شمار شرکت‌های صاحب برند به 20 رسید

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از دریافت مجوز ۲۰ شرکت صاحب صلاحیت برای ساخت جایگاه‌های برند در کشور خبر داد.

محمدرضا مظلومی در حاشیه بازدید از غرفه شانا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات به خبرنگار شانا گفت: هدف از اجرای طرح برندسازی، بهبود کارآیی سازمان و بهبود روش‌های توزیع سوخت است که با استقبال بخش خصوصی روبرو شده است.

وی افزود: این طرح در مرحله واگذاری جایگاه‌های سوخت، واگذاری انبارهای غیر اصلی و سرانجام واگذاری مسئولیت شبکه توزیع به بخش خصوصی در کشور کلید خورده است.

مظلومی ادامه داد: این طرح با هدف حمایت از تشکیل شرکت‌های صاحب صلاحیت (برند)، حمایت از ایجاد جایگاه‌های تک تلمبه، طبقه‌بندی جایگاه بر مبنای خدمات ارائه شده به مشتریان و نظارت عالیه شرکت ملی پخش بر عملکرد نظام عرضه سوخت در ابعاد کمی، کیفی و خدماتی شکل گرفته است.

به گفته وی، وظیفه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حوزه برندسازی، ارزیابی و تایید شرکت برند، امضای قرارداد و تامین سوخت مورد نیاز شرکت‌های برند طبق قرارداد است.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: تحویل فرآورده در انبار طبق کیفیت تایید شده است و توسعه زیرساخت‌ها از دیگر وظایف شرکت در این حوزه به شمار می آید که مرحله نخست انجام شده است و ۲۰ شرکت مجوز این طرح را دریافت کرده اند.

وی، توان مالی، سابقه اجرایی، امکانات، نیروی انسانی و فرآیند داخلی کسب و کار را ملاک حضور شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع اعلام کرد و گفت: متقاضیان ساخت جایگاه‌های زنجیره‌ای بر این اساس رتبه‌بندی می‌شوند.

مظلومی، درباره ضوابط جلوگیری از ایجاد انحصار برای شرکت‌های برند به آغاز فعالیت حداقل با ۶۰ نازل و ارتقا به ۲۰۰ نازل در طول دو سال اشاره کرد و افزود: بیشتر نازل‌های یک برند در کشور ۲۰ درصد ، استان ۳۰ درصد و در شهرستان ۵۰ درصد باید باشد که این موضوع در شهرهای تک جایگاه منتفی است.

وی، از جمله اقدام‎های انجام شده در این بخش را ایجاد دبیرخانه برند در مدیریت بازرگانی، تشکیل کمیته ارزیابی، تدوین آیین‌نامه کمیته ارزیابی و تدوین دستورعمل ارزیابی عملکرد شرکت‌های برند اعلام کرد.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: دامنه فعالیت شرکت‌های برند، ساخت و تحت پوشش قرار دادن جایگاه‌های جدید و کنونی است.
وی ادامه داد: وظیفه خرید و حمل فرآورده، مشخص کردن رنگ و لوگوی جایگاه، رصد جایگاه و پیاده‌سازی طرح‎های دیسپچینگ و کهاب در این حوزه از جمله وظایف شرکت‌های برند است.

برندسازی، ساماندهی زنجیره تامین و توزیع سوخت

وی افزود: طبقه‌بندی جایگاه‌ها بر اساس نوع خدمات قابل ارائه به مشتریان از دیگر اهداف این طرح است که طی آن، هر جایگاه بر مبنای نوع خدمات ارائه شده به مشتری، حق‌الزحمه مربوطه را دریافت می‌کند. سرانجام با تشکیل برندها، امکان اعمال نظارت عالی دولت بر عملکرد و استانداردهای حوزه توزیع فراهم خواهد شد.

مظلومی گفت: تعاملات با شرکت‌های صاحب صلاحیت برای سه مقطع زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف شده است.

وی ادامه داد: در کوتاه‌مدت سوخت از محل انبارها تحویل شرکت صاحب صلاحیت و شرکت مربوطه با استفاده از ناوگان حمل‌ و ‌نقل اختصاصی نسبت به حمل سوخت به جایگاه و توزیع آن اقدام می‌کند. در این مرحله، پس از تحویل سوخت در محل انبار به شرکت صاحب صلاحیت، مسئولیت این شرکت آغاز شده است و همه مسئولیت‌های کمی، کیفی و خدماتی در حوزه توزیع برعهده همان شرکت خواهد بود.

به گفته مدیر بازرگانی شرکت پخش، شرکت‌های صاحب صلاحیت در بازه زمانی میان‌مدت گزینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های استفاده نشده موجود (مانند مخازن انبارها) را از طریق اجاره یا خرید این مخازن خواهند داشت و به این ترتیب این شرکت‌ها امکان اعمال مدیریت بر بخش گسترده تری از زنجیره تامین سوخت را پیدا می کنند.

وی افزود: در افق زمانی بلندمدت شرکت‌های صاحب صلاحیت می‌توانند ضمن مشارکت با پالایشگاه‌ها، ساخت پالایشگاه‌های جدید یا از طریق واردات نسبت به تامین سوخت مورد نیاز جایگاه‌های زنجیره‌ای خود اقدام کنند و به صورت کامل عهده‌دار زنجیره تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی در کشور باشند.

مظلومی اعلام کرد: در این باره محدودیت و ممنوعیتی برای شرکت‌های خارجی وجود ندارد و هر شرکتی که بتواند در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه جمهوری اسلامی ایران فعالیت کند، می‌تواند درخواست بررسی صلاحیت در حوزه برند را ارائه دهد.

وی ادامه داد: شرکت‌های صاحب صلاحیت پس از دریافت تائیدیه آغاز فعالیت، مسئولیت‌هایی شامل عرضه پایدار فرآورده‌ها با کمیت و کیفیت مورد توافق و عرضه خدمات مطلوب مشخص به مشتریان، توسعه کمی و کیفی جایگاه‌ها از جمله احداث جایگاه‌های کوچک و تک‌تلنبه بویژه در شهرهای بزرگ و بهینه‌سازی جایگاه‌های موجود، ارائه خدمات جانبی به خودرو و سرنشینان، نوآوری در حوزه توزیع، ارتباط مناسب با شبکه‌های توزیع از جمله پالایشگاه‌ها و مجاری واردات و سرانجام کاهش هزینه‌های توزیع را در شبکه توزیع سوخت کشور دارند.

کد خبر 272501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =