نمودار تطابقی چینه‌ شناسی زاگرس، خلیج فارس و کشورهای همجوار روزآمد شد

با تلاش اداره مطالعات و تحقیقات دیرینه شناسی و ژئوشیمی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، نمودار تطابقی چینه شناسی زاگرس، خلیج فارس و کشورهای همجوار روز آمد شد.

به گزارش شانا، در سالهای گذشته، مطالعات چینه شناسی و دیرینه شناسی زیادی بر روی تمامی برش های صحرایی و تمامی چاه‌های اکتشافی در حوضه رسوبی زاگرس و خلیج فارس انجام شده که منجر به دستیابی به اطلاعات جدیدی شده است. بنابراین به منظور بازنگری و روزآمد کردن گستره سنی و ناحیه‌ای واحدهای سنگی در حوضه‌ی زاگرس و خلیج فارس، نمودار تطابقی چینه شناسی زاگرس- خلیج فارس و کشورهای همجوار با تلاش کارگروه خبره و با تجربه‌ اداره مطالعات و تحقیقات دیرینه‌شناسی و ژئوشیمی از زیر مجموعه‌های معاونت اکتشاف مدیریت‌اکتشاف تهیه و تدوین شده‌است.

این نمودار دربرگیرنده واحدهای سنگی شامل سنگ‌های مخزن، سنگ‌های منشاء و پوش‌سنگ‌ها می‌شود. گستره‌ی زمانی و ناحیه‌ای در حوضه رسوبی زاگرس و خلیج‌فارس شامل نواحی لرستان، خوزستان، فارس و هم ارزهای آنها در کشورهای همجوار (شامل عراق، عربستان، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین) است و شامل همه دوران‌های زمین‌شناسی از قدیم به جدید یعنی دوره پرکامبرین تا کواترنری است.  

تهیه و انتشار نمودار فسیلی و دیرینه‌شناسی برای برش‌های صحرایی، چاه‌های اکتشافی و توالی‌های رسوبی حفاری شده، نتیجه کنترل و تعیین سن زمین شناسی سازند های حوضه های رسوبی ایران است که در پایان به ارائه مدل زون‌بندی فسیل‌شناسی و زمانی (بایوزوناسیون) می انجامد.

عملکرد قابل توجه و ویژه این اداره طی ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۲ تا ۱۳۹۱)، شامل تهیه ۴۰ نسخه نمودار تطابقی همراه با ۵ برگ نقشه‌های رخساره‌های رسوبی و دیرینه‌شناسی (بایوفاسیس) برای ناحیه دزفول، ۹ نسخه نمودار تطابقی همراه با ۴ برگ نقشه رخساره‌های رسوبی و دیرینه‌شناسی(بایوفاسیس) برای ناحیه لرستان، ۲۸ نمودار تطابقی همراه با ۶ برگ نقشه رخساره‌های رسوبی و دیرینه‌شناسی (بایوفاسیس) برای ناحیه فارس - بندر عباس و نهایتاً ۱۴ نسخه نمودار تطابقی همراه با ۶ برگ نقشه رخساره‌های رسوبی و دیرینه‌شناسی (بایوفاسیس) برای شمال غرب خلیج فارس بوده است.

در تهیه نمودار یاد شده، آخرین یافته‌های سن سنجی واحدهای سنگی در حوضه‌ی زاگرس و خلیج فارس استفاده گردید که منجر به به‌روزرسانی خطوط زمانی در توالی واحدهای سنگی و رسوبات شد. همچنین، گسترش ناحیه‌ای و جغرافیایی واحدهای سنگی در گستره‌ حوضه‌ی زاگرس و خلیج فارس نیز با استفاده از تجربیات حاصل از عملیات‌های زمین‌شناسی به علاوه نتایج گزارشات قدیمی و جدید موجود در مدیریت اکتشاف با تلاش اداره مطالعات و تحقیقات دیرینه شناسی و ژئوشیمی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، نمودار تطابقی چینه شناسی زاگرس، خلیج فارس و کشورهای همجوار روز آمد شد.

بر اساس این گزارش، روزآمد کردن این نمودار تطابقی چینه شناسی زاگرس- خلیج فارس با این روش برای نخستین بار در ایران در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت صورت می‌گیرد. همچنین خطوط زمانی- چینه شناسی (کرونواستراتیگرافی) و همین طور گسترش جغرافیایی واحدهای سنگی به روز رسانی شده است.

در نامگذاری واحدهای سنگی حوضه‌ی زاگرس و خلیج فارس، از اسامی (معادل های) فارسی استفاده شده و اسامی عربی که قبلاً به وسیله برخی از نواحی (شرکت‌های) عملیاتی به ویژه در حوضه خلیج فارس استفاده می‌شد پرهیز شده است.

نمودار تطابقی چینه شناسی زاگرس- خلیج فارس در بخش‌های تحقیقاتی، شرکت‌های عملیاتی و شرکت‌های تولیدی زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران قابل استفاده خواهد بود و به سادگی قادر به معادل‌سازی سازندهای ایرانی به جای سازندهای عربی که قبلاً استفاده می‌شد خواهند بود.

همچنین گفتنی است که نمودار تهیه شده به صورت کاملاً رنگی ترسیم شده و رنگ آمیزی آن بر مبنای استاندارد بین المللی کرونواستراتیگرافی منتشر شده به وسیله کمیته بین المللی چینه شناسی است که این رنگ‌ها جهت تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی به صورت یک‌پارچه و برای تمامی کشورهای جهان به طور استاندارد پیشنهاد شده است.

از دیدگاه آموزش و انتقال دانش، نمودار فوق به وسیله موسسات آموزشی و تحقیقاتی (دانشگاهی)، سازمان زمین‌شناسی کشور و کلیه شرکت‌های تولیدی و توسعه‌ای نفت-گاز در شرکت ملی نفت و تمامی دانش پژوهان رشته‌های زمین‌شناسی و مهندسی نفت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، پیشنهاد می شود تمامی شرکت‌های نفتی زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران از این نمودار تطابقی چینه‌ای جدید و به روز شده در همسان‌سازی سازندهای محدوده عملیاتی خود استفاده کنند تا در آینده شاهد استفاده از نام سازندهای فارسی در گزارشات کتبی و ارائه های شفاهی در تمامی شرکت‌های تولیدی و توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران در کلیه نواحی ایران باشیم.

کد خبر 268643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =