افزایش بی سابقه تولید و صادرات نفت ایران

انتشار آمارهای حاکی از افزایش بی سابقه تولید و صادرات نفت ایران، از مهم‎ترین تحولات سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، در هفته گذشته بود.

به گزارش شانا، ادامه تلاش‎ها برای توافق میان کشورهای تولید کننده عمده نفت عضو و غیرعضو اوپک برای همکاری به منظور تثبیت سطح تولید و بهبود قیمت های جهانی نفت، از دیگر تحولات مربوط به این سازمان در این دوره بود.

صادرات نفت ایران در بالاترین سطح ٥ سال اخیر

صادرات نفت ایران در ماه گذشته (اوت 2016) با ١٥ درصد رشد نسبت به ماه پیش از آن (ژوئیه)، به بالاترین سطح در پنج سال اخیر رسید.

یک منبع آگاه از برنامه بارگیری محموله‎های نفتی ایران اعلام کرد: صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران در ماه اوت امسال با ١٥ درصد رشد نسبت به ماه پیش از آن (ژوئیه) به بیش از 2 میلیون بشکه در روز رسید.

همچنین واردات نفت خام هند از ایران در ماه اوت سال جاری میلادی با ١٠ درصد افزایش نسبت به ماه ژوئیه، به ٥٧٦ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین رقم در حداقل ١٥ سال گذشته است.

در ماه اوت سال ٢٠١٥ که تحریم صنعت نفت ایران همچنان پابرجا بود، واردات نفت هند از جمهوری اسلامی ایران تنها به ١٩٩ هزار بشکه در روز می‎رسید.

تازه‎ترین آمارهای دبیرخانه اوپک، نشانگر رشد روزانه ١٠ تا ٢٢ هزار بشکه ای تولید نفت خام ایران در ماه اوت سال ٢٠١٦ است.

منابع ثانویه اوپک، تولید روزانه نفت ایران را در ماه گذشته (اوت ٢٠١٦)، سه میلیون و ٦٥٣ هزار بشکه ارزیابی کرده‎اند که نسبت به سه میلیون و ٦٣١ هزار بشکه در ماه پیش از آن (ژوئیه) ٢٢ هزار و ٣٠٠ هزار بشکه افزایش یافته است.

این در حالی است که تهران به طور رسمی اعلام کرد که تولید روزانه نفت ایران با ١٠ هزار بشکه افزایش از سه میلیون و ٦٢٠ هزار بشکه در ماه ژوئیه به سه میلیون و ٦٣٠ هزار بشکه در ماه بعد از آن (اوت) رسیده است.

مجموع تولید روزانه ١٤ کشور عضو اوپک در ماه گذشته میلادی (اوت) با ٢٣ هزار و ١٠٠ بشکه کاهش در مقایسه با ماه پیش از آن (ژوئیه)، به ٣٣ میلیون و ٢٣٧ هزار بشکه رسید که کمترین میزان از ماه مه به این سو به شمار می رود

همچنین اوپک در گزارش جدید بازار نفت خود پیش بینی کرد، مازاد عرضه نفت در سال ٢٠١٦ با ٤٨ درصد کاهش نسبت به پارسال، به یک میلیون و ٩٠ هزار بشکه در روز برسد.

بر اساس گزارش سپتامبر (مرداد - شهریور) اوپک، مازاد جهانی عرضه نفت در سال ٢٠١٥ معادل ٢ میلیون و ١١٠ هزار بشکه در روز بوده است.

اوپک با توجه به بهره‎برداری از میدان های تازه نفتی در سال ٢٠١٧، پیش بینی کرد که عرضه مازاد نفت کشورهای غیر عضو این نهاد نفتی در سال ٢٠١٧ بیشتر شود.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک که روز دوشنبه (٢٢ شهریور ماه) منتشر شد، میانگین تقاضای روزانه برای نفت خام تولیدی اعضای این نهاد در سال ٢٠١٧، بالغ بر ٣٢ میلیون و ٤٨٠ هزار بشکه خواهد بود که نسبت به پیش بینی قبلی، ٥٣٠ هزار بشکه کمتر است.

دفاع وزیر انرژی الجزایر از افزایش تولید نفت ایران

وزیر انرژی و معادن الجزایر، اعلام کرد باید به حق ایران، نیجریه و لیبی برای افزایش تولید نفت احترام گذاشته شود.

نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی و معادن الجزایر، پس از دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، گفت: ایران حق دارد تولید نفت خود را به سطح پیش از تحریم‎ها افزایش دهد.

وی افزود: کشورهای تولید کننده نفت بر سر نیاز بازار نفت به تثبیت قیمت های جهانی این ماده اجماع دارند.

بوطرفه، گفت: در میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، در باره لزوم تثبیت بازار نفت برای حمایت از قیمت ها، اتفاق نظر وجود دارد.

وی پس از ملاقات جمعه شب (١٩ شهریور ماه) با محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، و خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در پاریس، در باره نتیجه نشست غیررسمی اوپک در اواخر سپتامبر، ابراز خوش بینی کرد و گفت: امکان گنجانده شدن میزان بالای تولید نفت خام برخی کشورهای عضو اوپک در توافق احتمالی وجود دارد.

بارکیندو نیز گفت که وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو این نهاد نفتی در نشست اواخر سپتامبر در الجزایر، به جای تعیین یک دامنه قیمتی قطعی، در پی ایجاد ثبات در بازار نفت هستند.

بهره برداری ونزوئلا از اجلاس عدم تعهد، برای دستیابی به اجماع نفتی

الوخیو دل‌پینو، وزیر نفت ونزوئلا، روز جمعه (٢٦ شهریور ماه) گفت که این کشور از اجلاس هفته جاری جنبش عدم تعهد برای ملاقات با مقام های کشورهای تولید کننده نفت و جلب حمایت آنها برای دستیابی به توافق جهانی در نشست اواخر ماه سپتامبر الجزایر، به منظور تقویت قیمت های نفت، استفاده خواهد کرد.

دل‎پینو، به خبرنگاران گفت که ما به طور قطعی قصد داریم از این نشست که رهبران ١٢٠ کشور از جمله اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از حوزه خلیج فارس گرفته تا اکوادور در آن حضور دارند، برای دستیابی به اجماع استفاده کنیم.

وی افزود: تمرکز، بر دستیابی به اتفاق نظر در الجزایر است و ما امیدواریم به توافق مهمی در باره تثبیت بهای نفت و دستیابی به قیمت عادلانه برای هیدروکربن‎ها دست یابیم که همه کشورهای تولید کننده، خواهان آن هستند.

قرار است نشست مجمع بین‎المللی انرژی و کشورهای عضو اوپک از ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر (پنجم تا هفتم مهر) در الجزایر برگزار شود.

اتریش در جمع خریداران نفت ایران

شرکت او ام وی بزرگ ترین شرکت نفتی اتریش روز جمعه (٢٦ شهریور ماه) اعلام کرد یک میلیون بشکه نفت خام در قالب یک معامله تک محموله در بندر تریسته ایتالیا از ایران دریافت کرده که نخستین معامله او ام وی و ایران پس از آغاز تحریم ها در سال ٢٠١٢ است.

سخنگوی او ام وی اعلام کرد برای دریافت محموله‎های بیشتر در آینده، در حال مذاکره با ایران است اما هنوز قراردادی میان دو طرف امضا نشده است.

وی افزود که محموله تحویل شده در روز جمعه، شامل هر دو نوع نفت خام سبک و سنگین ایران بوده است.

 لوک اویل روسیه در تدارک سرمایه‎گذاری در ایران

مدیر عامل شرکت لوک اویل دومین تولید کننده نفت روسیه اعلام کرد که سرمایه گذاری در چند حوزه اکتشافی نفت در ایران را بررسی می‎کند.

وحید علی‎‏اکبروف، مدیر عامل لوک اویل، روز جمعه (٢٦ شهریور ماه) گفت این شرکت به سرمایه گذاری در چند حوزه اکتشافی در قلمرو ایران در دریای خزر، علاقمند است.

احتمال افزایش هزینه تغییر مسیر خط لوله گاز ایران - عمان

برآوردها نشان می دهد که تغییر مسیر خط لوله زیر دریایی صادرات گاز ایران به عمان ممکن است ۵۰۰ میلیون دلار هزینه بیشتر داشته باشد.

دو کشور چندی پیش توافق کرده بودند مسیر اصلی این خط لوله را برای عبور نکردن از آب های امارات تغییر دهند.

ایران دومین دارنده ذخایر بزرگ گاز جهان، در ماه مارس ۲۰۱۴ میلادی موافقت کرد گاز خود را از طریق این خط لوله که هزینه ساخت آن یک میلیارد دلار برآورد شده بود، به عمان صادر کند، اما ابوظبی با طرح اولیه این خط لوله که از آب های این کشور عبور می کرد، موافقت نکرد.

تلاش برای ازسرگیری فوری صادرات نفت لیبی

شرکت ملی نفت لیبی (ان او سی) روز سه شنبه (٢٣ شهریور ماه) اعلام کرد که فعالیت برای ازسرگیری صادرات نفت از بندرهایی که نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر، وابسته به دولت مستقر در شرق این کشور تصرف کرده اند، به زودی آغاز خواهد کرد.

مصطفی صنع الله، رئیس شرکت ملی نفت لیبی، در بیانیه ای گفت که گروه های فنی ارزیابی کارهای ضروری را برای بازگرداندن وضع این بندرها به حال عادی، با هدف ازسرگیری صادرات در نزدیک‎ترین زمان ممکن، آغاز کرده‎اند.

وام خارجی برای نیجریه

دولت نیجریه قصد دارد در پی کاهش درآمدهای نفتی از بانک جهانی، چین و ژاپن وام دریافت کند.

نهاد ریاست جمهوری نیجریه اعلام کرد که طرحی را برای دریافت وام خارجی به منظور نجات این کشور نفت‏‏‎خیز غرب آفریقا از رکود اقتصادی، تصویب کرده است.

اقتصاد این کشور عضو اوپک به شدت از کاهش قیمت‎های جهانی نفت در دو سال اخیر و افت سطح تولید نفت در سال جاری میلادی (٢٠١٦)، آسیب دیده است.

تولید نفت نیجریه، بزرگ‎ترین اقتصاد آفریقا و تولید کننده عمده نفت این قاره، با اوج‎گیری حملات شورشیان به تاسیسات نفتی از ژانویه امسال، حدود ٧٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت و جایگاه این کشور را از نخستین تولید کننده نفت این قاره به رده دوم و پس از آنگولا، تنزل داد.

افزایش برآورد اوپک از تولید نفت جمهوری آذربایجان

اوپک پیش بینی کرد که تولید روزانه نفت جمهوری آذربایجان در سال جاری میلادی به ٨٧٠ هزار بشکه خواهد رسید که این مقدار نسبت به برآوردهای ماه گذشته این سازمان ١٦ هزار بشکه افزایش خواهد داشت.

ژاپن سهام سعودی آرامکو را نمی خرد

یک مقام ژاپن گفت که دولت این کشور قصد سرمایه گذاری در شرکت انرژی سعودی آرامکو را ندارد.

مشاور شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، روز جمعه (٢٦ شهریور ماه) گفت که دولت این کشور، طرحی برای سرمایه گذاری در عرضه اولیه سهام شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان، ندارد.

                                                                                                                                                                          گردآوری: محسن شریفی

کد خبر 269220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =