طرحهای مهندسی و ساختمان نفت در انتظار 15 هزار میلیارد تومان اعتبار

طرح‌ها و پروژه‌های در دست ساخت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با هدف بهبود کیفیت محصولات پالایشگاه‌ها، انتقال امن نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی و کاهش آلایندگی محیط‌زیست و تولید فرآورده‌های یورو ۴ در دولت یازدهم با جدیت تمام دنبال شد ولی ادامه این روند توسعه‌ای نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

به گزارش خبرنگار شانا، صنایع پایین‌‌دستی حلقه مکمل زنجیره ارزش هستند که سبب افزایش درآمدزایی کشور و تنوع تولیدات می‌شوند. از مزایای صنایع تکمیلی و واحدهای پایین‌دستی در صنعت نفت می‌توان به ایجاد بازار مصرف دائمی، افزایش اشتغال با هزینه کمتر، کاهش قیمت تمام شده بخش بزرگی از فرآورده‌های حاصل از نفت‌خام ، کاهش حجم واردات محصولات نهایی و کاهش قدرت چانه‌زنی رقبای منطقه‌ای اشاره کرد.

ساخت، توسعه و تجهیز صنایع پایین‌دستی با بهره‌گیری‌ از دانش به روز و یکسان‌سازی فناوری‌های به کار رفته در صنعت همواره موجب کاهش هزینه‌های تولید و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، افزایش مرغوبیت فرآورده‌های تولیدی و از همه مهمتر کاهش آلاینده‌های محیط‌ زیست خواهد شد که توسعه و تقویت این صنعت بیش از پیش مستلزم توجه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان یکی از قطب‌های صنایع تکمیلی و پایین‌دستی صنعت نفت در بخش دولتی به ویژه در پالایش و توزیع فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور، بستر اصلی سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت است. آنچه به اهمیت این موضوع افزوده است، لزوم ارائه خدمات بدون وقفه و دائمی به مصرف‌کنندگان نهایی فرآورده‌های نفتی اعم از صنایع تولید برق و سایر صنایع و همچنین مصارف تجاری و خانگی است.

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان یکی از شرکتهای فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، عهده‌دار ساخت، توسعه و تجهیز پالایشگاه‌های نفت، خطوط لوله انتقال و تاسیسات ذخیره‌سازی نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی، ساخت و توسعه اسکله‌ها و بنادر و همچنین مطالعه و اجرای مقاوم‌سازی تاسیسات نفتی است.

افزایش 16 میلیون لیتری تولید بنزین در کشور

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با استفاده از حداکثر توان و ظرفیت شرکتهای داخلی و جذب و مشارکت شرکتهای خارجی توانست در شرایط خاص جهانی و محدودیتهای بین‌المللی طرحهای توسعه و بهبود فرآیند پالایشگاه‌های امام خمینی (ره) شازند و شهید تندگویان تهران را اجرا و پیشرفت قابل توجهی را در اجرای طرح افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه بندرعباس حاصل کند.

همچنین در راستای تولید سوخت پاک اولین محموله گوگرد حاصل از راه‌اندازی واحدهای جدید تقطیر در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در سال 1392 بارگیری شد. در همین حین عملیات اجرایی ساخت راه‌آهن و اتصال ایستگاه‌های بارگیری از داخل پالایشگاه به شبکه سراسری خط آهن تداوم یافت و تا پایان سال 1392 بهره‌برداری از ایستگاه بارگیری گاز مایع با قطار آغاز شد.

طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با صرف بالغ بر 100 میلیون نفر ساعت نیروی انسانی و برخورداری از سهم بالای اشتغال بومی در استان و همچنین بالاترین درصد سفارشهای ساخت و تامین بومی عنوان ابرپروژه را به خود اختصاص داد و با ورود به چرخه تولید بنزین کشور افزایش 16 میلیون لیتری تولید بنزین در کشور را رقم زد.

افزایش بنزین تولیدی پالایشگاه بندرعباس تا پاییز

طرح افزایش تولید بنزین در پالایشگاه بندرعباس نیز  به پیشرفت  کل 85 درصد در سال 1392  رسید که با پایان اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود حدود 4 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شود. همچنین کیفیت 8 میلیون لیتر نفت گاز این پالایشگاه نیز به استاندارد یورو 5 ارتقاء می‌یابد.

این شرکت همچنین در سال 1392 اجرای واحدهای زیست‌محیطی را در هیئت مدیره پالایشگاه اصفهان به عنوان یکی از پالایشگاه‌های خصوصی کشور که 22 درصد از فرآورده‌های نفتی کشور را تولید می‌کند به تصویب رساند. در همین حال برای تکمیل مخازن ذخیره‌سازی در ضلع جنوبی این پالایشگاه با یکی از شرکتهای پیمانکار داخلی به توافق دست یافت.

یکی دیگر از مهمترین طرحهای پالایشگاهی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان است. تا پایان سال 1392  طراحی بنیادی پالایشگاه به طور کامل تکمیل و با توجه به توافق به دست آمده با کنسرسیوم طرح طراحی زود هنگام آغاز شد.

همچنین طرحهای احداث خطوط لوله انتقال فرآورده‌های‌ نفتی ری – کن در تهران بزرگ، پروژه احداث مخازن تعادلی نفت خام ساری – مغانک، احداث خط لوله انتقال میعانات گازی از پالایشگاه فراشبند تا پالایشگاه شیراز، احداث خطوط لوله آبادان – ماهشهر و پروژه دی کلینیک اراک نیز در سال 1392 به بهره برداری کامل رسید و تحویل قطعی شد.

تحویل پروژه‌های خط لوله 16 و 24 اینچ نفت خام و فرآورده آبادان به بندر ماهشهر

سال 1393 با تحویل دائم پروژه های خط لوله 16 اینچ ORD و فرآورده و خط 24 اینچ نفت خام آبادان به بندر ماهشهر و تاسیسات مربوطه، تحویل دائم خط لوله اقماری ری- قوچک در تهران، تحویل دائم یازده مخزن پالایشگاه آبادان آغاز شد.

در همین سال شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران موفق به اخذ گواهینامه‌های متعددی از جمله اخذ گواهینامه برتر حوزه فنی تخصصی صنعت پالایش و پخش برای دومین سال متوالی، اخذ گواهینامه‌های سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 ، ISO TS 29001:2010، ISO 50001:2011  و همچنین اخذ تندیس نقره بین‌المللی مدیریت مگاپروژه IPMA و تندیس زرین مدیریت پروژه برتر ایران شد.

طرح افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده پالایشگاه بندرعباس پیشرفت 8 درصدی را در سال 1393 تجربه کرد، به طوری که پیشرفت کل طرح از مرز 93 درصد عبور کرد.

ساخت خط لوله جدید بندرعباس- سیرجان- رفسنجان

ساخت خط لوله جدید بندرعباس-سیرجان-رفسنجان به طول حدود 470 کیلومتر و با ظرفیت انتقال ۳۰۰ هزار بشکه در روز وارد فاز اجرایی شد. همزمان با اجرای این طرح خط لوله دیگری در غرب کشور برای انتقال نفت خام از سبزآب در استان خوزستان به پایانه ری به طول 650 کیلومتر و ظرفیت انتقال مجموعاً 850 هزار بشکه در روز نیز آغاز شد.

همچنین طراحی بنیادی احداث خط لوله کنار گذر تهران به عنوان طرح پدافند غیرعامل نیز در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا اجرای طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر، وارد مراحل پایانی خود شد. با اجرای این طرح امکان ذخیره‌سازی 3.5 میلیون بشکه نفت کوره و فرآورده‌های نفتی ایجاد و تاسیسات موجود در بندر ماهشهر به طور کامل نوسازی شد.

با ورود به سال سوم فعالیت دولت طرح انتقال نفت خام از گوره در استان فارس به بندر جاسک در استان هرمزگان به طول 1100 کیلومتر در قالب بخشی از طرح توسعه سواحل مکران در دستور کار شرکت قرار گرفت.

پیشرفت طرح افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه بندرعباس از مرز 95 درصد گذشت و وارد اجرای مراحل پایانی خود شد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده این طرح در سال 1395 به بهره‌برداری خواهد رسید.

امضای قرارداد بهبود و بهینه‌سازی شرکت پالایش نفت اصفهان با شرکت دایلم

 کرهاحداث واحدهای RHU ,RFCC پالایشگاه نفت اصفهان یکی دیگر از طرحهای بزرگ این شرکت است که با توجه به شرایط جدید به وجود آمده و اظهار تمایل کشور کره در مرداد ماه 1395 تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر واگذاری پروژه‌های بهبود و بهینه‌سازی فرآیند شرکت پالایش نفت اصفهان با شرکت کره‌ای "دایلم" به امضا رسید.

کد خبر 267959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =