همه می‎خواهند بیایند، دستمان باز است

دومین کنگره نفت و نیرو در روز نخست خود کار خود را با سخنرانی صاحب‌نظران و متخصصان بین المللی از شرکت‎های مختلف فعال در صنایع نفت و گاز جهان ادامه داد. از اساس یکی از ویژگی‎های بارز این کنگره که پارسال هم شاهد آن بودیم، حضور مدیران ارشد و متخصصان خارجی و ارائه سخنرانی های راهبردی و کاربردی بود.

دنیل مورل، کارشناس بخش ازدیاد برداشت (EOR) شرکت فرانسوی توتال به عنوان نخستین سخنران دومین کنگره نفت و نیرو در نشست تخصصی با عنوان «ضرورت طرح‎های ازدیاد برداشت از میدان‎های نفت و گاز ایران و مروری بر تجارت جهانی (EOR ، IOR) گفت: «اجرای موفق روش‎های ازدیاد برداشت در گرو پشتیبانی واحد تحقیق و توسعه (R&D) است. اجرای روش‎های ازدیاد برداشت در ایران به فرهنگ‌سازی نیاز دارد تا میزان اهمیت و نقش بکارگیری این روشها بیش از پیش مشخص شود.»

وی بر اهمیت فعالیت‎های تحقیقاتی، آزمایشگاهی و پایلوت در اجرای موفق روش‎های ازدیاد برداشت تاکید کرد و گفت:«بسیاری از روشهای ازدیاد برداشت با توجه به قیمت کنونی نفت، صرفه اقتصادی ندارد و در نتیجه قابلیت اجرای آن در کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه بیشتر است.»

مورل همچنین به تشریح چالش‎های پیش رو در اجرای روشهای ازدیاد برداشت و تجارب شرکت توتال در اجرای روش‎هایی مانند تزریق پلیمر و تزریق دی اکسید کربن برای افزایش ضریب بازیافت میدان پرداخت.

برای همکاری در بخش بالادستی نفت ایران اعلام آمادگی میکنیم

جاناتان ایونس، نماینده ارشد شرکت بی پی نیز مهمترین تجربه‎های این شرکت را در زمینه اجرای روش‌های ازدیاد برداشت در میدان‎های نفت و گاز واقع در نقاط مختلف جهان تشریح کرد.

وی در یک نشست تخصصی با موضوع «ضرورت طرح‎های ازدیاد برداشت از میدان‎های نفت و گاز ایران و مروری بر تجارت جهانی (EOR , IOR)» برگزار شد به تشریح توانمندی‎ها، تجارب، چالش‌ها و فرصت‌های شرکت بی پی در اعمال روش‌های ازدیاد برداشت در میدان‌های واقع در نقاط مختلف جهان از جمله در میدان‎هایی از آذربایجان و تاتارستان پرداخت.

وی گفت: فعالیت‌های این شرکت در برخی میدان‌های جنوب غربی کویت، به افزایش ۷۵ درصدی ضریب بازیافت در این میدان‎ها انجامیده است.

ایونس به روش‌های مختلف ازدیاد برداشت از جمله تزریق پلیمر و مواد شیمیایی و تزریق گاز و همچنین روش‌های ازدیاد برداشت مناسب و قابل اجرا در میدان‎های یادآوردن و آزادگان در ایران اشاره کرد.

پل مانک آندرسون، معاون مدیر عامل مرسک اویل، در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در نشست الگوهای کسب و کار شرکت‌های اکتشاف و تولید به فعالیت‌های این شرکت دانمارکی در حوزه بالادستی در کشورهای مختلف جهان از جمله قطر و قزاقستان اشاره کرد و گفت: ما برای همکاری با شرکت‎های ایرانی جهت تقویت حوزه بالادستی صنعت نفت ایران آمادگی داریم.

وی نقش فناوری را در ازدیاد برداشت از منابع یادآور شد و افزود: ایران می تواند با استفاده از فناوری‌های نو از منابع نفت و گاز خود استفاده بهینه کند و برداشت از منابع را افزایش دهد.

همچنین مارتین بچمن، عضو هیئت مدیره شرکت وینترسهل، در این نشست در مقاله ای با عنوان منافع همکاری شرکت‌های بین‌المللی با شرکت‌های ایرانی به جمعیت تحصیلکرده و ذخایر گسترده نفت و گاز  ایران اشاره کرد و گفت: همه باید برای تقویت صنعت ایران تلاش کنیم.

بچمن با ابراز امیدواری درباره گسترش روابط تهران و برلین گفت: ایران برای ازدیاد برداشت نفت و گاز نیازمند فناوری و سرمایه گذاری برای زیرساختهای خود است.

 شرکت وینترسهل که از زیرشاخه‎های شرکت بزرگ باسف (BASF) به‌ شمار‌ می‎آید، در سفر اخیر زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، وی را همراهی کرد این شرکت علاقه‎مند به توسعه میدان‎های نفتی ایران است.

تقویت همکاری با ایران با مدل جدید قراردادهای نفتی

لیو گونگشون، معاون شرکت پتروچاینا و رئیس شرکت سی ان او دی سی نیز در این پنل گفت: شرکت متبوعش آمادگی دارد در چارچوب مدل جدید قراردادهای نفتی به ازدیاد برداشت نفت و گاز ایران کمک کند.

وی مدل جدید قراردادهای نفتی را فرصتی برای شرکت‌های بین‌المللی برای تقویت همکاری با صنعت نفت ایران دانست.

این کارشناس حوزه انرژی خواستار افزایش دوره مدل جدید قراردادها شد و پیشنهاد کرد ایران برای تشویق شرکت‌های بین‌المللی انعطاف پذیری بیشتری در قراردادهای جدید نشان دهد.

وی، استفاده از فناوری‎های EOR و IOR را برای ازدیاد برداشت نفت در ایران یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست.

نسبت به همکاری با بخش خصوصی ایران برای حضور در صنعت انرژی ایران، خوشبینیم

جوزپه زامپینی، مدیر عامل شرکت ایتالیایی آنسالدو انرژیا در نخستین نشست تخصصی از دومین روز برگزاری کنگره راهبردی نفت و نیرو با عنوان «تجربه‎ها و مدل‎های مشارکت و سرمایه گذاری شرکت‎های داخلی و خارجی در صنعت برق»، از رویکرد مثبت این شرکت برای همکاری با بخش خصوصی ایران خبر داد.

به گفته وی، رویکردهای مربوط به بومی‎سازی، حمایت قانونی از بخش خصوصی، جذابیت مقررات مالی و تعرفه‎های گمرکی برای سرمایه‎گذاری خارجی و چگونگی تأمین مالی، از جمله پرسش‎های قابل طرح در زمینه حضور شرکت‎های بین‎المللی در ایران به شمار می‎‏آیند.

مدیر عامل آنسالدو اعلام کرد: بهترین رویکرد برای پاسخ به پرسش‎های بالا، بهره‎گیری از روشی است که شفافیت، انتقال فناوری، تأمین مالی و مشارکت را تضمین کند.

 ایران می تواند در پتروشیمی رتبه سوم جهان باشد

سرژ لورک، معاون مدیرعامل توتال در توسعه تجاری بخش‎های پالایش و پتروشیمی نیز با اشاره به قابلیت‌های ایران در تولید محصولات صنعت پتروشیمی گفت: این ظرفیت برای این کشور وجود دارد که در جایگاه سوم جهان قرار گیرد.

وی در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در نشست تخصصی با عنوان «برنامه‎های آینده صنعت پتروشیمی، راهبردهای توسعه و نوسازی بخش پایین دستی» گفت: ایران اکنون در جهان از لحاظ تولید محصولات پتروشیمی در جایگاه هشتم قرار دارد.

معاون مدیرعامل توتال در توسعه تجاری بخش‎های پالایش و پتروشیمی گستردگی منابع نفت و گاز ایران، دانش فنی بالا و نیروی کار تحصیلکرده را از ظرفیت‎های ایران برای رشد و پیشرفت اعلام کرد و گفت: ایران در شرایط کنونی از تولیدکنندگان بزرگ محصولات پتروشیمی است.

لورک در توسعه تجاری بخشهای پالایش و پتروشیمی، مدیریت پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش به‎وسیله مهندسان ایرانی را در دوران تحریم بیانگر توانمندی شرکت‌های ایرانی دانست.

این کارشناس حوزه انرژی، توسعه ذخایر بالادستی را برای صنعت نفت ایران یک ضرورت دانست و بر رقابتی شدن بازار خوراک محصولات پتروشیمی ایران تاکید کرد.

وی دسترسی به فناوری‌های روزآمد دنیا را افزون بر تامین مالی و همچنین کاهش هزینه‎ها، از دیگر ضرورت‎های صنعت نفت ایران خواند.

ایران می تواند مشکل سوخت داخلی خود را حل کند

آراتا ساهارا، مدیر عملیات پایین دست و عملیات پروژه غیرهیدروکربنی شرکت چیودا نیز در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در نشست تخصصی با عنوان «برنامه‎های آینده صنعت پتروشیمی، راهبردهای توسعه و نوسازی بخش پایین دستی» علاقه‌مندی شرکت خود را برای همکاری با ایران اعلام کرد.

وی گفت: این شرکت زاپنی که در حوزه بازسازی تاسیسات قدیمی فعالیت دارد، آماده همکاری با ایران است.

ساهارا با اشاره به مشکل تامین منابع مالی برای بازسازی تاسیسات نفتی گفت: صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران توانایی جذب سرمایه‌های خارجی دارد.

وی با اشاره به مشکلات ایران برای تامین سوخت مصرفی داخلی افزود: بهینه سازی تاسیسات و افزایش ظرفیت پالایش کشور می تواند به افزایش تولید و حل مشکل تامین سوخت بینجامد.

این کارشناس حوزه انرژی به نیاز گسترده بین المللی برای سوخت با سولفور پایین اشاره و سرمایه گذاری را در این حوزه مهم ارزیابی کرد.

امیدواریم برای مشارکت در پروژه های نفتی با ایران، بازگردیم

هیکو آمرمان، نماینده شرکت رولندبرگر با ابراز امیدواری برای ازسرگیری فعالیت در پروژه‎های نفت و گاز ایران، تامین مالی را پیش شرط توسعه صنعت نفت این کشور اعلام کرد.
وی در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در نشست تخصصی با عنوان «حضور بخش خصوصی در صنایع نفت، گاز؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» گفت: شرکت‌های بین‌المللی برای تجارت در ایران هنوز با مشکلاتی در زمینه ثبت شرکت و تقسیم منافع میان سهامداران روبرو هستند.

نماینده شرکت رولند برگر ابراز امیدواری کرد که این شرکت بتواند برای مشارکت در پروژه‎های نفتی به ایران بازگردد.

وی، تحریم‌ها، ابهام‌های قانونی و در دسترس نبودن منابع مالی را از جمله مشکلاتی برشمرد که صنعت نفت ایران در گذشته با آن روبرو بود.

سخنان کارشناسان و مدیران خارجی شرکت های معتبر و بزرگ نفتی در کنگره دوم نفت و نیرو ، نشان دهنده فرصت استثنایی ایران برای به درست آوردن سرمایه خارجی و فناوری جدید است. زیرا بر اساس آنچه وزیر نفت در این کنگره اعلام کرد: «صنعت نفت برای تحقق اهداف برنامه پنجساله ششم توسعه به حدود ٢٠٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. بیش از ١٣٠ میلیارد دلار از این سرمایه گذاری نیاز بخش بالادست صنعت نفت است و صنعت پتروشیمی به بیش از ٥٠ میلیارد دلار و پالایشگاه‎ها به حدود ١٥ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند. »

اکنون و با ایجاد تفاهم ها، مشورت ها و همدلی ها در جهت توسعه هر چه بیشتر صنعت نفت و گاز ایران، در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی می توانیم، شرایط واقعی توانستن را محقق کنیم و توان اقتصادی کشور را افزایش دهیم ضمن این‎که و در کنار آن بنیان های فناورانه شرکت های داخلی را توسعه داده و چشم انداز روشنی را پیش روی توان داخلی در صنعت نفت، بگشاییم.

کد خبر 271271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =