پیشنهاد توسعه لایه نفتی پارس جنوبی و پارس شمالی به سرمایه گذاران

در حضور نمایندگان بیش از 130 شرکت خارجی، شرکت نفت و گاز پارس چهار میدان پارس شمالی، گلشن، فردوس و لایه نفتی پارس جنوبی را به سرمایه گذاران خارجی پیشنهاد داد.

به گزارش خبرنگار شانا، احسان محمدی، رئیس مهندسی مخازن شرکت نفت و گاز پارس بعدازظهر امروز(یکشنبه، هشتم آذرماه) در نشست معرفی طرحهای دریایی با اشاره به این که این شرکت هم اکنون 400 میلیون مترمکعب گاز تولید می کند، افزود: درآینده نزیک میزان تولید گاز این شرکت به بیش از 800 میلیوت مترمکعب می رسد که عددی خیره کننده است.

وی با بیان این که برای تولید این میزان گاز و پروژه های اجرا شده  64 میلیارد دلار هزینه شده است، افزود: چهار میدان تحت اختیار این شرکت یعنی  پارس شمالی، گلشن، فردوس و لایه نفتی پارس جنوبی در این کنفرانس به سرمایه گذاران خارجی معرفی می شوند.

محمدی لایه نفتی پارس جنوبی را به عنوان نخستین پروژه این شرکت به سرمایه گذاران خارجی معرفی کرد و درباره جزئیات آن گفت: لایه نفتی پارس جنوبی یک میدان مشترک با قطر است که در موقعیت میدان عظیم پارس جنوبی و در مرکز خلیج فارس و در فاصله  130کیلومتری سواحل ایران واقع شده است.

رئیس مهندسی مخازن شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این که این میدان عمدتا از مخازن کربناته تشکیل شده که امتداد آن در جنوب به الشاهین قطر منتهی می شود، افزود: براساس اطلاعات حاصل شده از چهار حلقه چاه توصیفی که تاکنون حفر شده ، چهار ناحیه اثبات شده از لحاظ تولید نفت به نام A1، A2 وb  و C کشف شده است.

به گفته محمدی، مجموع نفت درجای این میدان یک میلیارد و 500  تا چهار میلیارد بشکه  در سه سازند مدود، دالیان بالایی و دالیان پایینی با API حدود 21 تخمین زده شد.

وی به توسعه A2  اشاره کرد و با بیان این که این ناحیه  با حفر هفت حلقه چاه و برنامه تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت آماده بهره برداری است، افزود: نفت تولیدی این ناحیه قرار است از طریق شناور FPSO که در فاصله نزدیکی به تاسیسات سرچاهی و در مجاورت سکوی تولیدی پهلو خواهد گرفت،  مورد استحصال قرار گیرد.

رئیس مهندسی مخازن شرکت نفت و گاز پارس مرحله دوم توسعه را که برای ارائه در این کنفرانس در نظر گرفته شده است برنامه توصیف و ارزیابی دقیق تر ناحیه های  A1  و B  و C  و توسعه این ناحیه ها با هدف تحقق تولید پیش بینی شده 30 هزار بشکه عنوان و اظهار کرد: با در نظر گرفتن وزن مخصوص نفت پیشنهاد می شود انجام فعالیت IOR , EOR  در این میدان از همان ابتدای فرآیند توسعه در دستور کار قرار گیرد.

پایان عمر تاسیسات پارس شمالی

وی در ادامه به تشریح ویژگیهای میدان پارس شمالی پرداخت و با بیان این که این میدان نسبتا بزرگ و مستقل در نزدیکی سواحل جنوبی ودر 120 کیلومتری بندر بوشهر قرار دارد، یادآور شد: در طول 45 سال گذشته، 17 چاه با هدف تولید و توصیف از این میدان حفر شده اما تولید از میدان تاکنون محقق نشده است.

محمدی به عمر بالایی تاسیسات این میدان اشاره و با بیان این که قبل از انجام هر اقدامی باید تاسیسات  این میدان جمع آوری شود، خاطر نشان کرد: گاز ترش این میدان در دو مخزن کربناته متشکل از سازندهای کنگان و دالان بالایی (مخزن بالایی)  و سازند دالان پایینی (مخزن پایینی ) با میزان گاز درجای 57 تریلیون فوت مکعب گاز ذخیره شده است.

رئیس مهندسی مخازن شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این که بر اساس طرح توسعه پیشنهادی موجود برای این میدان، تولید 100 میلیون متر مکعب گاز در نظر گرفته شده است، گفت: تعداد چاههای پیش بینی شده برای توسعه این میدان 46 حلقه چاه از 4 سکوی تولیدی خواهد بود.

به گفته وی، نحوه استفاده از محصولات نهایی این میدان باید ابتدا از سوی سرمایه گذار پیشنهاد و به تایید شرکت ملی نفت ایران برسد.

محمدی در ادامه به تشریح میدانهای گلشن و فردوس پرداخت و با بیان این که بر اساس مطالعات اولیه سناریو پیشنهادی برای تولید از این دو میدان به صورت مشترک و با هدف تولید روزانه 70 میلیون مترمکعب گاز در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در فرآیند توسعه این میدان نیز برنامه ریزی این است که نحوه استفاده از تولید نهایی باید از سوی سرمایه گذار پیشنهاد و مورد تایید شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.

رئیس مهندسی مخازن شرکت نفت و گاز پارس در ادامه به میدان گلشن اشاره کرد و با بیان این که این میدان در مرکز خلیج فارس و در فاصله 180 کیلومتری بندر بوشهر قرار گرفته است، گفت:  بر اساس اطلاعات به دست آمده از 5 حلقه چاه  اکتشافی – توصیفی حفر شده در این میدان، گاز ترش با نسبت میعانات به گاز، حدود 7 تا 10 بشکه به ازای هر میلیون  فوت مکعب گاز در سه مخزن ذخیره شده است.

وی میزان گاز درجای میدان گلشن را حدود 22.5 تریلیون فوت مکعب عنوان کرد و گفت:  براساس برنامه پیشنهادی،  تولید اولیه برای این میدان روزانه 55 میلیون مترمکعب از طریق 22 حلقه چاه و از دو سکوی تولیدی در نظر گرفته شده  است.

رئیس مهندسی مخازن شرکت نفت و گاز پارس درخصوص میدان فردوس هم گفت: این میدان مستقل در مرکز خلیج فارس قرار دارد؛ یک حلقه چاه توصیفی در این میدان حفر شده  و دو مخزن اثبات شده دارد.

محمدی با بیان این که حجم ذخیره گاز این میدان حدود 9 تریلیون فوت مکعب است، اظهار کرد: براساس برنامه پیشنهادی اولیه تولید روزانه 15 میلیون مترمکعب گاز از 13 حلقه چاه  و یک سکوی تولیدی از این میدان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 251061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =