ایران از مهمترین گزینه های متنوع سازی منابع انرژی اروپاست

وزیر امور خارجه بلغارستان گفت: ایران از نظر استراتژیک یکی از مهمترین گزینه ها برای متنوع کردن منابع گاز اتحادیه اروپا به شمار می رود.

به گزارش شانا، دانیل میتوف در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف با اشاره به دیدارهای خود با مقامات کشورمان گفت: در این سفر تفاهمنامه ای در زمینه آموزش علوم و ورزش امضا کردیم و امیدواریم همه پروژه هایی که ترسیم کرده ایم از جمله کریدور حمل و نقل را اجرایی کنیم.

وی با بیان این که بلغارستان می تواند دروازه ورود ایران به اتحادیه اروپا باشد به مذاکرات خود در زمینه انرژی اشاره کرد و گفت: استراتژی اتحادیه اروپا متنوع کردن منابع انرژی است و ایران می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

وزیر خارجه بلغارستان ادامه داد: ملاقاتهای من در این سفر نشانگر اعتماد دوجانبه و این ایده است که تحریمها بزودی برداشته می شود و اطمینان داریم که ایران بسیار متعهد است.

میتوف اضافه کرد: با برداشته شدن تحریمها قادر خواهیم بود روابط دوجانبه را احیا کنیم و حتی به سطح بالاتر از روابط قبل، ارتقا دهیم .

وزیر خارجه بلغارستان با اشاره به تعهدات ایران و 1+5 در برجام اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کاملا متعهد به اجرای تعهدات خود است و همه باید متعهد باشیم تا بتوانیم برجام را اجرا و تحریمها را برطرف کنیم.

وی همچنین درباره مصوبه کنگره ایالات متحده آمریکا درباره محدودیتهای سفر به ایران اظهار داشت: برجام موافقان و مخالفانی دارد. باید به اقدام وزیر امور خارجه آمریکا نگاه کنیم و نگاه مثبت به آن داشته و دنبال حل و فصل مسئله باشیم.

میتوف همچنین با اشاره به توافق وین از نقش مثبت و سازنده جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها در منطقه، بلکه در حل و فصل معضلات بین المللی نقش سازنده دارد.

وی افزود: ما از این موضع کاملا حمایت می کنیم و قدردان اقدامات جمهوری اسلامی در این دوره هستیم.

وزیر خارجه بلغارستان تصریح کرد: دیگر بازیگران هم می توانند مشکل سوریه را پایان داده و بر مبارزه با داعش به طور خاص متمرکز شوند.

وی با تاکید بر این که می توانیم به سمت تعمیق روابط دوجانبه حرکت کنیم اظهار داشت: توسعه روابط دو کشور می تواند در ارتقای روابط ایران و اتحادیه اروپا هم بسیار مهم باشد.

 میتوف همچنین در پاسخ به سئوالی پیرامون زمان دقیق لغو تحریمهای ایران گفت: اگر تاریخ دقیق را می دانستم بسیار مفتخر می شدم این تاریخ را اعلام کنم،درباره اجرای فنی انتظار داریم که تا آخر ماه جاری مسائلی که وجود دارد اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: مطمئن هستم در آینده فرصتها و چالشهایی پیش رو داریم اما وضع حال حاضر بسیار متفاوت است و چالشهایی مثل داعش وجود دارند و در این زمینه همکاریهای آینده برای حل و فصل مشکلات آینده مهم خواهد بود.

 دانیل میتوف وزیر خارجه بلغارستان روز گذشته به منظور دیدار و گفتگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد.

وی در این سفر تاکنون دیدارهایی با رئیس جمهوری،رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیران راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است.

کد خبر 252189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =