بالابردن مصنوعی قیمت نفت سبب افزایش سهم شیل اویل در بازار می شود

وزیر انرژی روسیه معتقد است که روشهای مصنوعی برای افزایش قیمت نفت به مشکل کنونی بازارهای جهانی نفت خام کمکی نمی کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از ولادی وستوک، الکساندر نواک امروز (جمعه،27 آذرماه) به خبرنگاران گفت: بعید می دانم نیازی به هماهنگی میان روسیه و اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای بهبود قیمتهای جهانی نفت خام باشد.

وی افزود: مشکل افت قیمت نفت جهانی است، راهکارهای مصنوعی مشکل را حل نمی کند.

وزیر انرژی روسیه در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا روسیه و اوپک باید برای افزایش قیمت نفت با یکدیگری همکاری کنند، گفت: اوپک تنظیم کننده ساختار بازار نفت نیست.

نواک تصریح کرد: با افزایش مصنوعی قیمت نفت، تولید شیل اولی آمریکا با رشد بیشتری همراه می شود و سهم بازار بیشتری به دست می آورد.

این سخنان در حالی مطرح می شود که نواک نیز روز پنجشنبه (26 آذرماه) در جمع خبرنگاران گفته بود: روسیه آماده نشست با اعضای اوپک است و منتظر دعوت این سازمان می ماند.

وی افزود: ما آماده چنین نشستی هستیم و امکان آن را تایید می کنیم اما پرسش این جاست که آیا کشورهای دیگر نیز با برگزاری چنین نشستی موافق هستند.

در همین حال امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه که تا پایان سال ٢٠١٥ ریاست دوره ای اوپک را بر عهده خواهد داشت، روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفته بود: نیجریه معتقد است که قیمت نفت در سال ٢٠١٦ میلادی به میانگین ٤٥ دلار برای هر بشکه می رسد.

وی افزود: ما در حال رصد تحولات قیمتهای جهانی نفت خام هستیم، چنانچه نیازی باشد در فاصله ژانویه تا ژوئن ٢٠١٦ نشست اضطراری اعضای اوپک برگزار شود، این نشست را برگزار خواهیم کرد.

صالح خبری، وزیر انرژی و معاون الجزایر روز چهارشنبه (٢٥ آذرماه) پس از دیدار با امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران در امور بین الملل و بازرگانی در الجزیره گفته بود: الجزایر به تلاشهای خود برای ایجاد توافق میان اعضای اوپک برای تثبیت قیمتهای جهانی نفت خام را ادامه می دهد.

وی اظهار کرده بود: اوپک به منظور حمایت از هر یک از کشورهای عضو و منافع جمعی تشکیل شده است اما متاسفانه این منافع گروهی در نظر گرفته نمی شود.

اعضای اوپک ١٣ آذرماه در نشست عادی ١٦٨ این سازمان در وین موفق نشدند بر سر یک سقف تولید جدید به توافق برسند.

قیمت نفت در پی گزارشی تازه ای مبنی بر افزایش ذخیره سازیهای نفت خام آمریکا در تاسیسات ذخیره سازی کوشینگ ایالت اکلاهاما و به دنبال آن تشدید نگرانیها درباره مازاد عرضه در بازار نفت، دو درصد کاهش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در پایان معاملات روز پنجشنبه در بازار آی سی یی لندن با ٣٠ سنت افت، ٣٧ دلار و ٩ سنت برای هر بشکه معامله شد.

قیمت نفت خام آمریکا در پایان معاملات دیروز بازار بورس نیویورک (نایمکس) با ٧٢ سنت افت، ٣٤ دلار و ٨٠ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

در پی افت بیشتر قیمتهای جهانی نفت خام حمایت کشورهای عضو اوپک خارج از منطقه حاشیه خلیج فارس برای اقدامی به منظور کمک به بهبود قیمت نفت بیشتر می شود و حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره افت اخیر قیمتها احساس نگرانی می کنند.
کد خبر 251966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =