پالایشگاه تبریز پایلوت طرح بهینه‌سازی سامانه‎های هوای فشرده شد

شرکت پالایش نفت تبریز از سوی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) به دلیل دارا بودن پارامترهای موردنظر، موفق به جلب نظر سازمان برای اجرای پروژه بهینه‌سازی هوای فشرده در کشور شد.

به گزارش خبرنگار شانا، نسیم شکاری، هماهنگ‌کننده پروژه ملی بهره‌وری انرژی در صنایع کلیدی ایران و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد یونیدو گفت: پس از فراخوان سازمان توسعه صنعتی ملل متحد «یونیدو» از بین هشت واحد صنعتی متقاضی، شرکت پالایش نفت تبریز به دلیل برخورداری از پارامترهای لازم و مدنظر این سازمان، از جمله وجود سیستم آموزشی مدرن، ظرفیت بالای سیستم هوای فشرده و تنوع تجهیزات و امکانات و نیز همکاری تنگاتنگ بخش مدیریت انرژی، به عنوان پایلوت اجرای طرح سیستم هوای فشرده برای نخستین بار در ایران انتخاب شد.

وی افزود: سازمان توسعه صنعتی ملل متحد با همکاری سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و با مشارکت مالی صندوق تسهیلات جهانی محیط زیستGEF  در حال اجرای پروژه مدیریت بهینه انرژی در پنج صنعت پرمصرف انرژی شامل صنایع آجر، سیمان، آهن و فولاد، پالایشگاه و پتروشیمی در ایران است.

نماینده یونیدو، هدف اصلی پروژه را پیشبرد و ارتقای بهره‌‌وری انرژی در پنج صنعت کلیدی کشور (آهن و فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه، سیمان و آجر) با توسعه یک چارچوب ملی برای استانداردهای سیستم مدیریت انرژی، کمک به ظرفیت‌سازی از طریق آموزش، مطالعات محک‌ زنی انرژی و شناساندن تکنولوژی‌های بر‌تر به صنایع نام برد.

وی، کاهش 20 درصدی مصرف انرژی نسبی در کل بخش‌های صنعتی را طی برنامه پنج ساله از دیگر اهداف این پروژه عنوان کرد.

شکاری، پشتیبانی از سیاست‌های بهره‌وری انرژی، اشتراک گذاشتن تجربیات موفق بهره‌وری انرژی، حمایت مستقیم از صنایع و ایجاد یک صندوق حمایتی و گردشی برای حمایت از پروژه بهره‌وری انرژی با ارائه تسهیلات کم بهره برای تشویق صنایع جهت اجرای پروژه را از دیگر اهداف سازمان یونیدو در این پروژه برشمرد.

وی اظهار کرد: این پروژه در کشورهای مالزی، اندونزی اجرا شده و در کشورهای برمه، مصر، روسیه و ترکیه نیز در حال اجراست.

به گزارش شانا، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، به عنوان بخشی از نظام ملل متحد «یونیدو» با همکاری ١٧٢ کشور عضو، مسئول ترویج توسعه صنعتی در جهان در حال توسعه است و در جمهوری اسلامی ایران در سال ١۹۹۹ با هدف پشتیبانی از اولویت‌های صنعتی دولت جمهوری اسلامی ایران و به منظور برقراری ارتباط نزدیک با وزارتخانه‌ها، ارگان‌های دولتی و خصوصی، مؤسسه‎های مدنی و تحقیقاتی و همچنین بخش خصوصی افتتاح شد.

سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، آژانسی تخصصی است که تلاش‌های خود را بر محور فقرزدایی از طریق تقویت رشد بهره‌وری متمرکز کرده است. این سازمان به کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار در جدال برای جلوگیری از به حاشیه رانده شدن در دنیای رو به جهانی شدن امروز کمک می‌کند.

کد خبر 272389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =