عزم جدی صنعت نفت ایران برای کاهش آلاینده‎های زیست محیطی

صنعت نفت ایران همسو با اهداف قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی کشور و توافق نشست تغییرات اقلیمی پاریس گام بلند خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با اقدام‎های مهمی از جمله کاستن از میزان سوزاندن گازهای مشعل و جمع آوری این گازها را برداشته است.

به گزارش شانا، تنها چند روزی است که از سالروز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در 26‎ دی‎ماه پارسال می‌گذرد و در این مدت اقدام‌های بسیاری برای بهبود شرایط اقتصادی کشور انجام شده است و ما شاهد آثار مثبت آن در بسیاری از بخشها به‎ویژه صنعت نفت ایران هستیم، در این میان برجام تا حدود زیادی مسیر را برای اقدام‎های زیست محیطی که هم اکنون از اولویت‎های کشور فراهم کرده است و بارها از سوی مسئولان و مدیران ارشد کشوری بر اهمیت این موضوع تاکید شده است.

ایران سال‌هاست برنامه‌های مدونی برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته است، اما با توجه به مواجهه کشور با مشکلاتی همچون تحریم‌ها و محدودیت‎ها تحقق این برنامه‌ها تا حدی به تاخیر افتاده است.

بر همین اساس نهادهایی مانند سازمان حفاظت از محیط زیست و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در سناریویی تازه، به دنبال آن هستند که ایران بتواند تا سال 2020 میلادی زیرساخت‎های افزایش کارایی انرژی را فراهم کند تا شدت انرژی در محدوده سال‎های 2020 تا 2030، 50 درصد کاهش یابد. در این سناریو سرعت افزایش کارایی انرژی در سال‎های ابتدایی بیشتر از سال‌های پایانی است.

بر اساس این سناریو، خط مشی برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایران به این شرح زیر خواهد بود:

• کاهش انتشار غیر مشروط: چهار درصد کل انتشار تا سال 2030

• کاهش انتشار مشروط: تا 12 درصد کل انتشار تا سال 2030

• کاهش انتشار میانگین سالانه: 107 میلیون تن در سال

به منظور عملیاتی کردن این برنامه و تحقق این اهداف نیاز به 41 میلیارد دلار سرمایه گذاری است که از آن مقدار 27 میلیارد دلار به عنوان هزینه فرصت و 14 میلیارد دلار به عنوان هزینه خالص صرف خواهد شد.

اما این طرح چالش‌هایی هم در پی خواهد داشت. بزرگترین چالش‌ها در عرصه ملی عبارت خواهند بود از بخشی نگری در دستگاه‎های متولی سیاست‌گذاری و اجرا در بخش انرژی، نبود نگاه مناسب به مقوله سرمایه، بخش خصوصی و بهره‎وری ملی، نبود ترکیب مناسب در مسابقه امدادی مدیریت و اجرای بخش انرژی کشور و ترجیح سود مقطعی در مقابل گام موثر بلند مدت.

در عرصه بین المللی، چالش‌ها شامل این موارد خواهند بود: تاکنون به جز اعلام بد عهدی کشورهای خاطی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، تنبیه خاصی در نظر گرفته نشده است، برنامه های کاهش انتشار در آینده توسط جامعه بین الملل به صورت جدی دنبال خواهد شد، به نتیجه رسیدن در کاهش انتشار اقدامی فرآیندی و تدریجی است و مدیریت بحران در این باره امکان پذیر نیست و در آینده با توجه به کم رونق شدن بازار سوخت‎های فسیلی، باید به فکر صنایع تبدیلی با رعایت حداکثری ‎های زیست محیطی بود.

تهران روز سه شنبه (12 بهمن ماه) میزبان سمینار آموزشی «مدیریت کربن در صنعت نفت» با تمرکز بر ابعاد اجرایی عزم ملی کشورها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با حضور نمایندگان آژانس همکار‌های بین المللی ژاپن (جایکا) بود. جایکا در زمینه توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

البته این نخستین سمیناری نیست که طی سال‌های گذشته در ایران برگزار می‌شود اما اقدام‌های انجام شده تا این اندازه هم قابل لمس نبوده‌اند. این موضوع را یکی از سخنرانان اصلی این سمینار سید باقر مرتضوی، مشاور وزیر نفت و مدیر کل ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)  و پدافند غیرعامل وزارت نفت عنوان کرد.

سید باقر مرتضوی ، مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت  

وی از آمادگی 100 درصدی وزارت نفت برای همکاری با شرکت‌های ژاپنی به منظور کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در مناطق نفتی کشور به‎ویژه منطقه پارس جنوبی اعلام کرد و خواهان همکاری با شرکت‎های ژاپنی با هدف دریافت فناوری برای کاهش سوزاندن گازهای مشعل‌ در فازهای میدان گازی پارس جنوبی است.

مشاور وزیر نفت و مدیر کل اچ‎اس‎یی  و پدافند غیرعامل وزارت نفت گفت: برای سهیم بودن در کاهش گازهای گلخانه‌ای عزم جدی داریم و گام‎های موثری برداشته ایم.

مرتضوی افزود: ایران به دلیل مصرف بالای انرژی در صنایع خود حدود 1.5 درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را منتشر می‎کند.

وی همچنین با اشاره به بالا بودن مصرف انرژی در کشور گفت: تشویق کاهش مصرف در داخل باید مدیریت شود و به آن فکر کرد و توجه بیشتر به تولید پاک شود. 

مدیر کل ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت ادامه داد: بسیاری فعالیت‌ها آغاز شد و کلاس‌ها و سمینارهای مختلفی برگزار شده است.

مرتضوی گفت: تلاش برای کاستن از میزان سوزاندن گازهای مشعل در فازهای پارس جنوبی یکی از زمینه‎های همکاری با شرکت‎های ژاپنی است.

وی افزود:  وزارت نفت آمادگی کامل را برای کمک به شرایط زیست محیطی و کاستن میزان  گازهای مشعل در عسلویه دارد.

وی همچنین از شرکتهای ژاپنی خواست تا به این موضوع به عنوان یک موضوع مردمی و بشر دوستانه با هدف حمایت از حفاظت محیط زیست نگاه کنند. 

کد خبر 275482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =