علی محمدی، مجری طرح احداث خط لوله سوخترسانی به نیروگاه چابهار در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به خبرنگار شانا گفت: این خط لوله 20 کیلومتری که از انبار نفت شهید شوشتری واقع در اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز میشود، نفتگاز مورد نیاز نیروگاه چابهار را تامین میکند.
وی، با اشاره به حذف تردد روزانه حدود 100 کامیون نفتکش، کاهش حوادث جادهای درونشهری و برون شهری، تداوم در عملیات سوخترسانی و کاهش قطع برق و نیز حذف آثار مخرب زیست محیطی ناشی از حوادث احتمالی حمل سوخت با کامیون را از دستاوردهای اجرای این طرح اعلام کرد.
محمدی افزود: پروژه احداث خط لوله 14 اینچ انتقال نفتگاز به نیروگاه چابهار با ایجاد تاسیسات جانبی شامل یک تلمبهخانه واقع در جوار انبار نفت چابهار و ترمینال واقع در محدوده شرقی مخازن نیروگاه چابهار که از سال 93 آغاز شده بود، « 15 آذرماه جاری» به بهرهبرداری رسید.
مجری طرح احداث خط لوله سوخترسانی به نیروگاه چابهار، با اشاره به میانگین ظرفیت روزانه انتقال یک میلیون و 300 هزار لیتری این خط گفت: در هر ساعت 400 مترمکعب نفت گاز بدون توقف به نیروگاه چابهار ارسال میشود.
محمدی گفت: هزینه احداث این پروژه 400 میلیارد ریال بوده که از محل منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تامین شده است.
وی افزود: این خط لوله از شمال با خط لوله تربت حیدریه حدود 1500 کیلومتر ، از شمال غرب با خط لوله کرمان حدود 900 کلیومتر و از غرب با خط لوله بندرعباس حدود 730 کیلومتر فاصله دارد و اولین خط لوله انتقال فرآورده در منطقه جنوب شرق کشور محسوب میشود.
محمدی اعلام کرد: این خط لوله با رعایت کامل موارد ایمنی احداث و بدون هیچگونه حادثهای راهاندازی شده است.
مجری، این طرح با اشاره به سرمایهگذاریهای عظیم صورت گرفته در منطقه چابهار، گفت: این خط لوله که با هدف تحول اقتصادی و توسعهای احداث شده است، با تامین پایدار برق منطقه از طریق سوخترسانی به نیروگاه چابهار نقش مهمی در تامین زیرساختهای مورد نیاز سرمایهگذاری در بندر مهم چابهار ایفا خواهد کرد.
به گزارش شانا، چابهار تنها بندر کشورمان است که از طریق دریای عمان به اقیانوس راه دارد و با تکمیل اسکله در دست احداث از سوی سازمان مربوطه، کشتیهای اقیانوسپیما میتوانند در بندرگاههای آن پهلوگیری داشته باشند و از این لحاظ بندری استراتژیک در کشور محسوب میشود که مورد توجه دولت برای سرمایهگذاری عظیم اقتصادی قرار گرفته است که از جمله آن ابراز تمایل سرمایهگذاری500 میلیون دلاری هندوستان در این منطقه است.
بندر چابهار قابلیت تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی، انرژی و تجاری را دارد. این رویکرد نقش خط لولهای که سوخت مورد نیاز نیروگاه برق منطقه را تامین میکند، بسیار حیاتی خواهد کرد.
نظر شما