حمله سایبری به مجتمع های پتروشیمی تحت کنترل درآمد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از کشف حملات سایبری به یکی دو مجتمع پتروشیمی خبر داد و گفت: در بازرسی‌های سازمان در یکی از دو مجتمع های پتروشیمی ویروسهایی که به صورت غیرفعال وجود داشت، کشف و اقدامهای دفاعی لازم در این زمینه انجام شد.

به گزارش خبرنگار شانا، سردار غلامرضا جلالی در حاشیه مراسم معرفی فرمانده ارشد اچ اس یی، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منطقه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) اظهار کرد: مجتمعهای پتروشیمی از مجموعه هایی هستند که کنترل فرآیندهای صنعتی آن بوسیله سامانه های کنترل صنعتی انجام می شود و سامانه های کنترل صنعتی به عنوان اسکادا می تواند مورد حمله و نفوذ سایبری قرار گیرند و اگر با دستورهایی خلاف دستورهای منظمی پیش بینی شده در برنامه از طریق ویروس به آنها داده می شود، ممکن است برای مجموعه ایجاد خطر کند.

به گفته وی، در بازرسی‌های سازمان در یکی از دو مجتمع پتروشیمی ویروسهایی که به صورت غیرفعال وجود داشت، کشف شد و اقدامهای دفاعی لازم در این زمینه انجام شد.

سردار جلالی گفت: بررسی‌های ما نشان می دهد برخی محصولات صنعتی خریداری شده خارجی حتی زمان نصب هم آلوده بودند و آلودگی صنعتی به صورت نهادینه شده در زیرساخت آن وجود داشته است.

وی با اشاره به مقاله آمریکایی‌ها در نیویورک تایمز مبنی بر این که در برخی زیرساختها حس گرهای الکترونیکی بکار می بریم، توضیح داد: درباره حمله های سایبری برخی واحدهای پتروشیمی می توانیم بگوییم این موضوع کشف و به طور غیرفعال پیدا شده است و ما آنها را کنترل کردیم و در حال شناسایی و انجام اقدامهای لازم هستیم.

سردار جلالی در پاسخ به احتمال حمله سایبری در حوادث آتش سوزی اخیر در صنعت پتروشیمی گفت: در جمع بندی سازمان پدافند غیرعامل از حوادث آتش سوزی مجتمعهای پتروشیمی به حمله سایبری نرسیدیم.

به اعتقاد وی، با توجه تحولات منطقه، تهدیدها و آسیبها، لازم است اقدامهایی در راستای آماده سازی انجام شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حوادث آتش سوزی‌های اخیر در صنعت پتروشیمی گفت: در این راستا یکی از موضوع های محوری ما تعیین فرمانده و هماهنگ کننده برای مجموعه هایی است که دارای بیش از چند منطقه پتروشیمی است.

وی افزود: در منطقه ماهشهر نزدیک به 50 مجتمع پتروشیمی و شیمیایی وجود دارد که در صورت هر گونه حادثه لازم است فردی از جنس صنعت، مدیریت و فرماندهی صحنه را برای هماهنگی‌های داخل منطقه و خارج از آن عهده دار شود.

سردار جلالی گفت: در این راستا با تدبیر وزیر نفت و سازمان پدافند غیرعامل مقرر شد برای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی فرمانده تعیین شود که آقای شهیدی نیا را برای این کار منصوب کردند.

وی اظهار امیدواری کرد با همکاری میان سازمان پدافند غیرعامل و شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرح ریزیها و آموزشهای لازم در این حوزه آماده و اجرایی شود.

سردار جلالی با اشاره به برگزاری چند مانور در عسلویه و ماهشهر گفت: طی این مانورها احساس کردیم موضوع فرماندهی کمرنگ بوده و نیازمند تقویت است، از ای نرو برای فرماندهی، حکم به امضای وزیر نفت و سازمان پدافند غیرعامل نیا داشت تا امکان ارتباط با رده های بالاتر اعم از استانداری و نیروهای مسلح وجود داشته باشد.

وی خبر داد: احکام  فرمانده ارشد، اچ اس یی و مدیریت بحران منطقه عسلویه هم آماده شده و در مراسمی اعطا خواهد شد.

جلالی درباره وظایف و عملکرد سازمان پدافند غیرعامل توضیح داد: تابلوی عمومی این سازمان این است که تهدیدها علیه کشور به طور مستمر وجود دارد و اگر ما حادثه ای نداشته باشیم و بتوانیم آنها را کنترل و مدیریت کنیم، نشان می دهد که اقدامهای پدافندی پاسخگو بوده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با برشمردن سه لایه ایمنی، دفاعی و امنیتی در صنعت اظهار کرد: حوادث اخیر آتش سوزی نشان داد که ما در لایه ایمنی با مشکلات زیادی روبرو هستیم و کم توجهی هایی نسبت به آن به وجود آمده و سبب بروز حادثه شده است.

وی با بیان این که خوشبختانه در لایه های امنیتی اقدامهای مناسبی صورت گرفته است و حوادث امنیتی ما بسیار کم و یا در حد صفر بوده است، افزود: در لایه های ایمنی اشکالاتی وجود دارد و تذکرهای موردنیاز داده شد و باید در فهرست کارها قرار گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین درباره لایه دفاعی توضیح داد: برای این بخش در هماهنگی با بخشهای نظامی منطقه، طرحهای دفاعی تهیه کردیم که باید در بخشهای صنعتی تلفیق شود و در یک تمرین مشترک بتوانیم این طرحها را توسعه دهیم.

وی تاکید کرد: لازم است چارچوبی طراحی شود تا پاسخگوی سه لایه ایمنی، دفاعی و صنعتی در صنعت باشد.

سردار جلالی با اشاره به مانورها و مطالعات انجام شده گفت: در این راستا نخستین نیاز ایجاد فرماندهی در سطح مجتمع است که در حادثه رئیس آن مجتمع، فرمانده در حادثه خواهد بود.

وی بر ضرورت فراهم کردن آموزشها و دستورعملها برای افزایش مهارت این دسته از مدیران و تبدیل آنان از مدیر صنعتی به مدیر در صحنه تاکید کرد و گام بعد تعیین شده را ایجاد فرماندهی اعلام کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل مقررات حاکمیتی را مشتمل بر بخش خصوصی و دولتی دانست و تاکید کرد: همه باید فرماندهی را به رسمیت بشناسند.

کد خبر 267785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =