وظایف دستگاههای اجرایی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

هیئت وزیران مقرر کرد همه دستگاههای اجرایی موظف به اجرای اقدامهای مربوط در برنامه مشارکت ملی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در حدود اعتبارات مصوب هستند.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، وظایف دستگاههای اجرایی را در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ابلاغ کرد.

مهمترین موارد پیش بینی شده در برنامه به این شرح است:

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بویژه با تمرکز بر توسعه سیکل ترکیبی نیروگاهی، توسعه برق هسته‌ای، توسعه استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، کاهش انتشار گازهای فلر، افزایش کارآیی انرژی در بخشهای مختلف مصرف کننده، جایگزینی سوختهای معمول با پایه کربن با گاز طبیعی، توسعه راهبردی استفاده از سوختهای کم کربن و مشارکت در مکانیسمهای جدید مبتنی بر بازار در عرصه داخلی و بین‌المللی حاصل خواهد شد که نتایج آن بخصوص در کاهش آلودگی هوا محسوس خواهد بود.

محاسبات انتشار براساس دستورالعمل IPCC2006 بوده و بر این اساس برنامه ریزی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام شده سیستم پایش، صحه گذاری و گزارش گیری ملی (National MRV system) تا پایان سال 2020 استقرار یافته و صحه گذاری انتشار و نحوه اجرایی شدن کاهش انتشار را در سطح ملی کنترل خواهد کرد، همچنین با اعمال استانداردهای مصرف سوخت و انتشار بر سرعت عملیاتی شدن و ضمانت اجرایی برنامه های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح ملی افزوده خواهد شد.

با توجه به سهم بالای بخش انرژی در انتشار (بیش از 90 درصد) و به تبع آن پتانسیل بالای این بخش در کاهش انتشار، عمده نیازهای فناوری معطوف به بهره گیری از گازهای همراه، کاهش نشتی در خطوط انتقال و توزیع گاز، افزایش راندمان شبکه نیروگاهی کشور از طریق توسعه واحدهای CHP و سیکل ترکیبی، کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع برق، بهینه سازی انرژی در بخش تقاضا، توسعه استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و جایگزین (همانند برق هسته‌ای) و سوختهای زیستی، تولید بیوگاز و تبدیل زباله به انرژی و جمع آوری و ذخیره سازی دی اکسیدکربن است.

در داخل کشور با توسعه مکانیسمهای صحیح مالی و اقتصاد انرژی همانند کاهش و حذف تدریجی و کامل یارانه های انرژی، صندوق ملی محیط زیست و توسعه فعالیت بخش خصوصی بویژه در بخش انرژی و بهینه سازی از طریق شرکتهای خدمات انرژی و غیره، برنامه جامعی در دستور کار قرار گرفته است.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران با استفاده از قوانین ملی بهره وری انرژی، کاهش بر مبنای تمایل به همکاری با اهداف کنوانسیون و اقتصاد کم کربن با توجه به این که یکی از کشورهای بزرگ با اقتصادی رو به رشد است تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش انتشار منطقه‌ای و اهداف کنوانسیون خواهد داشت.

شایان ذکر است که معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست سران تغییرات آب و هوایی امروز رهسپار پاریس شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن حضور در اجلاسCOP 21، برنامه ملی و سهم ایران در مشارکت جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را مطرح می‌کند.

کد خبر 251054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =