۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
  • کد خبر: 266662
اوپک در آستانه یک نشست بی ثمر دیگر

برخی کارشناسان باور دارند نشست غیر رسمی ماه سپتامبر اوپک در الجزایر، بی نتیجه خواهد بود.

 شبکه خبری بلومبرگ روز سه شنبه (19 مرداد ماه) با اشاره به برگزاری نشست غیررسمی وزیران 14 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که قرار است در سپتامبر سال جاری (2016) در الجزایر برگزار شود، نوشت هر چند چنین نشستی، راهبرد کم خطری خواهد بود، اما برخی اعضا هنوز برای پذیرش محدودیت تولید آمادگی ندارند.

بلومبرگ افزود: بعید است که نشست غیررسمی ماه آینده (سپتامبر) اوپک بعید است که هرگونه توافقی در باره محدود کردن سطح تولید در پی داشته باشد، زیرا تولید برخی اعضا از جمله ایران هنوز کمتر از ظرفیت آنهاست.

در حالی که به گفته محمد الساده رئیس اوپک، قرار است این نشست در حاشیه اجلاس مجمع بین المللی انرژی در الجزایر برگزار شود، به نظر گروه (بانکی) یو بی اس، هنوز همان موانعی که از دستیابی به توافق در باره پیشنهادهای محدود کردن سطح تولید در ماه آوریل یا تعیین سطح سقف تولید تازه در ماه ژوئن جلوگیری کرد، وجود دارد.

به گفته جیووانی استانوو تحلیلگر بانک یو بی اس، ما هنوز به لحظه ای نرسیده ایم که اعضای اوپک به توافقی در باره تولید، دست یابند، زیرا ایران هنوز به سطح تولید پیش از تحریم های خود بازنگشته و تولید نفت نیجریه و لیبی نیز پایین تر از ظرفیت این کشورهاست.

نشست ماه آوریل دوحه با دیگر تولید کنندگان عمده مانند روسیه برای محدود کردن سطح تولید، پس از مخالفت عربستان سعودی با توافق به بهانه عدم حضور ایران، با شکست مواجه شد.

یک پیشنهاد دیگر مطرح شده در نشست ماه ژوئن این گروه در وین برای تعیین اهداف تولید برای اعضا نیز به جایی نرسید.

ایران پیش از هر دو نشست، پذیرش هرگونه محدودیتی را به علت تلاش برای افزایش تولید پس از رفع تحریم ها در ژانویه سال جاری (2016)، رد کرده بود.

بر اساس اطلاعات گردآوری شده توسط بلومبرگ، با اینکه تولید نفت خام ایران از آغاز سال جاری میلادی با افزایشی به میزان حدود یک چهارم، در ماه گذشته (ژوییه) سال جاری (2016) به سه میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسیده، اما به گفته امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت ایران، این کشور هنوز به سطح تولید پیش از اعمال تحریم ها در چهار سال پیش، دست نیافته است.

تولید نفت خام لیبی نیز به علت رقابت های سیاسی و اختلافات و درگیری ها در این کشور شمال افریقا، به کمتر از یک چهارم میزان تولید پیش از سرنگونی معمر قذافی در سال 2011، کاهش یافته است.

همچنین بر اساس داده های گردآوری شده توسط بلومبرگ، حملات شورشیان به ساختارهای نفتی نیجریه که از اوایل سال جاری شروع شده، میزان تولید این کشور را به کمترین میزان ازسال 1989 به این سو کاهش داده است.

به گفته دوید فایفه رئیس بخش پژوهش در گروه تجارت نفت گانوور در ژنو، برگزاری یک نشست غیررسمی، راهبرد فرصت طلبانه و کم خطری برای اوپک برای منظور برخورد با مشکلات سقوط قیمتهاست.

وی افزود: هر چند وضع اوپک در هر صورت در پایان ماه سپتامبر تغییر نخواهد کرد، اما در صورت شکست این نشست، افت آن کمتر از یک نشست شکست خورده رسمی خواهد بود.

به گفته میسوین ماهش تحلیلگر کالاهای باارزش در بارکلیز، شاید وزیران کشورهای عضو اوپک امیدوار باشند که بازارها به تصمیمهای آتی مانند آنچه در آستانه نشست دوحه رخ داد، واکنش نشان دهند، زیرا گرچه پیشنهاد محدود کردن سطح تولید آوریل در نهایت شکست خورد، اما این مذاکرات به افزایش قیمتها در سال جاری که به پایین ترین سطح در 12 سال گذشته رسیده بود، کمک کرد.

ماهش افزود: اوپک برای تکرار چنین موقعیتی و مهلت دادن به بازارها برای متوازن شدن و کند کردن روند سقوط آزاد قیمتها، تلاش می کند.

ترجمه: محسن شریفی

کد خبر 266662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =