آنالایزرها؛ چشم مسلح صنعت نفت در فرایندهای عملیاتی

آنالایزرها، چشم مسلح صنعت نفت در فرایندهای عملیاتی به شمار می روند و استفاده گسترده از آنها در صنعت نفت ایجاب می کند، سازندگان داخلی برای ساخت این محصول راهبردی به میدان بیایند.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا اصل عربی مدیرکل راهبردی نظام نگهداری و تعمیرات معاونت امور مهندسی وزارت نفت در یک نشست خبری با عنوان «بررسی نقش آنالایزرها در صنعت نفت» که ظهر امروز (شنبه، 24 بهمن ماه) در محل هتل پارسیان انقلاب برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: ماهیت عملیات در صنعت نفت، فرایندی است، از این رو حفظ کیفیت عملیات بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این که کنترل کیفیت با استفاده از 2 ابزار شامل آزمایشگاههای کنترل کیفیت و آنالایزرها انجام می شود، ادامه داد: آنالایزرها از آن جهت که به صورت لحظه ای و آنلاین، سیستمهای عملیاتی را پایش و نخستین هشدارها را در صورت وقوع مشکل اعلام می کنند، برای صنعت نفت بیش از آزمایشگاههای کنترل کیفیت اهمیت دارند.

اصل عربی با اشاره به این که آنالایزرها، شرائط عملیاتی واحدها را نیز شبیه سازی می کنند، عنوان کرد: آنالایزرها از تجهیزات هایتک صنعت نفت به شمار می روند و از سطح علمی و فناوری بسیاری بالایی برخوردارند.

وی گفت: از این رو، مدیریت آنالایزرها در بخشهای مختلف اعم از تعمیرات، بهره برداری، تیونینگ و ... کار آسانی نیست و به توان فنی و تخصصی ویژه ای نیاز دارد.

این مقام مسئول با بیان این که صنعت نفت تاکنون در این حوزه مصرف گرا بوده و به دلیل در اختیار نداشتن دانش فنی تولید آنالایزرها، از ابتدا تاکنون مبادرت به واردات این محصول کرده است، افزود: خوشبختانه با فعالیت برخی شرکتهای سازنده در این زمینه، افقهای روشنی پیش روی صنعت نفت ترسیم شده است.

اصل عربی بر ضرورت ارتقای سنسورهای آنالایزرهای در حال کار صنعت نفت نیز تاکید کرد و گفت: با توجه به این که تنها در یک واحد پالایشگاهی، بیش از صد آنالایزر فعالیت می کند، به این ترتیب انجام درست عملیات در صنعت نفت به خصوص در بخشهای پالایشگاهی و پتروشیمی به عملکرد مناسب آنالایزرها بستگی دارد.

وی با اشاره به هزینه بالای تعمیرات و نگهداری آنالایزرها، خاطرنشان کرد: همچنین یکی از معضلات صنعت نفت در این زمینه، نبود مراکزی برای تایید کیفیت آنالایزرهاست که اقدام وزارت نفت برای صدور گواهی کیفیت با همکاری سازمان استاندارد می تواند به رفع این تنگنا کمک کند.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: بسیاری از چالشها و راهکارهای موجود در زمینه کاربرد آنالایزرها در صنعت نفت، در کنفرانسی که به این منظور و برای نخستین بار، 28 بهمن ماه برگزار می شود، مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، با توجه به اهمیت سیستمهای آنالایزر و نقش مهم آنها در صنایع پالایشگاهی و نیروگاهی، نخستین کنفرانس آنالایزرهای فرایندی جهت بررسی چالشها و راهکارهای موجود در این زمینه، با همکاری وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران و مجتمعهای پتروشیمی و پالایشی و تمام انجمنهای مرتبط برگزار می شود.

کد خبر 255097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =