ممنوعیت تولید موتوسیکلتهای کاربراتوری از مهرماه 95

توقف تولید موتوسیکلت کاربراتوری از یکم مهرماه 1395 به تصویب کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، جلسه کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا، دیشب (سه‌شنبه، 15 دیماه) با حضور سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و برخی از مسئولان وزارت نفت در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

متصدی در این جلسه با اشاره به آلایندگی موتوسیکلتهای کاربراتوری، گفت: با توجه به این که هر موتوسیکلت چهار تا پنج برابر خودرو استاندارد تولید آلایندگی دارد و با در نظر گرفتن تعداد موتوسیکلتهای در حال تردد بویژه در کلانشهرهای آلوده، ساماندهی و جایگزینی آنها با موتورهای برقی ضروری است.

وی با اشاره به تضمین رعایت استاندارد یورو 3 در موتوسیکلتهای انژکتوری افزود: جایگزین موتوسیکلتهای کاربراتوری، موتورهای برقی و انژکتوری هستند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قیمت بالای موتوسیکلتهای برقی تاکید کرد: به منظور ترغیب بهره برداران برای خرید و استفاده از موتوسیکلتهای برقی نیازمند مشوقهای تشویقی و بسته های حمایتی هستیم.

متصدی ادامه داد: فرصت ارائه شده به تولیدکنندگان موتوسیکلت، برای تنظیم و تطبیق شرائط آنها برای حذف تولید موتور کاربراتوری است.

وی ضمن تاکید بر عزم دولت و سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف موتوسیکلتهای کاربراتوری و جایگزینی آنها گفت: به همین دلیل سود واردات کلیه قطعات موتوسیکلتهای برقی هیبریدی صفر شده است.

در ادامه این جلسه سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره فناوری قدیمی و غیراستاندارد موتوسیکلتهای کاربراتوری، گفت: آلودگی صوتی و هوا ناشی از تردد این موتوسیکلتها بویژه در تهران، در کنار آسیبها و تخلفات اجتماعی که با این وسیله نقلیه صورت می‌گیرد، بهره برداری و استفاده از آن را غیرقابل توجیه می‌کند.

وی ضمن اعلام آمادگی شهرداری تهران برای ارائه خدمات به موتوسیکلتهای برقی همچون ارائه برق رایگان برای شارژ باتری موتورها، تخصیص پارکینگهای خاص برای حفاظت از موتورهای گران قیمت برقی، همچنین تخصیص کمک مالی و وام بلاعوض برای خرید موتور برقی، افزود: البته در کنار موتور برقی، حمایت از دوچرخه برقی نیز باید در دستور کار قرار گیرد،  یکی دیگر از پیشنهادها، افزایش سخت گیریها و نظارت بر معاینه فنی موتوسیکلتهای کنونی است.

مهدی نیکدار، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نیز در این جلسه گزارشی از روند خروج خودرهای فرسوده ارائه کرد و گفت: یکی از مهمترین اقدامها که امسال انجام شده است بحث اسقاط وانت بار، مینی بوس، اتوبوس، کامیونهای سبک، متوسط، سنگین و کشنده است.

وی افزود: با توجه به میزان آلایندگی بالای وسائط نقلیه سنگین و معادل سازیهای صورت گرفته در این زمینه، این اقدام بسیار تاثیرگذار و مهم خواهد بود و به رغم کاهش کمی تعداد اسقاطیها در امسال، به لحاظ کیفی، ارقام بزرگتر شده است.

در ادامه این جلسه نمایندگان وزارتخانه های نفت، راه و شهرسازی، سازمان ملی استاندارد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و معاون فنی مهندسی پلیس راهور به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

شایان یادآوری است که الزام نهادهای بهره بردار از موتوسیکلتهای کاربراتوری همچون شرکت پست و شهرداری به استفاده از موتور برقی و حذف موتوسیکلت کاربراتوری، توجه به میزان کربن تولید شده توسط موتوسیکلت کاربراتوری با توجه به رتبه ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای، زمان‌بر بودن پذیرش اجتماعی برای جایگزینی موتوسیکلت کاربراتوری با برقی، اعلام ممنوعیت تردد موتوسیکلتهای کاربراتوری به صورت اولویت بندی در مناطق مختلف کشور، حذف رقیب ارزان قیمت (موتوسیکلتهای انژکتوری) موتورهای برقی، اولویت دهی به سیستم حمل و نقل عمومی در خروج خودروهای فرسوده از جمله دیگر پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه بود.

کد مطلب 252949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =