ایران صاحب دانش فنی تولید غشای اولترافیلتراسیون در مقیاس نیمه صنعتی شد

با اجرای پروژه‌های پژوهشی فناور محور در حوزه ساخت غشا در پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی، پلیمری و پتروشیمی، پژوهشگاه صنعت نفت در زمره صاحبان دانش فنی ساخت پیوسته غشا اولترافیلتراسیون در مقیاس نیمه صنعتی قرار گرفت.

به گزارش شانا، با راه‌اندازی سامانه ساخت غشای پیوسته و کسب دانش فنی فرمولاسیون غشاهای اولترافیلتراسیون،امکان تولید رول‌های غشایی با عرض 50 سانتی‌متر و نرخ تولید 15 متر بر دقیقه با کاربری‌های پیش تصفیه سیستم اسمز معکوس، بیوراکتور غشایی و تصفیه و بازیافت پساب‌های صنعتی و زیرلایه غشاهای جداسازی گاز در پژوهشگاه صنعت نفت فراهم شده است.

نخستین محصول فناورانه این طرح، ساخت نخستین مدول بومی حلزونی 2521 در سیستم شیرین‌سازی آب (UF/RO) است که با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در قالب تفاهم نامه در حوزه فعالیت های غشایی انجام پذیرفته و چشم‌انداز ادامه این طرح، تولید غشا با عرض یک متر و ساخت ماژول صنعتی فیلتراسیون غشایی در ابعاد 8040 و 4040 است.

بر اساس گزارش پژوهشگاه صنعت نفت، سامانه‌های غشایی دارای ویژگی‌های بارزی مانند گزینش‌پذیری بالا، مصرف پایین انرژی، هزینه نصب و راه‌اندازی پایین، هزینه عملیاتی اندک و امکان ایجاد سطح بالا در حجم اندک هستند و علاوه بر این، نقش گسترده‌ای در بسیاری از صنایع مختلف برای جداسازی، تغلیظ، خالص‌سازی و یا فرآوری نهایی محصول تولیدی دارند.

فرآیندهای جداسازی گاز (GS)، میکروفیلتراسیون (MF)، اولترافیلتراسیون (UF)، اسمز معکوس (RO) و تراوش تبخیری (PV) را می‌توان از جمله شناخته‌شده‌ترین حوزه‌های غشایی معرفی کرد که در مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفت و گاز کشور قابل استفاده هستند.

کد خبر 276512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =