۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
  • کد خبر: 266152
ادامه پوست اندازی اوپک در آخرین هفته ژوئیه

تصاحب بخشی بیشتر از سهم عربستان در بازار نفت هند از سوی ایران و عراق، تغییر وزیر انرژی اندونزی، حملات شورشیان نیجریه و آنگولا به تأسیسات نفت و گاز، کاهش قیمت نفت صادراتی ایران و تحولات عربستان سعودی، لیبی و الجزایر در صدر رخدادهای مربوط به اوپک در هفته گذشته (منتهی به 9 مرداد ماه) قرار داشتند.

به گزارش شانا، با کناره گیری سودیرمان سعید از سمت وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی، در روز چهارشنبه (6 مرداد)، آرچاندار تاهار، جانشین وی شد.

به این ترتیب نشست ١٧٠ اوپک که در آذرماه برگزار خواهد شد، میزبان یک وزیر جدید خواهد بود.

افزایش واردات نفت خام هند از ایران:

افزایش واردات نفت خام هند از ایران در سه ماه دوم ٢٠١٦ ادامه یافت.

دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند اعلام کرد با استمرار افزایش واردات این کشور از ایران، جمهوری اسلامی در جایگاه چهارمین تامین کننده بزرگ نفت هند قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری پی تی آی هند از دهلی نو، این کشور آسیایی در سه ماهه آوریل تا ژوئن سال جاری، پنج میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کرده است که به این ترتیب تهران به چهارمین عرضه کننده عمده نفت خام به هند با فاصله اندکی از ونزوئلا قرار گرفت که در این دوره پنج میلیون و ٢٠٠ هزار تن نفت خام به هند صادر کرده است.

همچنین عراق با پیشی گرفتن از عربستان سعودی در صدر تامین کنندگان نفت هند قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری پی تی آی هند از دهلی نو، عراق با پیشی گرفتن از عربستان سعودی در جایگاه تامین کننده نخست نفت هند و ایران نیز پس از لغو تحریمها در جایگاه چهارمین تامین کننده بزرگ نفت این کشور آسیایی قرار گرفت.

کاهش قیمت نفت ایران:

قیمت نفت ایران نیز با کاهش یکی دلاری به پایین ترین سطح در ٣ هفته اخیر رسید

قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران در هفته منتهی به ١٥ ژوئیه (جمعه، ٢٥ تیرماه) برای سومین هفته پیاپی کاهش یافت و قیمت نفت سنگین ایران با یک دلار و ٦٠ سنت کاهش شاهد بیشترین کاهش در میان انواع شاخص های نفتی بود.

به گزارش خبرنگار شانا، قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ١٥ ژوئیه (جمعه، ٢٥ تیرماه) با یک دلار و ٤٩ سنت کاهش به ٤٣ دلار و ١٩ سنت برای هر بشکه رسید؛ میانگین قیمت نفت خام سبک ایران امسال تاکنون ٣٧ دلار و ٢٢ سنت برای هر بشکه بوده است.

افزایش واردات نفت خام ژاپن از خاورمیانه:

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت دارایی ژاپن، میزان واردات نفت خام ژاپن از کشورهای منطقه خاورمیانه در ژوئن 2016، افزایش یافته است.

میزان واردات نفت خام ژاپن از کشورهای نفت خیز خاورمیانه در ماه ژوئن سال جاری ١٣ میلیون و ٦٥٧ هزار لیتر بوده که ١٥,٧ درصد نسبت به دوره مشابه سال پیش (٢٠١٥) افزایش یافته است.

ازسرگیری فروش نفت لیبی با بازگشایی پایانه های اصلی صادرات:

شورای ریاست جمهوری لیبی روز شنبه (۹ مرداد ماه) اعلام کرد که پایانه های مهم و اصلی صادراتی نفت این کشور، بازگشایی می شود.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس از بنغازی در شرق لیبی، این اقدام پس از به توافق رسیدن نماینده این شورای مورد حمایت سازمان ملل متحد با ابراهیم الجضران، فرمانده یک گروه شبه نظامی صورت می گیرد که با جلوگیری از فعالیت پایانه های اصلی نفت لیبی در دسامبر ٢٠١٤، صادرات نفت و درآمدهای نفتی دولت لیبی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داد.

همچنین به گفته یک کارشناس امنیت انرژی در آمریکا، توان لیبی برای ایجاد تغییر در بازار نفت از عربستان، بیشتر است.

وی افزود: شرایط بازار جهانی نفت دارد به جایی نزدیک می شود که عربستان سعودی دیگر نمی تواند تنها به ذخیره سازی های موجود خود تکیه کند.

به گزارش ترند، گال لوفت، نایب رییس موسسه تحلیل امنیت جهانی (IAGS) که در واشنگتن مستقر است و مشاور شورای امنیت انرژی آمریکا محسوب می شود با اعلام این نظر، افزود: چقدر از این سطح پایین قیمت نفت فاصله داریم؟ به اعتقاد من چندماه، نه چندسال. با این حال وقتی بحث قیمت نفت مطرح می شود، برگ برنده این نخواهد بود که عربستان چه خواهد کرد، بلکه این است که لیبی چه خواهد کرد.

بازگشت کارگران خارجی به تأسیسات گاز الجزایر:

کارگران خارجی که پس از حمله موشکی به تأسیسات گاز خریشبه الجزایر خارج شده بودند، به این کشور بازمی گردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از خریشبه در الجزایر، یک مدیر بلندپایه تأسیسات خریشبه روز جمعه (اول مرداد ماه) گفت که برخی از کارگران خارجی پس از خروج آنان در پی حمله راکتی ماه مارس به این تاسیسات گاز، بازمی گردند.

افشای فساد مالی در قراردادهای انرژی الجزایر:

ایتالیا، برای بستن قراردادهای عظیم انرژی با الجزایر، میلیونها دلار رشوه پرداخت کرده است.

به گزارش فرانس پرس از واشنگتن، یک گروه روزنامه نگاران تحقیقی روز دوشنبه (چهارم مرداد ماه) اعلام کرد که شرکت های پوششی تاسیس شده توسط موسسه حقوقی موساک فونسکا، نقش اساسی در پرداخت رشوه توسط ایتالیا به مقام های الجزایر برای بستن قراردادهای انرژی داشته اند.

سقوط درآمدهای نفتی داعش در عراق:

درآمدهای نفتی گروه تروریستی داعش درپی پیشروی نیروهای دولتی عراق و تداوم عقب نشینی داعش در خاک عراق، به شدت کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، مقامهای عراق اعلام کردند که درآمد گروه تروریستی داعش از قاچاق نفت، با بیرون رانده شدن نیروهای آن از بیش از نیمی از سرزمینهای اشغال شده در سال ٢٠١٤، به شدت کاهش یافته است.

قیمت و میزان تولید نفت سال آتی (2017) نیجریه در بودجه این کشور تعیین شد.

نیجریه قیمت فروش نفت خام خود را در سال آتی، ٤٢ دلار و ٥٠ سنت فرض کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یودوما یودوما وزیر بودجه نیجریه گفت که در بودجه سال آینده این کشور قیمت فروش هر بشکه نفت ٤٢ دلار و ٥٠ سنت و تولید روزانه دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه، فرض شده است.

همچنین نیروهای مسلح نیجریه تهدید کردند که در صورت شکست مذاکرات صلح میان دولت و شورشیان، برای سرکوب شورشیان منطقه نفتخیز دلتای نیجرآماده می شوند.

مقام های ارشد نظامی و دفاعی نیجریه گفتند که نیروهای ارتش در مواضع راهبردی منطقه نفت خیز دلتای نیجر در جنوب این کشور مستقر شده اند و در صورت شکست مذاکرات صلح، آماده استفاده از قوه قهریه علیه شورشیان هستند.

مذاکرات رسمی دولت نیجریه با شورشیان نفتی، روز شنبه (2 مرداد) برای نجات زیرساختهای انرژی این کشور برگزار شد.

محمدو بوهاری رییس جمهوری نیجریه از مذاکره نمایندگان دولت این کشور با شورشیان نفتی که حملاتشان تولید نفت نیجریه را به شدت کاهش داده است، خبر داد.

به گزارش فرانس پرس، بوهاری، در بیانیه ای اعلام کرد که دولت وی درحال مذاکره با شبه نظامیان معترض در منطقه دلتای نیجریه از طریق شرکتهای نفتی و آژانس های حقوقی است تا به راه حلی پایدار برای حل ناامنی در منطقه دست پیدا کند.

این در حالیست که مقام های نیجریه اعلام کردند که قطع صادرات نفت خام فورکادوس این کشور، همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و این کشور دستکم یک ماه دیگر، این نوع نفت خام را صادر نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، یک منبع آگاه صنعت نفت نیجریه پیش بینی کرد که صادرات نفت خام نوع فورکادوس، به علت ادامه تعمیرات خط لوله انتقال آن در پی حمله ماه فوریه شبه نظامیان، به مدت دستکم یک ماه دیگر متوقف باقی خواهد ماند.

همچنین شورشیان نیجریه روز یکشنبه (3 مرداد) خط لوله نفت نیجریه در منطقه دلتای نیجر را منفجر کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه شبه نظامی انتقامجویان دلتای نیجر مسئولیت انفجار یک خط لوله را در انسیت – ایبوم ال.جی.ای در ایالت آکوا ایبوم نیجریه به عهده گرفت.

شبه نظامیان نیجریه روز سه شنبه (5 مرداد ماه)، در ادامه حملات به تأسیسات انرژی نیجریه نیز یک خط لوله گاز دولتی را منفجر کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس از لاگوس در نیجریه، گروه شورشی انتقامجویان دلتای نیجر مسئولیت حمله به یک خط لوله انتقال گاز متعلق به شرکت دولتی نفت در منطقه دلتای نیجر در جنوب نیجریه را به عهده گرفت.

حملات شورشیان در استان نفتخیز آنگولا:

شورشیان جدایی خواه ٩ نظامی آنگولا را در استان نفتخیر کابیندا، کشتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لوآندا، شورشیان آنگولا اعلام کردند که در پی اوجگیری درگیری در استان نفتخیز کابیندا در شمال این کشور، ٩ نظامی این کشور واقع در جنوب قاره آفریقا کشته و ١٤ تن دیگر زخمی شده اند.

همچنین روزنامه گلف تایمز چاپ امارات متحده عربی نوشت: با اینکه شرکتهای ملی نفت کشورهای مختلف، در جریان سقوط اخیر قیمت نفت سهم خود را از تولید جهانی نفت بالا برده اند، اما هنوز مشکلاتی از بابت بهره وری پایین و بدهی های مالی دارند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل هزینه پایین تولید نفت و حجم گسترده ذخایر خدادادی سود خوبی از این وضعیت می برند. شرکت های ملی نفت از یک سو و شرکتهای نفتی مستقل از سوی دیگر، رویکرد کاملا متفاوتی نسبت به سقوط قیمت نفت داشته اند.

الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا، 14 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هستند.

کد خبر 266152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =