۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
  • کد خبر: 257450
برای خدمت همیشه آماده ایم ...

باتوجه به اهمیت سوخت رسانی مطلوب در ایام نوروز، مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی پیش از تعطیلات سفرهایی را به منظور ارزیابی آمادگی نواحی پخش تدارک دیدند. گزارشگر ما نیز در این گلگشت آنها را همراهی کرد. آنچه می خوانید حاصل این سفر است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، زمانی که فعالیتها برای به ثمر رساندن کارهای نیمه تمام شتاب بیشتری به خود می گیرد تا همه شرایط مهیای ورودی آرام و بدون دغدغه به سال جدید باشد،«سفر» نیز به اولویت نخست برای همگان بدل می شود.

اما در این میان،اولویت نخست فعالیت برخی دستگاههای خدمات رسان مانند شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، تامین و توزیع سوخت مورد نیاز مردم است؛ فعالیتی که تعطیلی ندارد.

در ایامی همچون نوروز که سفرهای برون شهری به اوج خود می رسد، اهمیت تامین سوخت و مدیریت آن ذو چندان می شود و مدیران این بخش را بر آن می دارد که برنامه ریزی دقیقی انجام دهند.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان متولی برنامه ریزی تامین انواع فرآورده های نفتی در همه مقاطع زمانی،بابهره گیری از 37 منطقه فعال در سراسر کشور این مسئولیت مهم (سوخترسانی) را در طول سال بویژه ایام تعطیلات نوروزی که همه قصد سفر می کنند،انجام می دهد  تا در روند سفرهای نوروزی هموطنان اختلالی ایجاد نشود.

این شرکت برای ارائه هرچه بهتر خدمات در  زمینه تامین و توزیع مناسب سوخت، بویژه پیش از ورود به سال نو، تمهیداتی را در نظر می گیرد که اعزام تیمهای بازبین به جایگاههای سوخت در قالب «گلگشت» از آن جمله است.

امسال نیز با آغاز تعطیلات نوروزی که از 26 اسفندماه 94 کلید خورد و تا 13 فروردین ماه امسال ادامه یافت، تیمهای گلگشت به جایگاههای سراسر کشور اعزام شدند تا خدمات رسانی در مجاری عرضه سوخت را زیر ذره بین ببرند و با نگاه تیزبین خود فضایی مطمئن برای مردم در حوزه سوخترسانی ایجاد کنند.

در نوروز 95 فرصتی پیش آمد تا با گلگشت شرکت ملی پخش همراه شویم و با سفر و گذر به استانهای مسافر پذیر شمالی کشور درباره آمادگی آنها برای سوخت رسانی به خودروها و وسائل نقلیه مسافران نوروزی با آنها گفتگو کنیم.

استانهای مازندران، گلستان و گیلان، از جمله نواحی شمال کشور هستند که به دلیل برخورداری از طبیعت زیبای خود همه ساله در موسم نوروز، پذیرای خیل عظیمی مسافران هستند؛ به همین دلیل،آمادگی مجاری عرضه سوخت در آنها  اهمیتی بسزا دارد.

نخستین به استان گلستان سفر کردیم تابا امیر بنی کریمی به عنوان مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی این منطقه، گفتگو کنیم و فرصتی ایجاد شد تا از کم و کیف آمادگی مجاری عرضه استان گلستان در ایام نوروز بیشتر آگاه شویم.

وی مدیری میانسال و با تجربه است که سابقه دروازه بانی یکی از تیمهای ورزشی را نیز در کوله بار دارد و همین نیز کمک کرده تا به لحاظ فیزیکی نیز فردی ورزیده به نظر آید.

بنی کریمی، سوخترسانی رادر منطقه گلستان از آن جهت که مسیر زائران حضرت رضا (ع) است، مهم می داند و با تاکید می گوید: شرکت پخش منطقه گلستان با بهره گیری کامل از امکانات و تجهیزات خود به استقبال نوروز 95 رفته است؛ به طوری که در تعطیلات نوروز امسال برای تغذیه 129جایگاه از مدتها قبل خود را برای سوختگیری روان خودروهای مسافران آماده و سوخت کافی را نیز در انبارها ذخیره کرد تا برای مسافران گذری از این محور، نگرانی بابت تامین سوخت خودروها ایجاد نشود.

وی، تکریم ارباب رجوع را از موارد مهم برشمرده و اضافه می کند وقتی فردی برای سوختگیری خودرو خود وارد جایگاه می شود، برخورد خوش، وجود سوخت در جایگاه، دیدن فضای زیبا، اطمینان از سلامت تجهیزات و مواردی دیگر از این دست،خاطری آسوده را برای وی رقم می زند و این نکته ای مهم در گلگشتهای نوروزی است.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه گلستان به گروههای ناظر بر فعالیت جایگاهداران اشاره کرده و می گوید: این گروهها فعالیت همکاران جایگاهدار را در چنین موسمی زیر ذره بین نگاه خود می برند تا دغدغه ای برای مسافران ورودی به این مجاری ایجاد نشود.

به گفته وی، در نوروز امسال به طور میانگین روزانه 1.1 میلیون لیتر از طریق جایگاههای زیر پوشش منطقه گلستان در اختیار مسافران قرار گرفت.

اطلاعاتی که بنی کریمی در اختیارمان قرار داد، حکایت از آن داشت که همه چیز برای یک استقبال خوب از مسافران نوروزی آماده است و نباید مشکلی از این جهت بوجود آید؛

با او و همکارانش که خدمت رسانی به مردم را بر استراحت و کنار خانواده بودن ترجیح داده اند، خداحافظی می کنم.

منطقه چالوس و تهیه گزارش از سوخت رسانی به خودروهای مسافران در ایام نوروز، مقصد بعدی «گلگشت» بود.

هوای 25 اسفندماه بر خلاف روزهای قبل که گرم بود،به سردی گراییده بود و با تاریک تر شدن هوا این سرما بیشتر نمود پیدا می کرد.

هرچه به پایان روز نزدیک می شدی، پیچ و خم جاده بیشتر و هوا نیز سرد تر می شد، تا آنجا که آرزو می کردم ای کاش زودتر به مقصد برسم تا دمی بیاسایم و سرما را با آبی داغ از خود برانم.

در همین فکر بودم که صدایی مرا به خود آورد: «رسیدیم» این را سعید لیاقت ورز ، مسئول ارتباط با رسانه شرکت پخش که این سفر را تدارک دیده بود، گفت.

خستگی بر گرسنگی غالب بود؛ اما از آنجا که میزبان (حمیدی، مسئول روابط عمومی منطقه چالوس) تدارک شام دیده بود،خواب و استراحت، ساعتی به تاخیر انداخته شد.

صبح روز 27 اسفندماه،با طاهری،مدیر منطقه چالوس قرار گفتگو داشتم؛

وی نیز همچون مدیر منطقه گلستان مدیری باتجربه است که گرد سفیدی بر موهای او نشسته است  اما نشاطی خارج از انتظار در صدایش موج می زد که نوید آن را می دهد سالهای زیادی را می تواند در خدمت صنعت نفت کشور باشد.

همراه با دیگر دوستان رسانه ای صنعت نفت که آنها نیز با اهداف رسانه خود به این سفر آمده اند،به گفتگو با وی می نشینیم تا برایمان از سوخت رسانی در ایام نوروز بگوید.

وی به مانوری در همین زمینه که قرار بود ساعتی بعد برگزار شود، اشاره و اظهار می کند، برگزاری این مانور با هدف اعلام آمادگی شرکت پخش منطقه چالوس برای سوخت رسانی در ایام نوروز است.

طاهری، گلگشت نوروزی را از ابزارهای کنترلی در این ایام می خواند و می گوید، با اعزام این تیمها،جایگاههای عرضه سوخت به نحوی دقیق تر از نظر عرضه کمی و کیفی فرآورده های نفتی رصد می شوند.

طاهری ادامه می دهد با اطلاع رسانی از طریق تبلیغات محیطی، این امکان برای شهروندان و مسافران ایجاد شده است که در صورت مشاهده هرگونه تخلف احتمالی یا برخورد ناشایست،بازرسان منطقه را آگاه سازند تا برخورد مناسب صورت گیرد.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه چالوس، این منطقه را از آنجا که راه عبور خیل عظیم مسافران است،مهم می داند و ادامه می دهد: برای پاسخگویی به مسافران در چنین ایامی (نوروز) نیازمند برنامه ریزی دقیقی هستیم و بنابر تجربه سالهای قبل و نیازسنجی که انجام می شود،سوخت به اندازه کافی جهت گذر از این موسم (عید نوروز) تامین می شود.

با اطمینان خاطری که طاهری در خصوص تامین سوخت به ما می دهد، به چند جایگاه مسیر خروجی منطقه چالوس سر کشی می کنیم تا از نزدیک نیز روند سوخت رسانی به خودروها را شاهد باشیم.

خوشبختانه همه چیز به خوبی انجام می شود و به نظر می آید مشکلی از نظر تامین سوخت و عرضه آن وجود ندارد.

با مهر تاییدی که مدیر منطقه چالوس بر روند سوخت رسانی مطلوب می زند و با خداحافظی از وی منطقه چالوس را به مقصد لاهیجان که منطقه ای دیدنی در دل استان گیلان است، ترک می کنیم.

حوالی ساعت 11 روز پنجشنبه 27 اسفندماه راه لاهیجان را در پیش می گیریم تا با «حسن اعتباری» رئیس ناحیه آن به عنوان متولی تامین سوخت این خطه سرسبز دیدار و گفتگو کنیم.

قامتی بلند و چهره ای دلنشین دارد و با ورودمان به ناحیه پخش فرآورده های نفتی لاهیجان،برق خوشحالی در چشمانش نمایان می شود.

لاهیجان را که چای آن شهره است،زیبا توصیف کرد و مردمانش را میهماندوست و میهمانپذیر.

به واقع که درست می گفت،نقاشی خداوند را می شد در جای جای این شهر زیبا دید و به هر سو که نگاه می کردی سبزه و سر سبزی.

اعتباری که مسئولیت تامین سوخت آستانه اشرفیه، لنگرود و سیاهکل را نیز بر عهده دارد اظهار می دارد: همه ساله در روزهای مختلف سال بویژه ایام نوروز، گردشگران متعددی به لاهیجان و نواحی یاد شده سفر می کنند؛ از این رو باید آمادگی 100 درصدی در حوزه تامین سوخت وجود داشته باشد.

وی تاکید می کند در حوزه تحت امرش، 19 جایگاه عرضه سوخت فعال است که در چنین موسمی این فعالیت، دقیقتر رصد می شود تا مسافرانی که به این منطقه وارد می شوند، در حوزه تامین سوخت خودرو خود مشکلی نداشته باشند.

اعتباری نیز همانند دیگر همقطاران خود در حوزه تامین سوخت،به کار خود مسلط است و با اطمینان از خدمت رسانی خود و همکارانش  به مردم محل خدمتش در ناحیه لاهیجان و مسافرانی که به آن وارد می شدند یا از آن می گذشتند،سخن گفت. دست مریزاد

آستارا نقطه دیگری بود که باید به آن سفر می کردیم، نقطه ای مرزی و همجوار با جمهوری آذربایجان. شهری بندری در ساحل غربی دریاچه خزر که در شمالی ترین نقطه استان گیلان واقع شده است.

نقاط دیدنی و بازارچه مرزی این شهرستان، همه ساله شماری از گردشگران را به این منطقه از کشور می کشاند و نوروز 95 نیز فرصتی بود تا مسافرانی به ذوق استفاده از تعطیلات و خرید به آن سفر کنند.

بدون شک تامین سوخت خودرو مسافران در این شهرستان مرزی بخصوص در موسم نوروز موضوعی مهم است؛ کاری که رئیس ناحیه آن این مهم را بخوبی انجام داده است.

وی نیز از جمله مسئولان دلسوزی است که به کار و مسئولیتش تعهد دارد.

کم حرف است و اهل مصاحبه هم نیست به درخواستمان برای چند دقیقه گفتگو در حوزه کارش پاسخ منفی می دهد.

از آنجا که قرار است فردا (جمعه 28 اسفندماه) راهی مبدا (تهران) شویم، آستارا را با همه زیباییهایش ترک می کنیم و برای استراحت روانه رشت می شویم؛ در میانه راه متوجه مطلبی شدیم که مدیر شرکت پخش منطقه گیلان تغییر کرده است و جای خود را به عباسی که پیشتر مدیر منطقه زنجان بود داده است.

غروب شده بود و دیگر از روشنایی روز خبری نبود.هوا تاریک شده بود که به دفتر مدیرمنطقه رسیدیم و او که به نظر می آمد خود نیز هنوز گرد سفر بر چهره دارد با وجود خستگی که سعی در پنهان کردنش داشت، به گرمی استقبالمان آمد.

درخواستمان را برای صحبت در خصوص سوخترسانی رد نکرد اما گفت: اجاره دهید  برای ادای بهتر تکلیف و ارائه گزارشی مطلوب گفتگو به زمان دیگری محول شود.

عباسی این را هم گفت که همیشه و در هر زمان آمادگی کامل برای خدمت به مردم وجود دارد.

با این جمله دل ما نیز از وجود چنین مدیری گرم شد و با گفتن خدا قوت و آرزوی توفیق برای وی،دستان پر مهرش را فشردیم تا به مسئولیتی که عهده دارش شده بود بپردازد.

خداحافظی با عباسی، مدیر جدید شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان، نقطه پایان سفر به استانهای شمالی کشور بود و با گشتی کوتاه در شهر رشت، راه رفته را باز آمدیم.

 مدیران صنعت نفت،  ثابت کرده اند که نفت صنعت پویایی است و با تلاشی شبانه روزی چرخهای اقتصاد را می گردانند.

در این میان مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز تلاش کرده است با تامین و توزیع بدون وقفه سوخت،بخشی از این زنجیره تلاش باشد و در نوروز امسال نیز همانند سالهای پیش، این مهم را عینیت بخشید تا مسافرتها بدون دغدغه و با اطمینان انجام شود.

 

سعید محمدبگی

کد خبر 257450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =