۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
  • کد خبر: 271259
کاهش تولید نفت عربستان در ماه اوت

تولید و صادرات نفت عربستان سعودی در ماه اوت نسبت به ماه پیش از آن (ژوئیه) کاهش یافت، اما میزان مصرف روزانه نفت خام بالا رفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ریاض به موسسه پایگاه مشترک اطلاعات نفتی (جودی) خبر داد که صادرات نفت خام ماه اوت عربستان سعودی، از هفت میلیون و 622 هزار بشکه در روز در ماه ژوئیه به هفت میلیون و 305 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

پایگاه اینترنتی جودی وابسته به مجمع بین‎المللی انرژی (آی ئی اف) روز سه شنبه (27 مهر ماه)، آمار صادرات ماهانه نفت ریاض و دیگر کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) را منتشر کرد.

جودی افزود: تولید نفت عربستان سعودی پس از آنکه در ژوئیه به علت تقاضای تابستانی و درخواست مشتریان به میزان بی سابقه 10 میلیون و 673 هزار بشکه در روز رسید، در ماه پس از آن (اوت) به 10 میلیون و 630 هزار بشکه در روز، کاهش یافت.

میزان مصرف روزانه نفت خام ماه اوت عربستان برای تولید برق نیز با 42 هزار بشکه افزایش (نسبت به ماه پیش از آن) به 739 هزار بشکه رسید.

میزان ذخیره سازی‎های نفتی عربستان سعودی نیز که در اکتبر سال گذشته (2015) در سطح بی سابقه 329 میلیون و 430 هزار بشکه در روز بود، به علت استفاده از آن برای تامین مصرف داخلی بدون اینکه بر صادرات تاثیر منفی بگذارد، کاهش یافته است.

بر اساس آمار جودی، ذخیره سازی‌های داخلی نفت خام عربستان در اوت 281 میلیون و 10 هزار بشکه بود که نسبت به 281 میلیون و 463 هزار بشکه در ماه ژوئیه، کاهش یافته است.

تاسیسات پالایشگاهی داخلی عربستان در این ماه (اوت) 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز نفت خام را فرآوری کردند که در مقایسه با میزان 2 میلیون و 611 هزار بشکه در ماه ژوییه، کاهش نشان می دهد.

صادرات روزانه ماه اوت فرآورده های نفتی این کشور حوزه خلیج فارس هم از یک میلیون و 367 هزار بشکه در ماه ژوئیه به یک میلیون و 370 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو با در اختیار داشتن سهام در تاسیسات نفتی داخل و خارج عربستان با مجموع ظرفیت پالایشی بیش از پنج میلیون بشکه در روز، از شرکت های عمده تولید فرآورده‏‎های نفتی جهان به شمار می‎رود.

کشورهای عضو اوپک در نشست سپتامبر در الجزایر در باره کاهش تولید و رساندن آن به دامنه 32 میلیون و 500 هزار بشکه تا 33 میلیون بشکه در روز توافق کردند که نخستین کاهش تولید از سال 2008 میلادی به این سو به شمار می رود.



کد خبر 271259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =