میانگین تولید نفت ایران با تمدید توافق اوپک روزانه 3.8 میلیون بشکه خواهد بود

صدوهفتادودومین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، از شلوغ‌ترین کنفرانس‌های این سازمان جهان سومی است. وزیران 13 کشور عضو اوپک و وزیران نفت غیر عضو اوپک، آمده‌اند تا با همکاری یکدیگر بازارهای جهانی نفت خام را سامان دهند.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه اعتماد، صبح روز چهارشنبه (سوم خردادماه) در وین روز شلوغی بود، وزیران نفت و انرژی روسیه، عمان، عربستان، ونزوئلا، کویت و الجزایر در دبیرخانه اوپک، نشست کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک را تشکیل دادند تا عزم تولیدکنندگان نفت دنیا را برای ادامه ثبات در بازار نفت نشان دهند. پس از نشست هم خالد الفالح، وزیر نفت عربستان در پاسخ به پرسش خبرنگاری، با تکان دادن سرش تایید کرد که همه کشورها به دنبال تمدید ٩ ماهه توافق نشست پیشین اوپک هستند. هر چند پیش از این کویت خواهان تمدید 6 ماهه توافق شده بود.

با توافق امروز تولید ایران چقدر می‌شود؟

 دیروز حوالی ساعت ٦ عصر زنگنه و هیئت ایرانی با یک هواپیمای شخصی به وین آمدند. وزیر نفت ایران در بدو ورود به هتل محل اقامتش به خبرنگاران گفت: «ایران برای تمدید توافق کاهش تولید عرضه نفت با هر بازه زمانی موافق است (چه 6 ماهه، چه ٩ماهه).» او که به انگلیسی با خبرنگاران صحبت می‌کرد پایبندی اعضای اوپک و کشورهای غیر عضو اوپک به توافق کاهش تولید نفت را بسیار مهم توصیف کرد: «هم‌اکنون سطح پایبندی بسیار خوب است.» از زنگنه پرسیدم:

با تمدید توافق کاهش تولید نفت اوپک، میزان در نظر گرفته شده برای تولید نفت ایران چقدر خواهد بود؟

«با تمدید توافق اوپک، تولید نفت ایران تغییری نخواهد کرد و در همان سطح سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز بر مبنای منابع ثانویه باقی می‌ماند.»

وزیر نفت ایران در میانه پاسخ به پرسش‎های خبرنگاران دلیل موافقت ایران با تمدید توافق اوپک را این‌طور بیان کرد: «ما برای حفظ اتحاد میان اعضای اوپک و تضمین ثبات بازارهای جهانی نفت خام با ادامه سطح تولید توافق شده در نشست ٣٠ نوامبر ٢٠١٦ موافق هستیم.»

همه موافق تمدید ٩ ماهه توافق

جبار علی العیبی، وزیر نفت عراق هم پیش از آمدن زنگنه موافقت خود را با تمدید توافق اوپک اعلام کرد و گفت: با تمدید ٩ ماهه این توافق خوشحال است.

وی به طور رسمی اعلام کرد: عراق به مقداری که باید تولیدش را کم کند متعهد می‌ماند. وزیر انرژی روسیه هم دیروز با تمدید توافق اوپک با غیر اوپکی‌ها در ٩ ماه آینده موافقت کرد. صبح امروز نخست نشست عادی ١٧٢ اوپک و پس از آن نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برگزار می‌شود. همه پیش‌بینی‌ها مبنی بر ادامه توافق 6 ماه گذشته برای ٩ ماهه آینده است. کشورهای تولیدکننده نفت می‌خواهند میزان ذخیره‎سازی‎های نفت در سه ماه نخست ٢٠١٨ را به میانگین پنج سال اخیر برگردانند. اقدامی که ممکن است با اقدام امریکا در افزایش تولید نفت شیل و آزاد‌سازی مقداری از ذخیره‎سازی‎های تجاری این کشور تهدید شود.

دیدار مهم شب گذشته وین

مهمترین اتفاق دیروز، دیدار زنگنه با پاتریک پویان، رییس کل شرکت توتال بود. پویان به خاطر این دیدار به وین آمد. هر چند از محتوای این دیدار تا لحظه نوشتن این گزارش، اطلاعی به بیرون درز نکرده است، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که مقدمات امضای قرارداد فاز ١١ را فراهم کرده‌اند. حتی ممکن است درباره حضور موثر در مناقصه توسعه آزادگان جنوبی مذاکره کرده باشند. زنگنه در این سفر همچنین با مدیرعامل شرکت لوک اویل روسیه هم دیدار و با مقامات سایپم ایتالیا مذاکره می‌کند. مسوولان یکی دو شرکت کوچک هم با زنگنه مذاکره خواهند کرد.

چرا ایران مبنا را منابع ثانویه قرار داد؟

وزیر نفت ایران، شب گذشته به میهمانی رسمی خالد الفالح، رئیس کنفرانس اوپک رفت. وزیر انرژی عربستان سعودی هم اکنون ریاست کنفرانس را بر عهده دارد. آنچه از اتمسفر وین استنباط می‌شود، مشارکت همه تولیدکنندگان برای بالا کشیدن قیمت نفت است. روز گذشته قیمت نفت برنت در سطح ٥٤ دلار بود. پیش از این اغلب وزرا محدوده ٥٠ تا ٦٠ دلار را قیمتی مناسب برای نفت اعلام کرده بودند. نکته مهم صحبت‌های دیروز مبنا قرار دادن آمار منابع ثانویه توسط وزیر نفت ایران بود. منابع ثانویه تولید نفت ایران در ماه آوریل را سه میلیون و ٧٥٩ هزار بشکه در روز اعلام کرده بود در حالی که متوسط تولید نفت ایران حدود سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه است. به نظر می‌رسد این سیاست ایران برای گرفتن امتیاز در مورد افزایش تولید نفت است. یعنی هنوز ایران به میزان مورد تفاهم در نشست پیشین (سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه) نرسیده است! اوپک محل سیاست بازی است. امروز یکصد و هفتاد و دومین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک برگزار می‌شود.

 

رضا زندی
روزنامه نگار و تحلیلگر نفتی- وین


کد خبر 277005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =