تولید پتروشیمی ایران به 70 میلیون تن در سال می رسد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران تا پایان سال آینده به 70 میلیون تن در سال می رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، عباس شعری مقدم صبح امروز (یکشنبه 22 آذرماه) در دوازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با بیان این که ایران با وجود تحریمهای بین المللی تا پایان امسال 4.5 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی خود می افزاید، اظهار کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته 4.5 میلیون تن محصول پتروشیمی دیگر تا پایان سال آینده به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.

وی هدف از توسعه صنعت پتروشیمی را در ایران جلوگیری از خام فروشی، تکمیل زنجیره ارزش افزوده و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: سرمایه گذاران داخلی و خارجی در دوران پساتحریم باید با توجه به امکانات مناسب در ایران به توسعه صنعت پتروشیمی بپردازند.

شعری مقدم اظهار کرد: ارزش کل محصولات پتروشیمی ایران تا پایان سال آینده به بیش از 27 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی با تأکید بر این که NPC حمایتگر و هدایت کننده سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه صنعت پتروشیمی است، تصریح کرد: این شرکت می تواند در زمینه های مختلف همچون تحلیل آینده بازار، شناسایی قوانین و مقررات دست و پاگیر و حتی درخواست اصلاح و ابطال آن، خدمات فنی، اقتصادی و حقوقی به سرمایه گذاران ارائه دهد. همچنین کارکنان این شرکت می توانند با تبادل تجربه ها و درس آموخته های خود در حل مشکلات واحدهای بهره برداری به بخش خصوصی کمک کنند.

شعری مقدم ادامه داد: براساس ساختار جدید، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سیاستگذار، حمایتگر، ناظر و تنظیم کننده بازار و صنعت پتروشیمی ایران است و وظیفه دارد با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشخص کند که کدام نقاط از کشور استعداد توسعه صنعت پتروشیمی را دارد و در صورت لزوم در مناطق دورافتاده و محروم با بخش خصوصی برای توسعه صنعت پتروشیمی همکاری و سرمایه گذاری کند.

وی به مزایای توسعه صنعت پتروشیمی در ایران نسبت به دیگر کشورهای دنیا اشاره و اظهار کرد: وجود 2 هزار کیلومتر مرز آبی و خشکی، نیروی انسانی جوان، بازار 75 میلیونی مصرف، حضور ایران در مرکز ثقل خاورمیانه و آسیای مرکزی و توان بالای مهندسی و ساخت از جمله مزایای سرمایه گذاری در ایران است؛ وانگهی معافیتهای مالیاتی و مزایای دیگر در مناطق ویژه و آزاد ایران به جذابیتهای سرمایه گذاری در این کشور افزوده است.

شعری مقدم با اشاره به مذاکرات خود در یک سال گذشته با هیئتهای خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران یادآور شد: همه هیئتهای خارجی، سرمایه گذاری خود را منوط به لغو تحریمها می دانند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که ایران با دارا بودن 158 میلیارد بشکه و 34 تریلیون مترمکعب گاز در جایگاه نخست منابع هیدروکربوری در دنیا قرار دارد، افزود: سرمایه گذاران داخلی و خارجی باید بدانند ایران جدای داشتن ثبات و امنیت مزایای بسیار دیگری نیز دارد.

شعری مقدم با تشکر از تلاشهای محمد حسن پیوندی، معاون خود برای برگزاری دوازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران گفت: ایشان به تازگی براساس رتبه بندی موسسه «آیسیس» مقام بیستم را در میان 40 شخصیت برتر صنعت پتروشیمی جهان کسب کرده است.

کد خبر 251628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =