تأثیر اصلاح یارانه بر مصرف حامل انرژی در ایران

تلاش برای کاهش میزان مصرف انرژی و به تبع آن پرداخت کمتر یارانه انرژی از جمله اهدافی است که همواره مورد نظر دولتمردان و صاحبان امر بوده که برای تحقق آن سیاستها و روشهای گوناگونی را به کار برده اند.

یکی از کاربردی ترین روشها برای نیل به این هدف قانون هدفمند کردن یارانه هاست که طی آن  تلاش شد  باوجود تغییر روند مصرف انرژی، مصرف یارانه انرژی نیز ساماندهی شود.
براین اساس پژوهشها و بررسیهای بسیاری در خصوص اثرگذاری هدفمندکردن یارانه ها بر نحوۀ مصرف انرژی انجام شده است. به عنوان مثال نتیجۀ «ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﮐﺮدن ﯾﺎراﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﻣﺼﺮف ﮔﺎز ﻃﺒﯿﻌﯽ در ﺑﺨﺶ ﺧﺎﻧﮕﯽ» گویای این مسئله است که طرح هدفمند کردن یارانه ها در کاهش مصرف گاز طبیعی در شهر مشهد موفقیت آمیز ارزیابی شده است. ولیکن اصلاح یارانه بر میزان مصرف بنزین، نفت و گازوئیل در ابتدا به‌صورت کاهشی بوده ولی در مدت زمان کوتاهی افزایش خواهد یافت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که تغییرات قیمت حاملهای انرژی، به تنهایی اثر چندانی بر مصرف این فرآورده نخواهد داشت و برای کاهش مصرف نمی‌توان تنها متکی به راهکارهای قیمتی بود و  باید به راهکارهای غیرقیمتی ازجمله اصلاح الگوی مصرفی خانوارها اقدام کرد. +
کد خبر 252146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =