمت نفت پس از سقوط به پایین ترین سطوح شش سال اخیر در اوایل امسال، در دو ماه گذشته به نسبت تثبیت شده است و قیمت جهانی نفت از اوایل آوریل تاکنون در محدوده 50 تا 60 دلاری در نوسان بوده است.

این درحالی است که وزیران نفت برخی کشورهای عضو اوپک ازجمله عراق، ونزوئلا و آنگولا پیش از حضور در نشست روز جمعه این سازمان خواستار قیمتهای نفتی در محدوده های بالاتر و بین 75 تا 80 دلار بودند اما کارشناسان جهانی بازار نفت چشم اندازی را برای بالاکشیده شدن قیمت نفت و رسیدن به سطوح مورد اشاره پیش بینی نمی کنند.
کپیتال اکونومیست نیز به تازگی در تحلیلی اعلام کرده است که "انتظار می رود قیمت نفت در محدوده 60 تا 70 دلار آرام بگیرد." براساس این پیش بینی احتمال این که قیمت نفت در ماههای پیش رو کاهش پیدا کند، خیلی بیشتر از این است که شاهد رشد قیمت نفت تا پایان سال باشیم.

انتظار می رود قیمت نفت برنت تا پایان سال در محدوده 60 دلار باشد.

فارغ از این که هرکدام از وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در وین چه گفته باشند، اوپک به طور مشخص قیمتی رسمی را برای قیمت نفت  هدف قرار نداده است، هرچند که تصمیم حفظ سقف تولید، قیمتها را همچنان پایین نگه می دارد.

موسسه تحقیقاتی بارکلیز نیز اعلام کرد:" اوپک باید این تصور را حفظ کند که بازار تعیین کننده اصلی سطح قیمت نفت است."  تولیدکنندگان نفت بر بازار نفت نظارت دارند و قیمتهای بالاتری را هدف گذاری کرده اند که لزوما پاسخگوی هزینه های تولیدشان نیست.

با این حال، قیمتهای بالاتر لزوما اولویت اعضای اوپک در وضع کنونی نیست.

کارشناسان معتقدند که با حفظ سطوح فعلی تولید نفت، قیمتها همچنان پایین تر از سطحی باقی می ماند که تولید نفت شیل آمریکا توجیه پذیر باشد. نقطه عطف توجیه این سرمایه گذاری 60 دلار در هر بشکه است.

اوپک باوجود تصمیمهای چند وقت اخیر خود در بازار نفت، هنوز رویکرد محتاطانه ای دارد تا به طور رسمی اعلام نکند تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا را هدف قرار داده است. براساس اعلام موسسه بارکلیز، عربستان تاکید دارد که تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا هدف سیاستهای نفتی اوپک نیستند.

کف و سقف

کارشناسان همچنین بر این باورند که تولید نفت شیل آمریکا در صورت تداوم، تا دوسال آینده قیمت جهانی نفت را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

مایکل وینتر، کارشناس بازار نفت موسسه سوسیت جنرال در این باره می گوید: به دلیل کاهش قابل توجه هزینه ها در بخش بالادستی و حفاری، روند تولید نفت آمریکا بالاخره از مسیر رو به رشد خارج شد و به پایین ترین سطح خود در سه ماه گذشته رسیده است و انتظار می رود بازهم کاهش پیدا کند. این اتفاق تاحدودی از قیمت نفت پشتیبانی کرده و کمک کرده که یک کف قیمت برای نفت در بازار تعیین شود. هرچند که چنین اتفاقی زمان زیادی نمی پاید.

اضافه شدن چاههای حفاری شده، ولی تکمیل نشده نفتی نکته بسیار تاثیرگذاری در بازار نفت است و وجود این انتظار که عرضه نفت بیشتر به بازار در راه خواهد بود، قیمت نفت را پایین نگه خواهد داشت.

سوسیت جنرال پیش بینی کرده است که نفت آمریکا تا پایان سال 2016 در محدوده 60 دلار باقی خواهد ماند.

کد خبر 242223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =