دولت برای کاهش آلودگی هوا اراده جدی دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که اراده جدی برای کاهش آلودگی هوا در دولت وجود دارد، گفت: بهبود کیفیت سوخت، حذف بنزین پتروشیمی و ارتقای کیفیت بنزین به استاندارد یورو4 از مهمترین اقدامهای دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، شب گذشته (یکشنبه 22 آذرماه) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به لزوم حفاظت از محیط زیست کشور و همچنین اراده جدی دولت برای رفع آلودگی هوا پرداخت.

وی با بیان این که حل موانع و چالشهای آلودگی هوا به عوامل متعددی بستگی دارد، گفت: برای رفع آلودگی هوا کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تشکیل شده است، این کارگروه به صورت ماهانه برگزار می‌شود به طوری که با 16 دستگاه اجرایی همکاری لازم را انجام می‌دهیم.

ابتکار با بیان این که سال 1376 اعلام کردیم که کاهش آلودگی هوا به برنامه‌ای بلندمدت نیازمند است، تصریح کرد: اگر به صورت مستمر این برنامه اجرا می‌شد با وضع بسیار بهتری مواجه بودیم.

کیفیت بنزین پایش می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اشاره به این که دولت یازدهم اراده جدی برای کاهش آلودگی هوا دارد گفت: کیفیت سوخت ارتقا و بهبود یافته است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز هر سه ماه یک بار کیفیت بنزین را پایش و بررسی می‌کند.

وی با اشاره به این که کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا احیا شده است و سوخت استاندارد نیز عرضه می‌شود، افزود: خودروسازان استاندارد یورو4 را اجرایی کرده‌اند، این در حالی است که در گذشته سیستم بازرسی بسیار معیوب بود.

ابتکار با اشاره به این که پیگیر اجباری شدن یورو3 برای موتوسیکلتها هستیم و خطوط تولید کشور را براساس دو شاخص بازرسی می‌کنیم، تصریح کرد: متاسفانه در مورد موتوسیکلتها هیچ استانداردی نداریم، در سال گذشته رایزنی کردیم تا برای موتوسیکلت استاندارد یورو3 اجباری شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع معاینه فنی خودروها اشاره و عنوان کرد: متاسفانه معاینه فنی با مشکلات زیادی ازجمله  نظارت مواجه بود، اما این در حالی است که وزارت کشور به دنبال یکپارچه‌سازی است تا کار معاینه فنی به خوبی صورت گیرد.

کیفیت هوا در شهرهای بزرگ بهبود یافته است

وی در ادامه، سهم مردم را در کاهش آلودگی هوا زیاد دانست و تاکید کرد: بهبود وضع هوا را به طور تدریجی در شهرهای بزرگ شاهد هستیم.

ابتکار ادامه داد: همه دستگاههای دولتی به نوعی با کمبود بودجه مواجه هستند و سازمان حفاظت  محیط ‌زیست نیز جزو دستگاههایی است که متناسب با وظایف و مسئولیتهای سنگینی که بر عهده دارد بودجه‌اش رشد کافی نداشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هم اکنون 4 لایحه هوای پاک، لایحه ارزیابی زیست‌محیطی، لایحه حفاظت از تالابها و دریاچه‌ ها و لایحه خاک را در دستور کار مجلس داریم که موضوع جرم انگاری تخلفات زیست‌ محیطی تقریبا در همه این لوایح به نوعی دیده شده که مهمترین آنها لایحه هوای پاک است که امیدواریم مجلس بتواند این لایحه را تا پایان عمر مجلس نهم به تصویب برساند.

وی در خصوص کنفرانس کاپ21 که در پاریس برگزار شد نیز تصریح کرد: در این کنفرانس 195 کشور جهان در یک سند 30 صفحه‌ای توافق کردند که گرمایش زمین میان یک و نیم تا 2 درجه متوقف شود که این اتفاق خیلی مهمی بود و ما در این تصمیم سازی مشارکت خوبی داشتیم.

کد خبر 251706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =