۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
  • کد خبر: 276426
صنعت نفت دانش‌بنیان، تبلور اجرای اقتصاد مقاومتی

تلاش برای ارتقا توان ساخت داخل و اعتماد به بخش خصوصی در بومی سازی کالا و تجهیزات راهبردی صنعت نفت در قالب برگزاری مناقصه‌های 10 قلم گروه کالایی، از جمله اقدام‌هایی هستند که صنعت نفت را در حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی سوق داده است.

به گزارش شانا، در سال‌های اخیر خوشبختانه موضوع توسعه فناوری در کشور به درستی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و توجه به نقش این شرکت‌ها در توسعه اقتصاد دانش محور، توسعه مناطق ویژه فناوری و پارک‌های علم و فناوری، تصویب قوانین مورد نیاز و فعالیت صندوق‌های حمایتی از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی و غیره، همه نمونه‌هایی از حرکت به سمت توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان در کشور است.

افزون بر این، جهت‌گیری کلی، به طور خاص در صنعت نفت، تلاش برای ارتقای توان ساخت داخل و اعتماد به بخش خصوصی در بومی سازی کالا و تجهیزات راهبردی صنعت نفت در قالب برگزاری مناقصه‎های 10 قلم گروه کالایی، از جمله اقدام‌های خوبی هستند که در این زمینه انجام شده‌اند.

یکی دیگر از عواملی که حرکت ما را به سمت وضع مطلوب در زمینه فناوری و پژوهش تسریع می‌کند، ارتباط نزدیک و تنگاتنگ میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و صنعت نفت است، خوشبختانه در این زمینه نیز وزارت نفت و شرکت‌های تابعه گام‌های خوبی برای برقراری این ارتباط برداشته و همکاری‌هایی را با دانشگاه‌ها تعریف کرده‌اند، این همکاری‌ها هر 2 حوزه بالادستی و پایین دستی را شامل می‌شود.

در حوزه بالادست، 9 قرارداد برای توسعه فناورانه و ازدیاد برداشت از مخازن نفتی با 9 دانشگاه و مرکز پژوهشی بسته شده و 12 قرارداد پژوهشی نیز بین شرکت‌های تابعه نفت در حوزه پایین دستی و فناوری‌های تولید محصولات اصلی مورد نیاز کشور امضا شده است.

به نظر می‌رسد با امضای این قراردادها باب جدیدی برای تعریف موضوع‌های کاربردی و جهت دهی و متمرکز کردن پژوهش‌ها در مسیر نوآوری و توسعه فناوری در این صنعت قدیمی باز شده است، البته برای برقراری ارتباط موثر و کارا بین صنعت و دانشگاه مسیری طولانی باید طی شود و بدون شک طی این مسیر خالی از اشکال نخواهد بود، اما باید با حمایت، صبر و پیگیری در این مسیر منتظر به ثمر نشستن این تلاش‌ها و بهره‌مندی کشور از نتایج آن باشیم.

بدون شک هماهنگی این تلاش‌ها در حوزه سیاست‌گذاری (یعنی تاکید و جهت‌گیری کلی کشور در اسناد بالادستی) با اقدام‌ها و تصمیم‌های اتخاذ شده در عرصه عمل در جهت حمایت از توسعه فناوری و اقتصاد دانش محور با اعتماد به توانمندی‌های داخلی، حمایت از بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مسیر ما را در دستیابی به اهداف کوتاه‌تر خواهد کرد.

به هرحال امیدواریم با اتکال به خداوند متعال، ره آورد مجموعه این تلاش‌ها آینده روشنی را در زمینه توسعه فناوری برای کشور رقم بزند.

 

جعفر توفیقی

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال‌سنگ

کد خبر 276426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =