۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
  • کد خبر: 247245
فشار تقاضا در بازار گاز طبیعی عمان

عمان برای پاسخگویی به رشد مصرف داخلی، افزایش بازیافت نفت و انجام تعهدات بین المللی صادرات LNG نیازمند واردات گاز از ایران است.

شانا، با توجه به فشار روز افزون تقاضای داخلی و قراردادهای بلندمدت صادرات گاز طبیعی مایع ( LNG )، عمان باکمبود مواد خام برای نیروگاههای تولید برق در دوره های فصلی اوج مصرف برق روبروست. این کسری، منجر به قطع خدمات رسانی به فعالیتهای صنعتی و اقتصادی و برنامه های توسعه ای شده و به طور کلی کاهش رشد اقتصادی را در این کشور در پی داشته است.
مصرف گاز طبیعی عمان به سرعت در حال افزایش است به طوری که از سال ٢٠٠٠ تا پایان ٢٠١٠ شاهد افزایش ١٨٠ درصدی در این بخش بوده ایم و مصرف سالانه گاز طبیعی در این کشور در سال 2012 به 20.3 میلیارد مترمکعب رسیده است. این افزایش تا حدود زیادی مربوط به توسعه اقتصادی و رشد جمعیت عمان است، در این مدت، تزریق مجدد گاز طبیعی برای افزایش تولید نفت ٢٠ درصد افزایش داشته و همچنان رو به افزایش است.
به گزارش مرکز آمار و اطلاعات آمریکا، تولید سالانه گاز طبیعی عمان در سال 2012، بالغ بر 29.3 میلیارد مترمکعب گزارش شده است. تولید گاز عمان در طول یک دهه گذشته تقریبا دو برابر شده است.
برابر آمار منتشره در مجله بین المللی OGJ، ذخایر اثبات شده گاز طبیعی عمان تا ژانویه 2014، چیزی بالغ بر ٨٥٠ میلیارد مترمکعب است.
با وجود مواجهه با کمبود گاز و افزایش تقاضای داخلی، عمان ٥٥ درصد از گاز خود را به دلیل قراردادهای بلند مدتی که امضا کرده صادر می کند. نخستین قرارداد صادرات گازی عمان در سال ٢٠٢٠ به پایان می رسد.
پروژه های LNG عمان و قلهات، تنها منبع صادرات گاز طبیعی از عمان با ظرفیت اسمی ١٤,٣ میلیارد مترمکعب در سال (روزانه ٣٩,٢ میلیون مترمکعب ) است. در سال 2012 عمان در مجموع 10.9 میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.

عمان از سال ٢٠٠٧ شروع به واردات گاز کرده است. خط لوله دلفین، امکان انتقال روزانه ٥٧ میلیون مترمکعب گاز طبیعی را از قطر به امارات و در نهایت به عمان و از طریق خط لوله فجیره_ العین فراهم می کند که از این مقدار روزانه حدود ٥,٧ میلیون مترمکعب جهت تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.
علاوه بر این، با تفاهمنامه امضا شده در سال ٢٠٠٧، ایران و عمان تفاهمنامه ای برای ساخت یک خط لوله به ظرفیت ٢٨,٣ میلیون مترمکعب در روز امضا کردند که براساس این تفاهمنامه، قرار شد گاز از منابع میدان مشترک هنگام و بخای غربی در تنگه هرمز به پروژه LNG قلهات در سوهار منتقل شود.
پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم و توافق جامع هسته ای، آینده خط لوله پیشنهادی باتوجه به تحریمهای تحمیلی بر صنعت نفت ایران درهاله ای از ابهام قرار داشت که البته در سال ٢٠١٣، تفاهمنامه جدیدی در این زمینه میان ایران و عمان بسته شد.
در این راستا، روز دوشنبه 30 شهریورماه 1394، بیژن زنگنه ، وزیر نفت ایران پس از دیدار با محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان اعلام کرد: احداث خط لوله صادرات گاز ایران یکی از محورهای مورد مذاکره بود که دو طرف بر تسریع آن تاکید کردند و کار مطالعاتی طرح آغاز شده است،
زنگنه افزود: به موازات انجام کارهای مطالعاتی، روشهای تسریع اجرای خط لوله صادرات گاز ایران به عمان و همچنین تامین مالی این خط لوله و فاینانس آن نیز مورد بررسی قرار گرفت.
براین اساس، انجام مطالعه بخش دریایی صادرات گاز ایران به عمان به شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (IOEC) سپرده شده است. قرارداد این بخش میان مدیران‌عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و سیف‌بن‌حمد السلمانی، مدیرکل برنامه‌ریزی و ارزیابی پروژه‌ها در وزارت نفت و گاز عمان امضا شد.
همچنین مطالعه بخش خشکی صادرات گاز ایران به عمان نیز به شرکت مهندسان مشاور پارس داده شد و قرارداد آن میان مدیران‌عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت مهندسان مشاور پارس به امضا رسید.
براساس توافق سال ٢٠١٣ میان دو کشور، قرار است به مدت ١٥ سال، روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ایران با یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.
 

کد خبر 247245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =