وزارت نفت 620 میلیارد ریال به طرح آبخیزداری جم اختصاص داد

مشاور مدیر طرح های عمرانی مناطق نفتخیز شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مشارکت وزارت نفت در اجرای طرح آبخیزداری شهرستان جم، از پیشرفت 15 درصدی این طرح تاکنون خبر داد.

علی اوسط منتظری به خبرنگار شانا گفت: این طرح با تایید مصوب دولت و همکاری وزارت نفت و مشارکت شرکت ملی نفت ایران در سه حوزه بیولوژیکی، مکانیکی و بیومکانیکی به وسعت 90 هزار هکتار در شهر های جم، ریز و باغان در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی به مرحله اجرا رسید.

وی با اشاره به این که  اجرای طرح آبخیزداری این شهر ها موجب افزایش منابع آب زیرزمینی و احیای منابع آبی است گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال 200 میلیارد ریال اعتبار بمنظور توسعه این طرح اختصاص یافت است.

مشاور مدیر طرح های عمرانی مناطق نفتخیز شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: امسال با تامین اعتبار، به منظور توسعه طرح سازه های بیشتری ساخته خواهد شد.

منتظری، اهداف طرح‌ آبخیزداری را کاهش فرسایش خاک، کنترل هرز آب‌ها، کاهش فرسایش خاک و بهره‌وری بهینه و تقویت سفره‌های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: سدهایی که برای آبخیزداری ساخته می شود، سفره‌های زیرزمینی را تقویت و در حوزه کشاورزی تحولی عظیم ایجاد می کند.

وی با اشاره به اجرای یکهزار و 995 سازه‌ در طرح آبخیزداری جم اظهار کرد: سالانه با اجرای طرح‌آبخیزداری حدود 20 میلیون مترمکعب آب ذخیره می شود و اجرای این پروژه مهم زمینه ساز تقویت آبرسانی خواهد شد.

مشاور مدیر طرح های عمرانی مناطق نفتخیز شرکت ملی نفت افزود: طرح‌های آبخیزداری شهرستان های جم به مساحت ۹۰ هزار هکتار است که با اجرای این طرح در طول یک سال حدود ۱۲ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود.

منتظری گفت: در گام نخست با نیاز سنجی و موقعیت یابی در اراضی این شهرستان با صرف 85 میلیارد ریال، 120 سازه سنگی احداث شده است.

وی با بیان این که امسال 200 میلیارد ریال اعتبار در بخش مرکزی طرح آبخیزداری جم هزینه می‌شود گفت: این طرح با 15 درصد پیشرفت فیزیکی در نیمه دوم سال آینده تکمیل و به بهره برداری می رسد.

شایان ذکر است که شهرستان جم در 265 کیلومتری جنوب شرق بوشهر و از مناطق مهم کشاورزی این استان است و در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی و بویژه وجود تاسیسات صنعت نفت دشت های شهرستان جم در وضع بحرانی قرار گرفته است.

کد خبر 263431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =