مرحله نخست تولید زودهنگام میدان آذر آغاز شد

مرحله نخست تولید زودهنگام میدان مشترک آذر با ظرفیت روزانه 15 هزار بشکه امروز (سه‎شنبه، 24 اسفندماه) آغاز شد.

به گزارش شانا، مرحله نخست تولید زودهنگام میدان مشترک آذر صبح امروز (24 اسفندماه) با حضور مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، آغاز شد.

بر اساس این گزارش، برای فراورش نفت میدان آذر از ظرفیت خالی واحد بهره بردای میدان دهلران استفاه می‎شود و نفت این میدان مشترک با خط لوله‎ای به طول حدود ١٣٠ کیلومتر به این واحد بهره برداری انتقال می‎یابد.

طرح توسعه میدان نفتی آذر با هدف تولید 65 هزار بشکه نفت در روز تعریف شده است که طبق برنامه، پس از تحقق تولید 15 هزار بشکه‎ای از این میدان که در آخرین روزهای امسال محقق شد، مجموع تولید میدان در بهار سال آینده به 30 هزار بشکه در روز می‎رسد و تولید 65 هزار بشکه‎ای آذر نیز در سال 97 عملیاتی خواهد شد.

میدان نفتی آذر در حالی به تولید رسیده که یکی از پرچالش‎ترین میدان‎های ایران از نظر حفاری و ساختار زمین شناسی به شمار می رود و عمق بالای مخزن هیدروکربوری، نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی و توالی لایه های پرفشار و کم فشار، عملیات حفاری را در آن بسیار پیچیده کرده است؛  همچنین این میدان از آن نظر حائز اهمیت است که متخصصان ایرانی نخستین بار قادر شده‎اند در این میدان مشترک از شکافت اسیدی که یکی از روش‎های متداول و موثر در افزایش تولید در میدان‎های نفت و گاز به شمار می رود، بهره‎مند شوند.

پیش از این در 18 اسفندماه امسال، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت از آغاز ارسال نفت تولیدی میدان آذر به تاسیسات بهره برداری دهلران خبر داد و اعلام کرد: با هماهنگی های شرکت متن و شرکت نفت مناطق مرکزی به عنوان دریافت کننده نفت تولیدی، انتقال نفت آذر انجام و از آنجا به مبادی صادراتی کشور منتقل می‎شود.

وزیر نفت همچنین صبح امروز از چاه شماره سه بازدید کرد.

طرح توسعه میدان نفتی آذر به کارفرمایی شرکت مهندسی و توسعه نفت، به یک کنسرسیوم داخلی متشکل از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت (OPIC) و شرکت اویک (OIEC) واگذار و عملیات اجرایی توسعه این میدان به شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر محول شد.

نفت خام تولیدی میدان آذر از نوع سبک با API حدود ٣٢ تا ٣٣ است و ضریب برداشت نفت از این میدان بر اساس طرح توسعه فعلی، ۱۶ درصد برآورد شده است.

میدان آذر یکی از میدان های مشترک با عراق است که ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه نفت درجا دارد. این میدان در بلوک اناران در دماغه کوه‎های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در جنوب غربی ایلام) میان ۲ شهر مهران و دهلران واقع شده است.

کد خبر 276072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =