۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
  • کد خبر: 266483
تحولات اوپک در هفته نخست اوت

آغاز به کار دبیر کل تازه اوپک، پیشنهاد بررسی دوباره تعیین سقف تولید این سازمان و رونمایی از الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران، از مهمترین تحولات اوپک در هفته منتهی به 16 مرداد ماه (6 اوت) بود.

 افزایش قیمت بنزین در کویت، تحولات نفتی عربستان، عراق و لیبی و ادامه شورش در بخشهای نفت خیز نیجریه و آنگولا نیز از دیگر موضوعات قابل توجه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در هفته گذشته بود.

محمد سانوسی بارکیندو دبیر کل تازه اوپک روز چهارشنبه (13 مرداد)، با استقرار در محل دبیرخانه اوپک در وین، به طور رسمی این مقام را تحویل گرفت و جانشین عبدالله البدری شد.

بارکیندوی نیجریه ای که در یکصد و شصت و نهمین نشست اوپک که روز دوم ژوئن (13 خرداد) در وین برگزار شد، به مدت ۳ سال به عنوان دبیر کل جدید این سازمان انتخاب شد، جانشین البدری لیبیایی می شود که از اول ژانویه ۲۰۰۷ عهده دار این سمت بوده است،

بررسی دوباره تعیین سقف تولید برای اعضای اوپک:

اوپک در پی درخواست برخی از اعضای این سازمان برای ازسرگیری بحث درباره تثبیت تولید نفت کشورهای عضو این سازمان، دوباره این موضوع را بررسی خواهد کرد.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، برخی منابع اعلام کردند با توجه به موفقیت ایران در بازستانی سهم خود از بازار، چند عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شامل ونزوئلا، اکوادور و کویت، پیشنهاد آغاز دوباره گفت و گو درباره تعیین سقف تولید برای اعضای این سازمان را مطرح کرده اند.

این کشورها قصد دارند که بار دیگر برای هماهنگی تولید میان ١٤ عضو اوپک و تولیدکنندگان عمده نفت غیر عضو آن، مانند روسیه، تلاش کنند.

انتشار الگوی قراردادهای تازه نفتی ایران:

رسانه های خارجی با اشاره به تصویب قراردادهای جدید نفتی در دولت ایران، نوشتند که صنعت نفت این کشور عضو اوپک به سالانه ٥٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است.

با تصویب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز در نشست روز چهارشنبه (13 مرداد)، رسانه های بین المللی ضمن انعکاس گسترده این خبر اعلام کردند: ایران امیدوار است که شرکت های خارجی سالانه ٥٠ میلیارد دلار، سرمایه جدید وارد صنعت نفت کند.

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی اختصاصی به تصویب مدل جدید قراردادی ایران پرداخت و نوشت: ایران مدل جدید قراردادهای نفتی خود را تصویب کرده است که این کشور عضو اوپک را یک گام به جذب سرمایه های خارجی در بخش انرژی و تقویت تولید نفت نزدیک می کند.

براساس این گزارش، مدل جدید قراردادهای نفتی که در جریان نشست روز چهارشنبه (١٣ مردادماه) دولت ایران به تصویب رسیده، اولویت اول در اجرای این مدل به تقویت تولید از میدانهای مشترک نفت و گاز اختصاص پیدا کرده است.

ایران قصد دارد شرکتهای خارجی را به صنعت نفت خود جذب کند، اقدامی که می تواند منجر به سرمایه گذاری های بلندمدتی به ارزش میلیاردها دلار شود و تکنولوژی های روز را به ایران وارد کند.

تحولات نفتی عربستان:

آهنگ رشد تقاضای نفت عربستان همزمان با رکود اقتصادی به کمترین میزان در شش سال اخیر رسیده است.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، آهنگ رشد مصرف نفت عربستان سعودی، بزرگ ترین صادر کننده نفت خام جهان همزمان با آسیب رساندن قیمتهای پایین انرژی به رشد اقتصادی این کشور، به پایین ترین میزان در شش سال اخیر رسیده است.

میانگین روزانه تقاضای نفت خام این کشور در پنج ماهه نخست ٢٠١٦ میلادی، ٢٤ هزار بشکه افزایش یافته است که پایین ترین نرخ رشد در این دوره از سال ٢٠١٠ به این سو به شمار می رود.

شرکت انرژی سعودی آرامکوی عربستان قیمت نفت صادراتی به کشورهای مصرف کننده آسیایی را کاهش می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، عربستان سعودی قیمت نفت سبک عربی برای عرضه در ماه سپتامبر به آسیا را تا یک دلار و ٣٠ سنت برای هر بشکه کاهش داده است که بیشترین کاهش برای این نوع نفت در حدود یک سال اخیر به شمار می رود.

این تصمیم عربستان به افزایش فروش نفت این کشور، پیشایش سقوط تقاضا در ماه اکتبر کمک می کند.

بر اساس داده های مؤسسه تامسون رویترز ایکون، حدود یک میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایش آسیا در ماه اکتبر کاسته می شود که بزرگ ترین تعطیلی در سال ٢٠١٦ در حالی است که پالایشگاه ها برای رویارویی با حاشیه های ضعیف پالایشی و ذخیره سازی های زیاد سوخت، تلاش می کنند.

تلاش عراق برای افزایش تولید و صادرات نفت:

عراق قصد دارد میزان تولید نفت از حوزه حلفایه در جنوب این کشور را تا سال ٢٠١٨ میلادی دو برابر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت نفت عراق در بیانیه ای روز سه شنبه (١٢ مرداد ماه) اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا سال ٢٠١٨ میلادی تولید نفت از حوزه حلفایه در جنوب این کشور را دو برابر کند تا بتواند به بالاترین ظرفیت تولید این تأسیسات، یعنی ٤٠٠ هزار بشکه در روز، برسد.

صادرات ماه ژوییه عراق از میدان های نفتی جنوبی این کشور افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام های نفتی عراق روز دوشنبه (١١ مرداد ماه، اول اوت) گفتند که همزمان با بالا رفتن تولید نفت خام این کشور، میانگین روزانه صادرات نفت عراق از بندرهای جنوبی از سه میلیون و ١٧٥ هزار بشکه در ژوئن به سه میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در ژوییه افزایش یافته است.

به گفته یک مقام شرکت دولتی نفت جنوب عراق، تولید روزانه میدان لحیس که توسط این شرکت بهره برداری می شود با ١٠ هزار بشکه افزایش در ماه ژوییه به ٩٠ هزار بشکه افزایش یافته است.

حمله های تروریستی به دو تأسیسات انرژی شمال عراق، دستکم چهار کشته برجاگذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کرکوک عراق، منابع امنیتی این کشور گفتند که در حملات روز یکشنبه (١٠ مرداد) تروریستها به دو تأسیسات نفت و گاز شمال عراق، دستکم چهار کارگر کشته شدند و یک مخزن ذخیره نفت، منفجر شد.

افزایش قیمت بنزین در کویت:

کویت تولید کننده عمده نفت و عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از ماه سپتامبر (١١ شهریور) قیمت بنزین را افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی، به نقل از خبرگزاری کویت، دولت کویت روز دوشنبه (١١ مرداد) تصویب کرد که قیمتهای بنزین در این کشور نفتخیز حوزه خلیج فارس از ماه سپتامبر افزایش یابد.

این افزایش در پی بالارفتن قیمتهای سوخت و فرآورده های نفتی در دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای جبران سقوط قیمتهای نفت خام در دو سال اخیر، صورت می گیرد.

نیجریه و لیبی عاملان کاهش تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه:

در پی شورشهای مسلحانه در نیجریه و درگیری های لیبی، تولید روزانه نفت اوپک در ماه گذشته میلادی (ژوئیه)، ٨٠ هزار بشکه کاهش یافت.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، مجموع تولید روزانه ماه گذشته میلادی (ژوئیه) نفت خام 13 کشور صادر کننده نفت عضو اوپک به استثنای گابن که با تازگی به این گروه پیوسته است، در ماه ژوئیه به دلیل حمله گروههای مسلح در نیجریه و درگیریهای سیاسی در لیبی، ٨٠ هزار بشکه کاهش یافت.

این در حالیست که شرکت نفت دولتی نفت لیبی قصد دارد صادرات روزانه نفت این کشور را تا پایان سال جاری به ٩٠٠ هزار بشکه برساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از طرابلس، شرکت ملی نفت لیبی روز یکشنبه (١٠ مرداد ماه) با استقبال از بازگشایی بدون پیش شرط بندرها و پایانه های محاصره شده صادرات نفت این کشور، در پی توافق میان دولت وحدت ملی مورد حمایت سازمان ملل متحد و شبه نظامیانی که تأسیسات اصلی صادرات نفت این کشور را در اختیار دارند، اعلام کرد که فعالیت برای ازسرگیری صادرات را ازاین پایانه ها، آغاز خواهد کرد.

این توافق که روز پنجشنبه (٧ مرداد ماه) امضا شد، به رغم مخالفت مصطفی صنع الله رئیس شرکت ملی نفت لیبی که در باره باج دادن به گروه های مسلحی که تولید نفت را متوقف کرده اند، هشدار داده بود، می تواند گام بزرگی برای ازسرگیری تولید فلج شده نفت لیبی باشد.

ادامه حملات شورشیان در نیجریه:

شبه نظامیان روز سه شنبه (12 مرداد ماه) مجددا به خط لوله یک شرکت نفتی وابسته به شل در نیجریه حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از یناگوآ در نیجریه، افراد مظنون به عضویت در گروه شبه نظامیان شورشی به خط لوله یک شرکت محلی وابسته به شل در منطقه ناآرام دلتای نیجر در جنوب نیجریه، حمله کردند.

نیروهای مسلح نیجریه نیز تهدید کردند که در صورت شکست مذاکرات صلح، برای سرکوب شورشیان منطقه نفتخیز دلتای نیجرآماده می شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از یناگوا در نیجریه، مقام های ارشد نظامی و دفاعی نیجریه گفتند که این کشور نیروهای ارتش را در مواضع راهبردی منطقه نفت خیز دلتای نیجر در جنوب این کشور مستقر کرده است و در صورت شکست مذاکرات صلح، آماده استفاده از قوه قهریه علیه شورشیان می شود.

دولت نیجریه هفته گذشته اعلام کرد که سرگرم مذاکره با شورشیانی است که در ماه های اخیر با حمله به تأسیسات نفت و گاز در منطقه اصلی تولید نفت در جنوب این کشور، میزان تولید نفت را تا ٧٠٠ هزار بشکه در روز و کمتر از سطح تولید نفت آنگولا کاهش داده و نیجریه را به دومین تولید کننده عمده نفت در قاره آفریقا تبدیل کرده اند.

شورش در استان نفتخیز آنگولا:

به گزارش خبرگزاری رویترز از لوآندا، شورشیان آنگولا اعلام کردند که در پی اوجگیری درگیری در استان نفتخیز کابیندا در شمال این کشور، ٩ نظامی این کشور واقع در جنوب قاره آفریقا کشته و ١٤ تن دیگر زخمی شده اند.

جبهه آزادیبخش منطقه کابیندا (اف ال ایی سی) با هشدار به کارگران بیگانه در باره در خطر بودن جانشان، از آنان خواست که این منطقه را ترک کنند.

اف ال ایی سی خواستار استقلال این منطقه است که نیمی از نفت آنگولا صادرکننده عمده نفت قاره آفریقا را تولید می کند و به کویت آفریقا شهرت دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لوآندا، در ادامه درگیری شورشیان با نیروهای ارتش آنگولا در منطقه نفت خیز کابیندا در شمال آنگولا، گروه شورشی جبهه جدایی خواه آزادی منطقه کابیندا (اف ال ایی سی) روز دوشنبه (١١ مرداد) اعلام کرد که در دو درگیری در این استان نفت خیز در روزهای شنبه و یکشنبه (١٠ و ١١ مرداد)، دو شبه نظامی و ١٧ نظامی آنگولا جان خود را ازدست داده اند.

آنگولا عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، که اکنون بزرگ ترین تولید کننده نفت آفریقاست، قبلا در جایگاه دوم این قاره پس از نیجریه قرار داشت و در پی حملات شبه نظامیان مسلح به تاسیسات نفتی جنوب این کشور که موجب کاهش قابل توجه تولید و صادرات نفت این کشور شد، به مقام نخستین تولید کننده این قاره، صعود کرذ.

طرح اندونزی برای تولید گاز از ٢ میدان فراساحلی:

دولت اندونزی نسبت به آغاز تولید گاز از دو میدان فراساحلی ابراز امیدواری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از جاکارتا، یک مقام بلندپایه انرژی اندونزی پیش بینی کرد که تولید گاز طبیعی از دو میدان های فراساحلی در سال کنونی و آینده آغاز شود و شرکت های عمده نفتی سرگرم بررسی وضع اقتصادی دیگر پروژه های گاز این کشور هستند.

ویراتماجا پوجا مدیر کل نفت و گاز وزارت انرژی اندونزی به رویترز گفت که بهره برداری از پروژه بانگکا که اکثریت سهام آن به شورون تعلق دارد، در اوت شروع خواهد شد.

الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا، 14 کشور عضو اوپک هستند.

محسن شریفی

کد خبر 266483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =