۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
  • کد خبر: 263246
پای ال ان جی قطر به لهستان باز شد

در پی امضای قرارداد گازی بلند مدت لهستان و قطر در سال 2009 میلادی، لهستان روز جمعه (28 خرداد ماه) اولین محموله را از آن کشور دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لهستان به منظور اجرای بخشی از برنامه کلی قطع وابستگی گازی به روسیه، اولین محموله ال ان جی خود را روز جمعه (28 خرداد ماه) از قطر خریداری کرد.

لهستان که گاز مورد نیاز خود را به طور انبوه از گازپروم روسیه خریداری می کرد اما به تازگی برای متنوع ساختن واردات خود، یک پایانه ال ان جی در شهر بندری اشوینواویشچه (Swinoujscie) این کشور واقع در ساحل دریای بالتیک ایجاد کرده است و تصمیم دارد یک خط لوله گاز به نروژ نیز بکشد.

اپراتور شبکه انتقال گاز لهستان "گس سیستم" اعلام کرد که کشتی النومن (Alnuaman) با 206 هزار متر مکعب ال ان جی با چند ساعت تأخیر به دلیل طوفانی بودن هوا از قطر به بندر اشوینواویشچه وارد شد.

این اولین محموله ای است که شرکت قطرگاز پس از امضای قرارداد بلند مدت گاز با لهستان در سال 2009 میلادی، به شرکت ملی گاز این کشور "پی جی ان آی جی" تحویل می دهد.

فروش محموله بعدی قطرگاز به لهستان در اواسط ماه ژوئیه است و بعد از آن نیز قرار است که هر ماه یک محموله در نیمه دوم سال جاری به این کشور به تحویل بدهد و به این ترتیب لهستان سالانه یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب ال ان جی از قطر خریداری خواهد کرد.

پایانه اشوینواویشچه با هزینه 760 میلیون دلار ساخته شده است و ظرفیت آن پنج میلیارد متر مکعب در سال یا معادل یک سوم گاز مصرفی لهستان است.

شرکت دولتی پی جی ان آی جی لهستان اعلام کرد که به تدریج قرارداد بلند مدت قطرگاز را تبدیل به قرارداد تک فروشی خواهد کرد تا قرارداد های گازی خود را متنوع کند و اولین محموله تک فروشی خود را نیز از شرکت نروژی استیت اویل در 25 ژولای دریافت خواهد کرد و پس از تکمیل ساخت خط لوله به نروژ در سال 2022 میلادی، خریداری گاز خود را از این کشور افزایش خواهد داد.

کد خبر 263246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =