۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
  • کد خبر: 265501
مروری بر تحولات اوپک در هفته گذشته

همکاری های نفتی و گاز اندونزی با ایران، ابراز خوش بینی کویت به افزایش قیمت های نفت خام، کاهش صادرات سازمان آاوپک، سخنان وزیر انرژی روسیه در باره همکاری با اوپک و اوضاع عربستان و نیجریه از مهم ترین عناوین خبرهای مربوط به حوزه اوپک در هفته گذشته بود.

ایران گزینه مهم برای حل کمبود انرژی اندونزی

شرکت دولتی نفت و گاز اندونزی (پرتامینا) روز دوشنبه (۲۸ تیر ماه) اعلام کرد که به منظور رفع کمبود عرضه گاز مصرفی، از ایران نفت و ال پی جی وارد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آنتارا، از جاکارتا، شرکت ملی نفت ایران در سال ٢٠١٦ میلادی، ٨٨ هزار تن و در سال ٢٠١٧ میلادی ٨٨ هزار تن ال پی جی به پرتامینا تحویل خواهد داد.

به گفته دوی سواتجیپتو، مدیر عامل پرتامینا، انتظار می رود تفاهمنامه در باره معامله گاز با ایران در ماه جاری (ژوئن) یا اوت آینده امضا شود.

همچنین شرکت سوئیسی گلنکور در ماه سپتامبر در صدر فروشندگان نفت خام به اندونزی قرار خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به نقل از دو منبع آگاه تجاری، شرکت بازرگانی گلنکور پس از برنده شده در مناقصه عرضه تک محموله ای شرکت دولتی نفت پرتامینا، در ماه سپتامبر، سه میلیون و ٣٥٠ هزار بشکه نفت خام کم سولفور به این شرکت تحویل خواهد داد.

پرتامینا اعلام کرد که تولید نفت و گاز این شرکت از میدانهای خارجی افزایش یافته است.

به نوشته روزنامه جاکارتا پست، تولید شرکت نفت و گاز پرتامینا در میدانهای این شرکت در کشورهای خارجی، در ٦ ماهه اول سال جاری میلادی (2016) نسبت به مدت مشابه پارسال، افزایش یافته است.

دولت اندونزی قصد دارد طرح ایجاد مخازن راهبردی نفتی را برای استفاده در مواقع اضطراری عملیاتی کند.

به گزارش شانا نقل از خبرگزاری رویترز، سودیرمان سعید، وزیر انرژی اندونزی اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد عملیات ساخت مخازن راهبردی نفتی را برای مصرف اضطراری ٣٠ روزه در سال جاری میلادی آغاز کند.

کاهش صادرات نفت اوآپک

صادرات نفت کشورهای عربی عضو اوآپک در سه ماهه نخست سال جاری میلادی (٢٠١٦) کاهش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اویل پرایس به نقل از رسانه های محلی، ارزش صادرات نفت اعضای سازمان کشورهای عربی صادر کننده نفت (اوآپک) در سه ماهه نخست سال جاری میلادی (٢٠١٦) معادل ٥٠ میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار بود که ٢٤ میلیارد دلار کمتر از دوره مشابه سال پیش (٢٠١٥) است.

اویل پرایس افزود: این کاهش درآمد کشورهای عضو اوآپک، نشانگر سقوط شدید قیمت های نفت است که در اوایل ٢٠١٦ به کمتر ار ٣٠ دلار برای هر بشکه کاهش یافت.

روسیه و اوپک

به گزارش شانا، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه (۳۰ تیر ماه) گفت که این کشور از همکاری احتمالی با سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، درباره تولید نفت، چشم پوشیده است.

نواک، افزود: روسیه در پی شکست مذاکره با کشورهای عضو اوپک برای تثبیت تولید در ماههای گذشته، از هماهنگی احتمالی با این سازمان منصرف شده است.

نواک گفت: درباره هماهنگی اقدامهای روسیه و اوپک هیچ مذاکره ای نمی کنیم، زیرا نمی توانیم درباره کاهش تولید به توافق دست یابیم و ابزارها و سازوکارهای لازم برای این کار را در اختیار نداریم.

کاهش بی سابقه ذخیره سازی نفت و صادرات عربستان

ذخیره سازی نفت عربستان به علت برداشت از آن برای تامین نیازهای داخلی به منظور حفظ سطح صادرات، کاهش یافته است.

روزنامه وال استریت ژورنال روز سه شنبه (٢٩ تیر ماه) نوشت: عربستان همزمان با تلاش برای حفظ صادرات و تامین مصرف فزاینده داخلی به برداشت بی سابقه از دخیره سازی نفتی خود روی آورده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس آمار رسمی عربستان که روز دوشنبه (٢٨ تیر) انتشار یافت، صادرات روزانه نفت این کشور از هفت میلیون و ٤٤٤ هزار بشکه در آوریل به هفت میلیون و ٢٩٥ هزار بشکه در ماه مه کاهش یافته است.

وزیر انرژی عربستان، گفت که این کشور به دقت بازار جهانی نفت را رصد و به عرضه و تقاضای نفت واکنش نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد الفالح، روز یکشنبه (٢٧ تیرماه) افزود: عربستان همیشه به عرضه و تقاضای بازار نفت واکنش نشان داده و به بررسی هرگونه تحول در بازارهای نفت خام ادامه می دهد.

شرکت ملی کشتیرانی عربستان (بحری) روز یکشنبه (27 تیرماه) اعلام کرد که بنیادی برای خرید کشتی های نفتکش بسیار بزرگ، تاسیس می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، شرکت ملی کشتیرانی عربستان سعودی (بحری) افزود: قراردادی با شرکت سرمایه گذاری عربی نفت (اپیکورپ) برای تاسیس یک شرکت با سرمایه یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار امضا کرده است که می تواند تا ١٥ فروند کشتی نفتکش بسیار بزرگ (وی ال سی سی) خریداری کند.

همچنین عربستان سعودی اعلام کرد که قصد ساخت یک مجتمع دریانوردی و کشتی سازی برای حمایت از صادرات نفت خود را دارد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان روز یکشنبه (٢٧ تیر ماه) در ریاض گفت که این کشور برای تامین و ارایه ظرفیت کافی برای صدور نفت خود، یک مجتمع دریانوردی با توانایی کشتی سازی در سواحل شرقی این کشور خواهد ساخت.

عراق جایگاه عربستان را در صادرات نفت به هند گرفت

عراق در سه ماهه دوم سال جاری میلادی با پشت سرگذاشتن عربستان سعودی، جایگاه نخست صادرات نفت به بازار هند را تصاحب کرد.

به گرارش خبرگزاری رویترز از دهلی نو، عراق در سه ماهه دوم سال جاری (٢٠١٦) منتهی به ژوئن، برای نخستین بار با ربودن گوی سبقت از عربستان سعودی در صادرات نفت به هند، جایگاه نخست فروشنده نفت خام به این کشور آسیایی را کسب کرد.

صادرات نفت عراق نیز در ماه ژوئیه پس از دو ماه کاهش به دلیل نشتی خط لوله و وقفه در فعالیت، دوباره افزایش یافت.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق اطلاعات رسیده از منابع صنعت نفت عراق، در پی برگشت تولید نفت این کشور به حالت پیشین پس از دو ماه کاهش، حجم صادرات این کشور در ماه گذشته (ژوئیه 2016) افزایش یافت.

میانگین حجم صادرات عراق در بیست و یکمین روز ماه ژوئیه از پایانه های جنوبی این کشور سه میلیون و ٢٨٠ هزار بشکه در روز بوده که این میزان نسبت به سه میلیون و ١٨٠ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن، افزایش را نشان می دهد.

صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرد: دولت عراق که تحت فشار قیمت های پایین تر از حد انتظار نفت قرار دارد به این نهاد مالی جهانی اطلاع داده است که به منظور کاهش کسری بودجه، هزینه های غیرنفتی را در بودجه ٢٠١٦ خود به میزان ١٥ درصد کاهش داده و چند میلیارد دلار وام بین المللی دریافت می کند.

خوشبینی کویت با آینده بازار جهانی نفت

کویت پیش بینی کرد که قیمت نفت تا سال ٢٠١٨ به حدود ٦٠ دلار برای هربشکه برسد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، انس خالد الصالح سرپرست وزارت نفت کویت گفت: با توجه به افزایش تقاضا و جذب مازاد عرضه در بازار که منجر به کاهش قیمت های نفت خام در دو سال گذشته شده است، قیمت های نفت خام تا دستکم سال ٢٠١٨ به دامنه ٥٠ تا ٦٠ دلار بر ای هر بشکه خواهد رسید.

الصالح افزود: سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) باید به سیاست تولید در سطح بی سابقه کنونی ادامه دهد زیرا بازارها در حال رسیدن به توازن هستند و تقاضا تا سه ماهه چهارم سال جاری (٢٠١٦) از عرضه پیشی خواهد گرفت.

خیز الجزایر برای افزایش تولید نفت و جذب سرمایه گذاری های غیرنفتی

الجزایر تولید نفت خام از دو میدان اصلی خود را افزایش داد تا به برنامه افزایش ٢٠ درصدی تولید نفت خود نزدیک شود.

به گزارش رویترز، این افزایش تولید شامل میدان بسیار بزرگ حسی معود الجزایر در ٨٠٠ کیلومتری جنوب شرقی الجزیره، پایتخت این کشور نیز می شود، که تولید روزانه نفت در آن از ٤٢٠ هزار بشکه در ماه های گذشته، به ٤٧٠ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

مجلس الجزایر قانون تازه سرمایه گذاری های غیرنفتی را در پی کاهش درآمدهای انرژی، به منظور کاهش وابستگی به نفت و گاز، تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از الجزیره، مجلس قانون گذاری الجزایر، در پی کاهش قیمت های نفت و درآمدهای این کشور از محل صادرات انرژی، قانون سرمایه گذاری تازه ای را به منظور بهبود جو تجارت و کسب و کار بیرون از بخش نفت، تصویب کرد.

همچنین کارگران خارجی که پس از حمله موشکی به تأسیسات گاز خریشبه الجزایر خارج شده بودند، به این کشور بازمی گردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از خریشبه در الجزایر، یک مدیر بلندپایه تأسیسات خریشبه روز جمعه (اول مرداد ماه) گفت که برخی از کارگران خارجی پس از خروج آنان در پی حمله راکتی ماه مارس به این تاسیسات گاز، بازمی گردند.

ازسرگیری فعالیت پایانه های نفتی لیبی

به گزارش خبرگزاری رویترز از بنغازی و لندن، سخنگوی گارد تاسیسات نفتی لیبی روز جمعه (اول مرداد ماه) گفت که این نیروها، محاصره پایانه های نفتی شرقی این کشور را ظرف سه روز آتی برطرف خواهند کرد، هر چند که ازسرگیری صادرات به وضع این بندرها نیز بستگی خواهد داشت.

این نیروها که وظیفه حفاظت از پایانه ها و میدانهای نفتی لیبی را به عهده دارد، از چند ماه پیش از فعالیت پایانه های راس لانوف، السیدر و زیتونه جلوگیری کرده و وعده های آن در سال جاری برای بازگشایی آنها محقق نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بنغازی، سخنگوی شرکت نفت دولتی شرق لیبی که از میدان نفتی سریر بهره برداری می کند، روز سه شنبه (٢٩ تیر ماه) اعلام کرد: اعتراض به دستمزدها که موحب متوقف شدن فعالیت پایانه نفتی الحریقه شده، این شرکت را وادار به تعلیق تولید ١٠٠ هزار بشکه نفت در روز از این میدان کرد.

معترضان موجب تاخیر در بارگیری محموله های نفتی در بندر الحریقه لیبی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نگهبانان تاسیسات نفتی لیبی معترض به پرداخت نشدن دستمزدهایشان، فعالیت پایانه نفتی الحریقه در شرق این کشور را مختل کردند.

وضع بحرانی نیجریه

اکسون موبیل در باره تولید نفت خام نوع کوآ ایبوئه نیجریه وضع اضطراری اعلام کرد.

سخنگوی شرکت موبیل پرودیوسینگ نایجریا وابسته به اکسون موبیل، این شرکت در صادرات نفت خام کوآایبوئه که مهم ترین نوع نفت خام صادراتی نیجریه است، حالت فوق العاده اعلام کرد.

وزیر بودجه نیجریه گفت: درآمدهای سه ماهه نخست نیجریه تنها به ٥٥ درصد اهداف دولت رسیده است.

نرخ تورم در دومین تولیدکننده بزرگ نفت در قاره آفریقا در ماه ژوئن سال جاری میلادی به ١٦,٥ درصد رسید.

منابع رسمی نیجریه که نخستین اقتصاد قاره آفریقا به شمار می رود، افزودند: نرخ تورم ماه ژوئن (٢٠١٦) در نیجریه به ١٦,٥ درصد و هزینه های خانوار و مصرفی ٢٤.٢ درصد افزایش یافته است.

نیجریه بزرگ ترین و وابسته ترین اقتصاد قاره آفریقا به واردات، همزمان با افت قیمت ها و کاهش صادرات نفت، با کمبود ارز و کاهش ارزش پول رایج، دست و پنجه نرم می کند.

همچنین صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که اقتصاد نیجریه در نتیجه کاهش قیمت نفت به سوی رکود پیش می رود.

این نهاد مالی جهانی روز سه شنبه (٢٩ تیر) پیش بینی کرد اقتصاد نیجریه که بزرگ ترین در قاره آفریقا به شمار می رود، در نتیجه تاثیر قیمت های پایین نفت احتمالا در سال جاری میلادی (٢٠١٦) به میزان ١,٨ درصد کوچک خواهد شد.

حمله شبه نظامیان به خط لوله نفت نیجریه سبب شد آرامش نسبی روزهای اخیر در صنعت نفت این کشور به چالش کشیده شود.

شبه نظامیان یکشنبه شب (٢٧ تیر ماه) نیز به یک خط لوله انتقال نفت در حومه شهر واری در منطقه نفتخیز دلتای نیجر در جنوب نیجریه در غرب قاره آفریقا، حمله کردند.

به گزارش فرانس پرس، محمدو بوحاری، رییس جمهور نیجریه در بیانیه ای اعلام کرد که دولتش درحال مذاکره با شبه نظامیان معترض در منطقه دلتای نیجریه از طریق شرکتهای نفتی و آژانس های حقوقی است تا به راه حلی پایدار برای حل ناامنی در منطقه دست پیدا کند.

افزایش مجموع ذخایر نفتی اکوادور

به گزارش خبرگزاری رویترز از کیتو، دولت اکوادور اعلام کرد که با افزایش میزان ذخیره بلوک نفتی معروف به آی تی تی به یک میلیارد و ٦٧٠ هزار بشکه، کل ذخایر نفتی این کشور واقع در آمریکای جنوبی، به چهار میلیارد بشکه رسیده است.

رشد اقتصادی اکوادور کوچکترین عضو اوپک در سه ماهه نخست سال جاری میلادی (٢٠١٦)، سه درصد کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کیتو، بانک مرکزی اکوادور اعلام کرد که اقتصاد این کشور آمریکای جنوبی در سه ماهه نخست ٢٠١٦ در مقایسه با دوره مشابه سال پیش از آن (٢٠١٥)، سه درصد کوچک شده است.

این نهاد مالی علت این امر را بدون ارایه جزئیات بیشتر، کوچک شدن بخش غیرنفتی اعلام کرد.

پیش بینی صندوق بین المللی پول در باره تورم ونزوئلا

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که تورم در ونزوئلا در سال آینده میلادی به ١٦٠٠ درصد افزایش یابد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که نرخ تورم ونزوئلا که بخش بزرگی از درآمد آن از صادرات نفت تامین می شود، در سال جاری (٢٠١٦) به ٤٨٠ درصد و در سال آتی (٢٠١٧) به یک هزار و ٦٤٠ درصد برسد.

تعطیلی موقت تاسیسات ال ان جی آنگولا

تاسیسات صادرات ال ان جی آنگولا بر اساس برنامه ریزی قبلی، تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع بازرگانی گفتند که تاسیسات صادرات گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) آنگولا تا میانه یا اواخر اوت برای آزمایش و تعمیر بر اساس برنامه ریزی قبلی، تعطیل است.

این منابع افزودند: این تاسیسات پس از آن تاریخ با ظرفیت کامل، کار خود را از سر خواهد گرفت.

کد خبر 265501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =