پاسخ شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به نسیم آنلاین

روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اعلام می دارد که همچون گذشته برای برقراری ارتباط و تعامل دوسویه و تسهیل در دست‎یابی به اطلاعات شفاف و صحیح این صنعت آمادگی کامل دارد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، احتراما، پیرو درج خبری با عنوان آقای زنگنه و معاونش پاسخ دهند، کاهش 78 درصدی سود خالص پتروشیمی فناوران در دولت تدبیر/ رکود دامن پتروشیمی 20 ساله را گرفت. در تاریخ سه شنبه (دوم آذرماه) و نیز خبری دیگر با عنوان خارگ با نیم قرن سابقه به آخر رسید/ کاهش 60 درصدی سود یکی از قدیمی ترین پتروشیمی های کشور در دولت یازدهم در تاریخ شنبه (29 آبان ماه) قبل از پاسخ کاملا کارشناسی و فنی به اخبار مذکور که در پیوست می آید.

در ابتدای امر از توجه جنابعالی و تیم رسانه ای آن پایگاه خبری به صنعت ارزش آفرین پتروشیمی تشکر می شود و بدینوسیله روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام می دارد که همچون گذشته در جهت برقراری ارتباط و تعامل دوسویه و تسهیل در دستیبابی به اطلاعات شفاف و صحیح این صنعت آمادگی کامل دارد.

بنابراین، فارغ از نگاه تک بعدی نگارنده (یا نگارندگان) خبرهای مورد اشاره که نشان دهنده عدم شناخت کافی و لازم به فاکتورها، شاخص ها و عوامل داخلی و خارجی (و حتی روابط بین الملل و دیپلماتیک) تاثیرگذار بر این صنعت است، خواهشمند است طبق ماده 23 قانون مطبوعات، نسبت به درج کامل متن پاسخ رسمی این شرکت که فارغ از نگاه حزبی و فراجناحی و با رعایت احترام به دولت خدوم جمهوری اسلامی تهیه و ارائه شود.

گزارش تحلیل وضع تولید و فروش پتروشیمی های فناوران و خارگ طی سال های 1390 تا1394

مجتمع های پتروشیمی فناوران و خارگ 2 شرکت کاملا خصوصی هستند که  طی 2 سال اخیر با عملکردهای بیش از 95 درصد ظرفیت اسمی در سرویس عملیاتی قرار داشته اند، این در حالی است که در سال های 91 و 92 به دلیل کمبود گاز در سطح کشور و انجام تعمیرات اساسی در خصوص پتروشیمی فناوران و در مورد پتروشیمی خارگ با توجه به این که خوراک آن مجتمع گاز همراه است، بدلیل شرایط تحریم و مشکلات صادرات نفت، عملکرد تولیدی به مراتب پایین تر داشته اند. (75 الی 85درصد ظرفیت اسمی)

خلاصه ای از عملکرد تولید و فروش شرکت پتروشیمی های فناوران و خارگ در شکل های شماره 1 تا 5 آمده است.

 
جدول

افزایش نسبی قیمت تمام شده در سال های 1390تا 1394 به دلیل افزایش قیمت حامل های انرژی به ویژه گاز طبیعی مصرفی به عنوان سوخت و گاز طبیعی مصرفی به عنوان خوراک بگونه ای بوده است که قبل از هدفمندی، نرخ گاز تک نرخی و معادل 5/158 ریال به ازای هر مترمکعب و پس از آن تا قبل از سال 1393 معادل 700 ریال به ازای هر مترمکعب بوده است.

در سال های 1393 و 1394 نرخ گاز سوخت برابر 1325 ریال و نرخ گاز خوراک برابر 3445 ریال به ازای هر مترمکعب بوده است، بنابراین یکی از علل عمده افزایش قیمت تمام شده در سال های 1393 به بعد ناشی از افزایش هزینه سوخت و خوراک گازی به مقدار قابل توجه است، قیمت خوراک پتروشیمی خارگ هم با این که گاز ترش است، ولی معادل قیمت گاز طبیعی درنظر گرفته می شود.
از سوی دیگر کاهش جهانی قیمت محصولات از جمله متانول، گاز مایع و اسید استیک در هر 2 شرکت، موجب کاهش درآمد فروش شده است.

همان گونه که از شکل شماره 3 قابل مشاهده است، قیمت فروش محصول متانول در نیمه اول سال 95 در مقایسه با قیمت آن در سال 90 حدود 40درصد افت داشته است.

قیمت محصول اسید استیک پتروشیمی فناوران نیز طی همین دوره 45درصد کاهش داشته است. (شکل شماره4)

در خصوص محصول LPG پتروشیمی خارگ که حدود 30 درصد از درآمد آن مجتمع را به خود اختصاص داده است افت قیمت واحد محصول طی دوره مورد بحث حدود 77درصد بوده است. (شکل شماره 5)

بنابراین در یک نگاه می توان به افزایش قیمت گاز (سوخت و خوراک) از یک سو و کاهش شدید قیمت محصولات از سوی دیگر به عنوان عمده ترین دلایل کاهش سود دهی مجتمع های مورد بحث اشاره کرد.

همان گونه که از شکل شماره 6 مشاهده می شود، پتروشیمی خارگ در سال 93 با وجود افزایش قیمت گاز با نسبت سود خالص به فروش معادل 7/51درصد از لحاظ سود آوری جزو بهترین شرکت های پتروشیمی بوده است.

این نسبت در سال 94 به 7/41 درصد رسیده است که کماکان نشان دهنده سود بسیار مناسبی در حیطه صنعت است.

همان گونه که مشاهده می شود، عامل اصلی کاهش حاشیه سود شرکت های پتروشیمی از جمله شرکت های پتروشیمی  فناوران و خارگ، کاهش قابل توجه قیمت بین المللی محصولات پتروشیمی است.

جدول  

جدول 

جدول

کد خبر 273336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =