صادرات فناورانه پژوهشگاه صنعت نفت توسعه می‌یابد

پژوهشگاه صنعت نفت با هدفگذاری توسعه صادرات خدمات فناورانه، درصدد حضور هر چه پررنگ تر در بازارهای مستعد منطقه است.

به گزارش شانا، امیر عباس حسینی، معاون فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: گامهای اساسی برای رشد پژوهشگاه پیش بینی و در راهبردهای مصوب بر آن توجه و تاکید شده است که توسعه صادرات فناورانه نیز از دستاوردهای آن خواهد بود.

وی افزود: پژوهشگاه در تکمیل راهبردهای خود در دوران جدید سیاسی و اقتصادی کشور به بازآفرینی و بازنگری نقش خود توجه داشته است و براین اساس برای خود نقش جدیدی تعریف کرده که این نقش همان تجاری سازی و توسعه صنعتی فناوریهای مورد نیاز صنعت نفت ایران است و این نقش آفرینی مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی در این عرصه است.

حسینی تصریح کرد: پژوهشگاه در این راه با هدف‌گذاری توسعه صادرات خدمات فناورانه خود با توجه به فضای جدید، درصدد حضور هر چه پررنگ تر در بازارهای مستعد منطقه است که صادرات خدمات فناورانه در ساخت پالایشگاه‌ها و آموزش نیروی انسانی کشورهای منطقه از مصادیق آن در دو سال گذشته است.

وی ادامه داد: مهمترین این اقدامات، خروج از عرصه تنها پژوهش برای پژوهش و ورود به پژوهش منتج به فناوری و سپس تبدیل فناوری به محصول و خدمات است.

حسینی گام اصلی در این مرحله را جلب و جذب سرمایه گذار دانست و افزود: با توجه به این دیدگاه، حضور پژوهشگاه بسیار راهبردی و موثر است.

جانشین رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید بر این که متخصصان این مجموعه برای حل مشکلات صنعت فعالیت می‌کنند، گفت: نیروی انسانی پژوهشگاه در مسیر تجاری سازی محصولات و ارائه خدمات فناورانه منسجم و در جهت تحقق منویات وزیر نفت فعالیت می کند که این امور در اولویت صنعت نفت است.

حسینی افزود: در همه موارد سعی شده است که پژوهش برای پژوهش، پژوهش بدون محصول و فاقد خروجی کمی را متوقف و به سمتی حرکت کنیم که پژوهشگاه به عنوان بازوی تحقیق و توسعه وزارت نفت در عرصه توسعه فناوری با تمرکز به مراحل 4 تا 9 سطوح آمادگی فناوری (TRL) شناخته شود.

وی به ظرفیت و توان بالای نیروی انسانی این مجموعه اشاره کرد و گفت: نیروی متخصص در پژوهشگاه این قابلیت را ایجاد کرده و ما وظیفه داریم در حلقه‌های توسعه فناوری از بخشهایی استفاده کنیم که در دانشگاه‌ها کمتر به آن پرداخته می‌شود و اصولا وظیفه راهبردی ما توسعه فناوری و یادگیری فناورانه است و در همکاری و مشارکت نزدیک با دانشگاه ها به عنوان مراکز توسعه مرز دانش، این زنجیره تکمیل می‌شود.

این مقام مسئول به حضور فعال پژوهشگاه صنعت نفت و شرکتهای دانش بنیان آن در نمایشگاه بین المللی انرژی کیش اشاره و اذعان کرد: هدف از حضور در نمایشگاه، جذب سرمایه گذاری در پروژه‌های پژوهشگاه بود و در این نمایشگاه، پروژه‌هایی نظیر کک آندی، محصولات نانو، کاتالیستها و برخی فرآیندهای اثبات شده و نیاز به سرمایه گذاری جهت توسعه ارائه شد.

کد خبر 253507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =