4 واحد نیروگاه سیاه بیشه افتتاح شد

چهار واحد نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد.

به گزارش شانا، این نیروگاه که در بهار سال جاری به طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است، امروز (سه‌شنبه دهم شهریورماه) با حضور دکتر "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهور و مهندس "حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو به‌ طور رسمی افتاح و وارد مدار بهره‌برداری شد.

نیروگاه سد سیاه‌بیشه نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کشور است که در 125 کیلومتری شمال تهران، 10 کیلومتری شمال تونل کندوان و در مجاورت روستای سیاه‌بیشه در استان مازندران واقع شده که ظرفیت تولید برق به میزان 1040 مگاوات را دارد. برای این پروژه حدود 1300 میلیارد تومان هزینه شده است.

این نیروگاه دارای 4 واحد 260 مگاواتی است که نخستین واحد آن در بهار سال 92 به شبکه سراسری در حالت ژنراتوری متصل شد و در طول دو سال گذشته واحدهای دوم تا چهارم یک به یک با گذراندن موفقیت‌آمیز تست‌های پیش از راه‌اندازی، به شبکه سراسری سنکرون شدند و در دو حالت پمپ و توربین مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ویژگی واحدهای نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای در این است که هم می‌تواند در حالت پمپ کار کند و هم با تغییر جهت گردش پره‌ها به حالت توربین درآید.

با اتصال تدریجی چهار واحد این نیروگاه به شبکه سراسری برق تاکنون بیش از 800 گیگاوات ساعت برق در نیروگاه سیاه بیشه به شبکه سراسری تزریق شده است و در کنترل فرکانس و تعادل و پایداری بیشتر شبکه نقش موثری داشت.

جهانگیری:  سد و نیروگاه سیاه بیشه افتخار مهندسی کشور است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مراسم بهره برداری از نیروگاه تلمبه ـ ذخیره ای سیاه بیشه در استان مازندران با تبریک این موفقیت بسیار بزرگ در صنعت ساخت سدها و نیروگاه ها که برای نخستین بار با فناوری جدید حاصل شده، اظهار کرد: این سد و نیروگاه یک مجموعه استثنایی و افتخار مهندسی ایران است.

وی افزود: فقط در خصوص سد سیاه بیشه تاکنون 16 مقاله علمی در سطح بین المللی به رشته تحریر درآمده و نیروگاه سیاه بیشه نیز با دشواری ها و پیچیدگی های کار، با توان علمی و فنی کشور عملیاتی و اجرایی شده است.

معاون اول رییس جمهور  گفت:  مطمئن هستیم ملت ایران، مقام معظم رهبری، رییس جمهور و همه و همه از این دستاورد بزرگ شادمان هستند زیرا اجرای چنین پروژه هایی حتی به ارتقای روحیه ملت های مسلمان که به دنبال افزایش قدرت جامعه اسلامی هستند، می افزاید.

وی ادامه داد: هرچند زمان اجرای کار در این پروژه طولانی شد و همه دولت های پس از انقلاب از دولت نخست تا دولت یازدهم در احداث این سد و نیروگاه سهم و نقش داشتند اما بحمدالله و به همت همه دوستان این سد در این دولت تکمیل شد و به بهره برداری رسید.

جهانگیری با اشاره به شرایط ویژه صنعت آب و برق کشور و چالش های جدی پیش رو در بخش آب، تصریح کرد: همه ما نیازمند مدیریت دقیقی بر منابع و مصارف آب کشور هستیم تا تغییر اقلیم و سایر اتفاقاتی که در مقوله آب کشور طی سال های آینده حادث می شود، ما را با چالش های جدی مواجه نسازد.
وی اضافه کرد: مهم این است طوری برنامه ریزی کنیم تا با اعمال مدیریت صحیح، برای مناطق مهم کشور مشکلی پیش نیاید.

معاون اول رییس جمهور  افزود: : وزارت نیرو در بخش مدیریت منابع آب کشور طرح های خوبی پیش بینی کرده و آحاد جامعه و مسئولان باید با کمک یکدیگر و با محدود کردن مصرف، ایجاد سدها، اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری و... دست در دست یکدیگر در این راستا گام بردارند.

وی تاکید کرد: هم اینک بیش از 90 درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است و حتما باید با برنامه ریزی برای تغییر الگوی کشت به سمت کاهش مصرف این نهاده مهم در بخش کشاورزی حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: آمایش سرزمینی باید با توجه به محدودیت منابع آب صورت بگیرد و علاوه بر آن در مصارف آب شرب، مصارف صنعتی و... صرفه جویی کرد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به سواحل بزرگ و زیبای خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: به جز چابهار فعالیت تولیدی و اقتصادی خوبی در این مناطق انجام نشده هرچند در دولت یازدهم برای این مهم نیز به طور جدی برنامه ریزی خواهد شد.

وی حجم بالای بدهیهای وزارت نیرو و پرداخت ماهانه 220 میلیارد تومان یارانه از محل فروش انرژی را دو مشکل اساسی پیش روی وزارت نیرو در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم برشمرد و گفت: این در حالی است که رقم مذبور می توانست تحولی بزرگ در توسعه صنعت آب و برق کشور ایجاد کند.

جهانگیری پیمانکاران را افرادی مظلوم توصیف کرد که از دولت طلب داشته و به سیستم بانکی بدهکارند و با بیان اینکه دولت مشکلات آنان را درک می کند، تصریح کرد: هرچند سال 94 سال مالی سختی است و وزارت نیرو با حجم بالای بدهی ها از یکسو و تاخیر در سرمایه گذاری ها از سوی دیگر مواجه است اما با این حال سالانه به طور متوسط 5 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید باید وارد مدار شود تا پاسخگوی نیازها باشد.

وی با اشاره به اینکه پیک مصرف برق کشور در سال جاری به 50 هزار مگاوات رسید، افزود: خوشبختانه وزارت نیرو موفق شد با حداقل خاموشی، کشور را از تابستان گرم امسال نجات دهد.

جهانگیری تاکید کرد: در ماه های آینده و دوران پساتوافق و پساتحریم، باید از نظر فنی توجه بیشتری به کشور داشته و نباید اجازه دهیم ایران به بازار کالاهای مصرفی غربی تبدیل شود.

وی با اشاره به محدودیت های منابع طی سال های گذشته به خصوص در بخش های آب و نیرو، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات لازم در دوران پساتحریم استفاده از منابع خارجی است که البته باید با مدیریت صحیح در جاهای با بازدهی بالا استفاده شود.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: به رغم رشد سرمایه گذاری 8.9 درصدی و درآمدهای نفتی 950 میلیارد دلاری طی دولت های نهم و دهم اما متاسفانه ارز کشور صرف توسعه و اشتغال و دستیابی به اهداف سند 1404 نشده است.

کد خبر 246189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =