برجام روند ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تسهیل کرد

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: میزان پیشرفت بخش فرآیندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیش از اجرای برجام، 45 درصد بود، اما 55 درصد پیشرفت دیگر این بخش، پس از اجرای برجام و برقراری تعامل با کشورها و شرکت‌های صاحب فناوری حاصل شده است.

به گزارش شانا، سیدرضا نوروز زاده امروز (سه‌شنبه، 12 اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری به تشریح اقدام‌های انجام شده برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس پرداخت و گفت: در زمان تحریم‌ها شرکت‌های خارجی حاضر به همکاری به ایران نبودند، اما پس از برجام، کارشناسان این شرکت‌ها بلافاصله پس از تماس تلفنی در ایران حضور یافتند.

وی افزود: میزان پیشرفت فیزیکی کل پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس از استقرار دولت یازدهم (مرداد 92) حدود 57.4 درصد بود، اما در ابتدای امسال به 92.2 درصد رسید، بنابراین اگر تلاش دولت برای اجرای برجام نبود نه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس و نه در دیگر پروژه‌های صنعت نفت، موفقیت قابل قبولی نداشتیم.

نوروز زاده به سابقه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره و تصریح کرد: طرح ساخت این پالایشگاه در سال 1383 با مشارکت 2 شرکت خارجی آغاز شد، اما آن‌ها همکاری در اجرای این طرح را متوقف کردند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با بیان این‌که به دلیل تشدید تحریم‌ها، سرعت ساخت پروژه آنگونه که انتظار می‌رفت پیش نرفت، عنوان کرد: میزان پیشرفت پروژه تا سال 1389 به 38 درصد رسیده بود، در ساخت یک پالایشگاه 70 درصد مربوط به بخش‌های فرآیندی (واحدهای تولیدی) و 30 درصد مربوط به بخش‌های غیرفرآیندی (اداری و تاسیسات و غیره) است، که به دلیل دسترسی نداشتن به فناوری‌های پیشرفته و توسعه بخش فرآیندی، پیشرفت قابل توجهی نداشت.

وی به نقش برجام و رفع تحریم‌ها در شتاب توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: برای تولید بنزین یورو 4 و 5 در این پالایشگاه باید به فناوری‌ها و استانداردهای روز دنیا دسترسی داشته باشیم که بر این اساس، با شرکت‌های معتبری مانند زیمنس آلمان همکاری شده است.

نوروز زاده افزود: در ساخت این پالایشگاه با هدف تقویت تولید و اشتغال در کشور تلاش شد که از حداکثر توان پیمانکاران داخلی استفاده شود، اما باید توجه داشت که تجهیزات پیشرفته باید از شرکت‌های معتبر بین‌المللی تامین شود که با تدبیر دولت یازدهم و حل مشکلات بین‌المللی، شاهد ورود تجهیزات پیشرفته این پالایشگاه به کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با بیان این‌که در دولت گذشته به ساخت این پالایشگاه توجه کافی نشد، عنوان کرد: فشار تحریم‌ها در 2 سال پایانی دولت گذشته افزایش یافت، اما تا پیش از آن و با وجود پایین بودن فشارهای بین‌المللی، پیگیری لازم برای تسریع در ساخت این پالایشگاه انجام نشده بود.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم، مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت هر 15 روز یکبار، جلسه‌ای سه ساعته را با مجریان ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام می‌داد و جزییات روند اجرای این پروژه را دنبال می‌کرد.

نوروز زاده با بیان این‌که با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کشور از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شود، گفت: بیشتر تجهیزات فازهای 2 و 3 این پالایشگاه نیز خریداری شده که با راه اندازی آن‌ها ظرفیت تولید بنزین در این پالایشگاه از 12 به 36 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت، همچنین کل هزینه طرح 3.8 میلیارد یورو است که تاکنون 3.7 میلیارد یورو از آن صرف شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ادامه داد: تا پیش از دولت یازدهم حدود 2.3 میلیارد یورو و در دولت یازدهم 1.5 میلیون یورو در این طرح هزینه شده است.

وی درباره پیشرفت فازهای 2 و 3 این پالایشگاه، افزود: میزان پیشرفت کل فاز 2 (شامل مهندسی، اجرا و تامین کالا) حدود 83 و فاز 3 حدود 78 درصد شده است،  همچنین در فاز نخست این پالایشگاه، تجهیزات ناقص وجود ندارد.

نوروز زاده تصریح کرد: در فاز نخست، روزانه 12 میلیون لیتر بنزین، 4.7 میلیون لیتر گازوئیل، 1.3 میلیون لیتر گاز مایع و 1.1 میلیون لیتر سوخت جت (نفت سفید) تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با بیان این‌که در صورت اجرایی نشدن برجام، امکان موفقیت در ساخت پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس وجود نداشت، عنوان کرد: با اقدام‌های انجام شده توسط دولت، امکان حل مشکلات مردم و تامین فناوری و تجهیزات لازم فراهم شد.

وی گفت: در سال‌های گذشته، در زمان سردی هوا، ترکمنستان اقدام به تهدید قطع گاز ایران می‌کرد، اما امسال به دلیل بهره برداری از فازهای پارس جنوبی، با وجود قطع گاز ترکمنستان مشکلی رخ نداد و کمبود در تامین گاز مردم و صنایع ایجاد نشد.

نوروز زاده به هزینه‌های بالای اجرای پروژه‌ها در زمان تحریم اشاره کرد و افزود: پروژه‌های گازی که باید 36 ماهه تکمیل می‌شد، حدود 6 سال نیز به داراز می‌کشید، برای ساخت 2 واحد پالایشگاه گاز باید 2.4 میلیارد دلار هزینه می‌شد، اما در نهایت 5.4 میلیارد دلار صرف شده است، متاسفانه این‌ها پول‌های ملت هستند که در زمان تحریم به جیب دلالان رفته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تاکید کرد: وظیفه ماست که واقعیات را بگوییم و مردم نیز تصمیم درست را اتخاذ خواهند کرد، دولت با سرعت زیادی در حال سازندگی در کشور است، مسیری که دولت در حال طی کردن است، به سمت سرمایه گذاری بیشتر منتهی می‌شود.

کد خبر 276513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =