هدررفت سالانه 5 میلیارد دلار انرژی در واحدهای مسکونی

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: سالانه پنج میلیارد دلار انرژی در ساختمان‌های کشور هدر می‌رود و رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در این زمینه بسیار ضروری است.

به گزارش شانا، محمد شکرچی‌زاده روز دوشنبه (29 آذرماه) در نخستین نمایشگاه بین‌المللی راهسازی، راهداری‌، حمل ونقل و صنایع وابسته در محل مصلی تهران بیان کرد: بیش از 20 سال از اجرای مبحث مقررات ملی ساختمان می گذرد و بررسی‌ها نشان می دهد تنها 15 تا 20 درصد این مبحث در زمینه مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که هم اکنون بیش از 20 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد و هرسال یک میلیون واحد مسکونی به آن اضافه می شود، گفت: برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در این واحدهای مسکونی باید مبحث 19 رعایت شود.

شکرچی‌زاده  به اهداف این مرکز اشاره کرد و افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از سال 1392 با چهار هدف در حوزه‌های حمل ونقل، ساختمان و ابنیه‌، معماری و شهرسازی و مالی و اقتصادی کار خود را در دولت تدبیر و امید آغاز کرد تا با انجام تحقیقات علمی در این بخش‌ها بتواند نتایج مثبت آن را در اختیار مسئولان و کاربران قرار دهد.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل سامانه مدیریت روسازی راه‌های شریانی کشور به طول 55 هزار کیلومتر تعریف شد تا با توجه به کمبود منابع مالی، بهسازی و روکش راه‌های کشور به خوبی مدیریت شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در حوزه ساختمان و ابنیه کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها مورد توجه قرار گرفت تا با ارائه راهکارهای مناسب در مصرف انرژی در ساختمان‌ها با توجه به مبحث 19 مقررات ملی ساختمان صرفه‌جویی شود.

شکرچی‌زاده از بررسی فرونشست در کلان‌شهرها و شهر تهران در این مرکز خبر داد و گفت: دلایل فرونشست زمین در کلان‌شهرها در این مرکز مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج آن در اختیار مسئولان برای تصمیم گیری مناسب قرار می‌گیرد.

وی زلزله را از مهم‌ترین تهدیدهای شه‌های کشور نام برد و افزود: در مرحله نخست نشست‌های زیادی را درباره زلزله در شهر تهران برگزار کردیم و برای نخستین بار طراحی و تولید شیر قطع گاز در زمان وقوع زلزله در ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی در این مرکز با همکاری یک شرکت دانش بنیان انجام شد.

نخستین نمایشگاه راهداری، راهسازی، حمل و نقل و صنایع وابسته دیروز(28 آذر 95) در محل مصلی تهران آغاز به کار کرد‌ه است.

در این نمایشگاه ۱۱۵ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند. ۹۰ درصد شرکت کنندگان نمایشگاه فعالان بخش خصوصی در حوزه های راهداری و راهسازی هستند و تا فردا ( 30 آذرماه) ادامه خواهد داشت.

در این رویداد‌، انواع ماشین آلات و صنایع راه سازی، پل‌سازی، تونل‌سازی، دستگاه‌های مختلف خدمات راهداری شامل لودر، بلدوزر، گریدر، ماشین‌های برف‌روب، ماشین‌های امداد جاده‌ای، دستگاه‌ها و صنایع مربوط به بهسازی جادها، آسفالت و روکش خیابان‌ها و جاده‌ها، علائم راهنمائی جاده‌ها و دیگر صنایع مرتبط با راهسازی، راهداری حمل و نقل در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

دستیابی به خودکفایی ملی و توسعه صنعت راهسازی و راهداری کشور، شناخت موانع و علل توسعه نیافتن صنعت تولید محصولات راهسازی و راهداری در کشور، شناسایی نیازهای اجرائی در توسعه صنعت راهسازی و راهداری کشور، نوسازی و تقویت مزیت‌های رقابتی صنعت راهسازی و راهداری کشور، ایجاد اشتغال مولد در صنعت راهسازی و راهداری کشور، ارتقا بازار سرمایه صنعت راهسازی و راهداری کشور و ارتقا جایگاه صنعت راهسازی و راهداری در توسعه صادرات کشور موضوع‌های مورد بحث در این نمایشگاه و نشست‌های جانبی آن است.

کد خبر 274834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =