کشورهای آسیای غربی در آستانه انقلاب زیرساختهای گازی

ساخت خط لوله‎های پیشنهادی گاز هند-بنگلادش و روسیه-ترکیه و عملیاتی شدن پروژه‎های خطوط گاز در پاکستان نقشه گاز جهان را متحول خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شانا، با توجه به تکاپوی گازی اخیر در جهان از جمله افزایش همکاریهای هند و بنگلادش برای ساخت خط لوله گاز پیشنهادی، از سرگیری مذاکرات برای ساخت خط لوله ترک استریم (روسیه به ترکیه) و تلاش پاکستان برای تأمین امنیت انرژی، پیش بینی می‎شود دگرگونیهای چشمگیری به زودی در این صنعت پدیدار شود.

تحولات زیرساختها در غرب آسیا

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و گاز هند، هفته گذشته اعلام کرد که این کشور قصد دارد با همکاری بنگلادش یک خط لوله گاز و فرآورده‎های نفتی ایجاد کند. این تصمیم به منظور افزایش همکاریهای این دو کشور در بخش انرژی اتخاذ شد. این خط لوله 6 هزار و 900 کیلومتری از شهر کنتا در بنگال غربی هند به دتاپولیا در مرز این دو کشور کشیده می‎شود.

روسیه و ترکیه به منظور ازسرگیری ساخت خط لوله ترک استریم مذاکرات دو جانبه خود را آغاز کردند. برات آلبایراک، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، با ابراز امیدواری به عادی شدن روابط میان مسکو و آنکارا اعلام کرد: بازگشت روابط به وضع گذشته، به نفع 2 کشور است. پروژه ترکیش استریم یک خط لوله پیشنهادی است که گاز روسیه را از مسیر دریای سیاه به ترکیه و اروپا می‎رساند. قرار است که از دسامبر سال ٢٠١٦ این پروژه عملیاتی شود. این خط لوله جایگزین خط لوله ساوث استریم (مسیر بلغارستان) می‎شود.

شرکت دولتی اینتر استیت گس سیستم پاکستان (آی اس جی اس)، که روی پروژه‎های واردات گاز این کشور فعالیت می‎کند، برای خودکفا کردن این کشور در تلاش برای ایمن سازی منابع انرژی است و انتظار می‎رود که پس از اجرای پروژه‎های خط لوله منطقه ای، این کشور جایگاه ویژه ای در نقشه انرژی جهان پیدا کند. دولت پاکستان به منظور برقراری توازن میان عرضه و تقاضای گاز در این کشور سرسختانه پیگیر پروژه‎های خط لوله از جمله آی پی (ایران-پاکستان)، تاپی (ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند)، پروژه خط لوله داخلی شمال-جنوب و گوادار-نوابشاه است.

تحولات در دیگر نقاط جهان

گازپروم در گزارش سه ماه دوم سال 2016 میلادی پیش‎بینی کرد که تولید گاز این شرکت در انتهای این سال با 0.4 درصد کاهش به 417 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب برسد. این شرکت انتظار دارد که مجموع تولید گاز روسیه در سال جاری میلادی نسبت به سال پیش با 0.6 افت به 632 میلیارد متر مکعب برسد. سود گازپروم با 31 درصد افت در نیمه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 194 میلیارد و 417 میلیون روبل (سه میلیارد دلار) رسید، در حالی که درآمد این شرکت در بازه زمانی یاد شده با 6.4 درصد کاهش به یک تریلیون و 975 میلیارد روبل رسید.

آمار  نشان می‎دهد، تولید گاز قزاقستان نیز در پنج ماه نخست امسال با 2.3 درصد کاهش نسبت به پارسال در همین مقطع به 18 میلیارد و 990 میلیون متر مکعب رسید. در مجموع پارسال نسبت به سال پیش از آن تولید گاز قزاقستان با 5.2 درصد افزایش به 45 میلیارد و 713 میلیون متر مکعب رسید.

شرکت اوریجین انرژی استرالیا، یکی از سهامداران پروژه پسیفیک ال ان جی استرالیا در جزیره کورتیس واقع در کوئینزلند، اعلام کرد که این تأسیسات با صادرات 27 محموله ال ان جی در سال مالی 2015-2016 میلادی (ژوئیه 2015 تا ژوئن 2016) موفق به فروش یک میلیون و 900هزار تن از این سوخت پاک شد. پروژه پسفیک ال ان جی استرالیا یک پروژه تبدیل زغال سنگ به گاز و ال ان جی و یکی از سه تأسیسات موجود در جزیره کورتیس است که نخستین محموله خود را در نهم ژانویه امسال ارسال کرد.

منابع خبری استرالیا اعلام کردند که قیمت فروش گاز استرالیا به مشتریان ژاپنی، با وجود هزینه‎های حمل و مایع سازی گاز، 40 درصد کمتر از میزانی است که به مشتریان استرالیایی فروخته می‎شود. تعهدها و قراردادهای این کشور برای صادرات گاز سبب شده که تنها معدودی از شرکتهای استرالیایی در اندیشه فروش در بازار داخلی باشند و به همین دلیل قیمت عمده فروشی  و خرده فروشی گاز در این کشور به شدت افزایش یافت و به تبع آن این مسائل سبب بالا رفتن قیمت داخلی برق شد. طبق گفته‎های بروس رابرتسون، تحلیل‎گر انرژی، چنین افزایش قیمتی در نتیجه افت عرضه حقیقی گاز نیست بلکه از پیامدهای کاهش رفتار کارتلی و نبودن رقابت در داخل یک کشور است.

مریم ربیعی

کد خبر 267327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =