۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
  • کد خبر: 256987
لبخند دنیا به صنعت نفت ایران

صنعت نفت در سال 1394، سال سخت و دشواری را پشت سر گذاشت. اگرچه در روزهای ابتدایی سال پس از توافق لوزان، آب شدن یخهای مذاکرات هسته ای شدت گرفت، در مردادماه ، برجام ( توافق هسته ای نهایی ایران با 1+5) متولد شد و تحریمهای اقتصادی و نفتی رسما از دیماه شروع به لغوشدن کرد.

تحریمهای ظالمانه امسال بیشترین فشار را بر صنعت نفت تحمیل کرد. از سوی دیگر کاهش کم سابقه قیمت نفت در سال 94، بر مشقات صنعت نفت در این سال افزود. با این وجود صنعت نفت با آشکار شدن نشانه های نهایی شدن توافق هسته ای، بیش از پیش برنامه ریزی لازم برای زمینه سازی ورود به دوران پساتحریم را از ابتدای سال در دستور کار ستادی و همچنین عملیاتی قرار داد که در این رابطه باید به «زمینه سازی برای افزایش تولید و صادرات نفت» به عنوان مهمترین اولویت صنعت نفت، اشاره کرد.

همزمان تلاشهای دیپلماتیک در سطوح دوجانبه، چندجانبه و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای احیای سهم و جایگاه ایران در بازار نفت تشدید شد که سفرهای مکرر و گسترده مقامهای انرژی کشورها و همچنین مدیران شرکتهای نفتی در این راستاست (از اواخر تیر ماه تا پایان سال 1394  تعداد 61 دیدار خارجی در قالب مقامهای رسمی و نمایندگان شرکتهای انرژی با وزیر و معاونان وزیر نفت انجام شده است). برگزاری موفق اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی یی سی اف) در تهران نیز موید این موضوع است. در کنار این اقدامها، تلاش کمیته بازنگری قراردادهای نفتی موسوم به مدل جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC) نیز در اواسط سال به سرانجام رسید و الگوی جدید با هدف سرعت بخشیدن به توسعه میدانهای نفتی در ابتدای آذرماه در همایشی بین المللی رونمایی شد و پس از آن نیز از سوی کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، حقوقی و انرژی ارزیابی شد.

در این رابطه نباید از مسائلی همچون پرونده بدهی نفتی بابک زنجانی که در روزهای پایانی سال با صدور حکم اعدام وی از سوی دادگاه بدوی و همچنین فشارهای سیاسی داخلی به مجموعه صنعت نفت و فشارها و تحرکات خارجی بویژه از سوی برخی کشورهای نفتی منطقه در سال 94 غافل شد.

بنابراین می توان اذعان کرد که صنعت نفت در سال 94 با وجود مصائب و چالشهای زیاد، گامهای مهم، اساسی و ماندگاری در احیای جایگاه گذشته و حرکت به عنوان پیشران اقتصادی در دوران پس از تحریم برداشته است. 

 

کد خبر 256987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =