اجرای 350 پروژه به ارزش 70 میلیارد دلار در دوران تحریم

شرکتهای توانمند داخلی در دوران تحریم بیش از 350 پروژه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به ارزش 70 میلیارد دلار اجرا کرده اند.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی، صبح امروز (دوشنبه، 23آذرماه) در پنجمین نشست تخصصی دوازدهمین همایش بین المللی IPF با بیان این که ایران هم اکنون 60 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی نصب شده در اختیار دارد، گفت: به دلیل کمبود خوراک، 44.5 میلیون تن از این ظرفیت در حال تولید است که امیدواریم با بهره برداری از فازهای باقیمانده پارس جنوبی این کمبود خوراک برطرف شود.

مرضیه شاهدایی افزود: از 44.5 میلیون تن تولید سالانه ایران، 32.2 میلیون تن آن قابل فروش است.

وی در ادامه به 67 طرح نیمه کاره موجود در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از این طرحها، 60 میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران افزوده می شود که از این میزان، 48.6 تن آن قابل فروش است.

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: بر اساس برآوردها، این 67 طرح به 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی به 36 طرح جدید پتروشیمی در مناطق جدید و هابهای پتروشیمی از جمله سواحل دریای عمان اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از این طرحها که 32 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، 64 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می شود.

شاهدایی اظهار کرد: حضور پیمانکاران و سازندگان توانمند ایرانی می تواند ریسک سرمایه گذاری خارجی را در صنعت پتروشیمی کشورمان کاهش دهد زیرا شرکتهای ایرانی در طول سالهای تحریم توانمندیهای زیادی کسب کرده اند؛ ضمن این که این شرکتها، 350 پروژه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به ارزش 70 میلیارد دلار انجام داده اند.

وی، برآوردهای اقتصادی، مهندسی پایه، مدیریت ریسک و مدیریت پروژه را از جمله توانمندیهای شرکتهای داخلی عنوان کرد و گفت: در دوران پساتحریم، تجربه، نیروی کار جوان و با انگیزه، آشنایی با بروکراسی اداری و تامین تجهیزات شرکتهای ایرانی می تواند از نظر مالی قابل رقابت با دیگر نیروهای کشورهای دیگر باشد و شرکتهای سرمایه گذار می توانند از این فرصتها استفاده کنند.

شاهدایی اظهار کرد: هم اکنون یکهزار و یکصد شرکت سازنده ایرانی با یکصدهزار نیروی کار در صنعت نفت ایران فعالیت دارند و توانایی تولید صدها محصول و تجهیزات پیشرفته را دارند.

به گفته وی، هم اکنون این توانمندی در میان شرکتهای ایرانی وجود دارد که 70 تا 80 درصد از پالایشگاه و مجتمعهای پتروشیمی را براساس استانداردهای بین المللی IPI اجرا کنند.

مدیر طرحهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ساخت توربینهای گازی 170 مگاواتی، توربینهای بخار 20 مگاواتی، کمپرسورهای پیستونی، پمپهای فرآیندی و غیرفرآیندی، مخازن، دیگهای بخار و... را از جمله تجهیزات ساخته شده به دست شرکتهای ایرانی در طول سالهای تحریم اعلام کرد.

وی خطاب به شرکتها و سرمایه گذاران خارجی حاضر در دوازدهمین همایش IPF گفت: وندورلیست شرکتهای ایرانی توانمند و تایید شده برای همکاری با شما در صنعت پتروشیمی ایران در سایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی وجود دارد.



کد خبر 251704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =