۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
  • کد خبر: 256882
اسفند، ماه پر رفت و آمد وزارت نفت

پس از آغاز رسمی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تصمیم کشورهای تحریم کننده برای لغو تحریم نفت ایران شاهد روزهای پر ترافیکی در وزارت نفت هستیم، روزهای خوبی که آینده روشنی را در اقتصاد و بویژه حوزه نفت و انرژی کشور نوید می دهد.

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران با وجود این که بسیاری از تحلیلگران بزرگ بازار نفت پیش بینی می کردند نتواند ظرفیتهای صادراتی خود را به سرعت به سطح دو میلیون بشکه در روز برساند هم اکنون در مدتی کمتر از 6 ماه پس از برجام توانسته است با افزایش صادرات خود به یک میلیون و 800 بشکه در روز، رکورد تازه ای در ثبت کند.

ایران قرار است تا پایان اسفندماه صادرات خود را به دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد و این سرعت عمل صنعت نفت افزون بر  این که سبب تعجب و شگفتی همگان شده، نفت ایران را به یکی از موثرترین عوامل تعیین کننده بازار نفت بدل کرده است.

بازارهای جهانی نفت خام اکنون حدود روزانه دو میلیون بشکه مازاد عرضه دارد و بررسی آمارهای آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد در صورتی که ایران به طور کامل روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه افزایش تولید خود را عملیاتی کند و دیگر تولید کنندگان نفت جهان تولید خود را افزایش ندهند؛ با توجه به افزایش تقاضای جهانی نفت به همین مقدار تا سه ماه سوم 2016، ورود نفت ایران به بازارهای جهانی تغییری در قیمتها نخواهد داد.

بر این اساس کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تصمیمی نانوشته و برای جلوگیری از افت بیشتر قیمتها با افزایش صادرات نفت ایران به اجبار افزایش تولید نفت خود را تثبیت کرده اند.

البته در این میان کاهش قیمت نفت و گاز و کسری تراز پرداختهای کشورهای تولید کننده نفت که منجر به کاهش سرمایه گذاریها برای افزایش ظرفیت تولید برای حفظ سقف تولید با توجه به افت سالانه میدانها شده و همچنین کاهش تولید نفت شیل را باید از دیگر دلایلی دانست که تثبیت تولید نفت را به اجبار به یک انتخاب بدل کرده است.

در این میان ایران یک استثنا در بازار نفت است که با استفاده از شرایط پساتحریم و ازسرگیری تولید میدانهایی که به اجبار تولید آنها متوقف شده بود توانست بر خلاف دیگر تولیدکنندگان به راحتی تولید و صادرات خود را تا اندازه ای احیا کند.

ماه گذشته افزون بر برگزاری نشست چهار جانبه تهران پس از توافق نشست دوحه برای تثبیت تولید نفت تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در سطح ماه ژانویه مشروط به همکاری دیگر تولیدکنندگان، شاهد ورود هیاتهای سیاسی و اقتصادی بسیاری از مقامهای بالا رتبه کشورهای مختلف هستیم که اسفند ماه سال 1394 را به یکی از پر رفت و آمد ترین ماههای وزارت نفت بدل کرد، از این جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یکشنبه، دوم اسفندماه : دیدار وزیر نفت با یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان

بیژن زنگنه دوم اسفند ماه پس از دیدار با وزیر خارجه عمان مهمترین کار مشترک با عمان در حوزه نفت و گاز را احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان عنوان کرده و درباره دیگر محور مذاکرات نیز گفت‌ه بود: دراین دیدار درباره سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه پالایش، ذخیره‌سازی نفت، فرآورده و توسعه صنایع پتروشیمی در دو کشور بحث و گفتگو شده است‌.

در همین باره یوسف بن علوی اعلام کرده بود: بدون تردید با توجه به موقعیت و جایگاه ایران در بخش نفت و گاز این کشور خواستار گسترش روابط در این زمینه است‌.

وی با بیان این که چگونگی انتقال گاز ایران به عمان در این دیدار بررسی شد، تصریح کرده بود: هدف سوق دادن گاز ایران از طریق عمان به بازارهای جهانی است‌.

وزیر خارجه عمان با بیان ای نکه مطالعات کارشناسی و اقتصادی خط لوله صادرات گاز ایران به عمان در حال انجام است و ظرف ۶ ماه آینده این مطالعات تکمیل می‌شود، یادآور شد: با توجه به روابط مطلوب میان دو کشور، عمان خواهان استفادهاز گاز ایران است  و با همه جزییات این طرح و پروژه موافق است‌.

دوشنبه، سوم اسفندماه: دیدار وزیر نفت با یو کازر، مدیرعامل زیمنس

بیژن زنگنه سوم اسفندماه در دیدار با یو کازر مدیرعامل زیمنس آلمان با بیان این که به دلیل تحریم بسیاری از تجهیزات و ماشین آلات این شرکت به ایران نیامده، تصریح کرد: این تجهیزات برای فازهای پارس جنوبی، ال ان جی و برخی  پالایشگاههای کشور بوده که آزادسازی این تجهیزات بعد از لغو تحریمها آغاز شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: شرکت زیمنس با همکاری شرکتهای ایرانی می تواند اقدام به تولید محصول مشترک برای صادرات به عراق، ترکمنستان، قزاقستان، آسیای مرکزی و دیگر کشورهای منطقه کند.

یکشنبه، نهم اسفندماه: دیدار مقامهای نفتی ایران با هیئت سوئیسی

حسین اسماعیلی، مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت از آمادگی شرکتهای سوئیسی برای خرید محصولات پتروشیمی و همکاری در این بخش خبر داد.

پس از مذاکره با فعالان و سازندگان صنعت نفت و گاز سوئیس درباره مهم‌ترین‌ محور این مذاکرات گفت: بهینه‌سازی مصرف سوخت، سرمایه‌گذاری در بخشهای مختلف انرژی، تولید و خرید محصولات پتروشیمی در ایران مهمترین‌ محور مذاکرات امروز بوده است.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهوری سوئیس، در راس یک هیئت بلندپایه تجاری و اقتصادی و متشکل از ٣٨ شرکت سوئیسی وارد تهران شد و با مقامهای ارشد کشور از جمله با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

دوشنبه، دهم اسفندماه: دیدار وزیر نفت با جو هیونگ هوان، وزیر صنعت، تجارت و انرژی کره جنوبی

بیژن زنگنه دهم اسفند ماه پس از دیدار با جو هیونگ هوان، وزیر صنعت، تجارت و انرژی کره جنوبی فروش نفت به کره جنوبی را یکی از محورهای گفتگوی امروز عنوان کرد و با بیان این که یکی از نشانه های مثبت همکاری کره جنوبی در ایران افزایش برداشت نفت است، تصریح کرد: مقامهای کره جنوبی قول داده اند مقدار واردات نفت خام و میعات گازی از ایران را به رقمی بالاتر از پیش از تحریمها برسانند و در طول سال ٢٠١٦ این رقمها را افزایش دهند.

وزیر نفت با بیان این که در این دیدار توصیه شده است که شرکتهای کره جنوبی افزون بر کارهای پیمانکاری که در ایران و پیش از اعمال تحریمها انجام می دادند، به سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه ها نیز اقدام کنند، افزود: سرمایه گذاری در صنایع گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی)، پتروشیمی، پالایش و پخش به شرکتهای کره جنوبی پیشنهاد داده شده است.

دوشنبه، 17 اسفندماه: دیدار وزیر نفت با هنادی زوبکو، معاون نخست وزیر اوکراین

بیژن زنگنه روز دوشنبه، 17 اسفندماه در دیدار با هنادی زوبکو، معاون نخست وزیر اوکراین با تاکید بر لزوم گسترش شناخت فرصتهای همکاری میان تهران و کی یف ساخت تجهیزات را یکی از زمینه های همکاری عنوان کرده و گفته بود: دو کشور می توانند در زمینه ساخت تجهیزات همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند ضمن این که ظرفیتهای خوبی در این بخش در ایران وجود دارد.

وزیر نفت با بیان این که ما برای سرمایه گذاری شرکتهای خارجی پروژه های زیادی را طراحی کرده ایم به بخش پتروشیمی اشاره کرد و افزوده بود: به عنوان نمونه بخش صنعت پتروشیمی ایران در سالهای آینده به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که بخشی از این سرمایه گذاری باید از سوی شرکتهای خارجی تأمین شود.

به گفته زنگنه، شرط موفقیت شرکتهای اوکراینی در ایران این است که همه مراحل انجام پروژه از طریق سیستم بانکی این کشور فاینانس شود در غیر این صورت سطح عملیات نفتی در حد محدودی باقی می ماند.

سه شنبه، 18 اسفند: دیدار زمانی نیا مدیرخاورمیانه و شمال آفریقای توتال

استفان میشل در دیدار با امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه فرانسه نخستین کشوری بود که پس از تحریم قرارداد خرید نفت با ایران را امضا کرد، گفته بود: ظرفیت زیادی برای همکاری میان ایران و این شرکت فرانسوی وجود دارد و توتال آماده است همسو با تفاهم‌های امضا شده میان دو طرف مذاکرات بیشتری با شرکت‌های ایرانی داشته باشد.

این مقام ارشد شرکت توتال فرانسه، حضور خود در ایران و گفتگو با مدیران نفتی را حامل پیام مهمی دانست و یادآور شده بود: پیام توتال این است که به همکاری با ایران کاملا متعهد و برای رفع موانع، آماده هرگونه همکاری با ایران است.

سه شنبه، 18 اسفند: دیدار وزیر نفت با فیاض حسن نعمه، معاون اول وزیر نفت عراق

وزیر نفت سه شنبه، ١٨ اسفندماه در دیدار با فیاض حسن نعمه، معاون اول وزیر نفت عراق ضمن استقبال از حضور هیئت عراقی در ایران گفته بود: ایران و عراق مدت زیادی است که درباره برخی از پروژه های مشترک که به نفع دو کشور و ملت است گفتگو می کنند.

زنگنه افزوده بود: امیدواریم در این سفر درباره برخی از این پروژه های مشترک پیشرفتهایی بوجود بیاید.

همچنین فیاض حسن نعمه، معاون اول و وزیر نفت عراق نیز اظهار امیدواری کرد گفتگوهای میان دو کشور به نتایج خوبی دست یابد.

زمانی‌نیا پس از دیدار وزیر نفت با فیاض حسن نعمه، درباره مهمترین محور این دیدار اظهار کرده بود: درباره همکاری در سه میدان مشترک دو کشور یعنی سهراب (هویزه)، خرمشهر (سندباد یا سیبه) و پرویز (نفت خانه جنوبی عراق) بحث‌هایی انجام شده و قرار است، مذاکرات در این زمینه ادامه پیدا کند.

زمانی‌نیا دیگر زمینه گفتگو با هیئت عراقی را صادرات گاز دانست و با بیان اینکه ایران آماده است تا سه هفته آینده گاز را در مرز به این کشور تحویل دهد، عنوان کرده بود: امیدواریم آنها نیز آماده دریافت گاز از ایران باشند؛ البته ٢٠ کیلومتر از خط لوله انتقال گاز در خاک عراق (دیاله) هنوز تکمیل نشده است.

وی مذاکره درباره خط لوله نفت خام و فرآورده بصره_ آبادان_ بصره را یکی دیگر از محورهای گفتگو عنوان کرد و درباره همکاری‌های آموزشی نیز گفت: در این بخش مجموعه آموزشی مفصلی از سوی چهار شرکت اصلی وزارت نفت تهیه شده و آماده تحویل به آنهاست.

دوشنبه 24 اسفند ماه، دیدار وزیر نفت با وزیر انرژی روسیه

الکساندر نواک  بعدازظهر روز دوشنبه، ٢٤ اسفندماه پس از دیدار با بیژن زنگنه گفته بود: ایران حق دارد برای افزایش تولید نفت خود راهی منحصر به فرد داشته باشد.

وی در جمع خبرنگاران درباره این که آیا اعتقاد دارید که ایران باید از طرح تثبیت تولید نفت مستثنی شود، تصریح کرده بود: این موضوع را امروز با وزیر نفت ایران بررسی کردیم، هم اکنون شرایط بازار نفت بسیار متلاطم است و قیمت نفت طی یک سال و نیم اخیر پایین آمده است.

وی با تأکید بر پایین آمدن قیمت نفت اظهار کرده بود: تولیدکنندگان اصلی نفت باید با یکدیگر هماهنگ باشند، اما از آنجا که سطح تولید نفت ایران در دوران تحریم پایین آمده است، ما موضع ایران مبنی بر تلاش برای افزایش تولید و احیای سهم خود در بازارهای جهانی را به طور کامل درک می کنیم.

وزیر انرژی روسیه افزود: در چارچوب هماهنگی میان کشورهای تولیدکنندگان اصلی نفت (کشورهای عضو و غیراوپک) ایران حق دارد یک راه منحصر به فرد را برای افزایش تولید نفت خود داشته باشد.

افزون بر دیدار های فوق که در طی اسفند ماه روزهای پرتراکمی را در دیدارهای نفتی ایران با کشورهای مختلف رقم زده است می توان به دیدار با شرکتهای بزرگ خارجی فعال در حوزه نفت مانند  دیدار زمانی نیا با چند شرکت خارجی همانند ترافیگورا، او ام وی، انل و ...اشاره کرد.

کد خبر 256882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =