فناوری شرکت‎های دانش بنیان به کمک مبارزه با قاچاق سوخت می‌آید

شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی منطقه ارومیه در راستای مبارزه از قاچاق سوخت در جایگاه‎های مرزی این منطقه با همکاری یک شرکت دانش بنیان داخلی، دستگاه سوخت یاب الکتریکی اختراع و هم اکنون به صورت پایلوت استفاده کرده است.

به گزارش شانا، احمد مجرد، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی  منطقه ارومیه در این باره گفت: به منظور بازبینی‌های سیستمی و الکترونیکی برای مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های مرزی این منطقه، تازه ترین نوع دستگاه سوخت‌یاب الکترونیکی به کار گرفته خواهد شد.

 وی با بیان این‌که این اقدام از هر گونه سوء استفاده احتمالی به میزان زیادی می کاهد، افزود: دستگاه ساخته شده تولید داخل بوده و از سوی شرکت دانش بنیان پویان کاوش در استان آذربایجان غربی طراحی، ثبت اختراع (داخلی و جهانی) و ساخته شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه با بیان این‌که هم اکنون بیشتر جایگاه‎ها انسداد مرزی شده و قاچاق غیررسمی تقریبا وجود ندارد، گفت: با این دستگاه می توان از قاچاق‌هایی که به طور جداسازی باک، پنهان کردن گالن‌های حاوی سوخت، خطاهای نیروی انسانی و ... بوده است، جلوگیری کرد.

وی افزود: این دستگاه از ۱۵ اردیبهشت امسال در کنترل فروش مرزی جایگاه سِرو به‎کار گرفته شده است که می تواند هرگونه فرآورده نفتی جاسازی شده در کف و یا سقف کامیون را از فاصله سه تا ۳۰۰ متری شناسایی کند.

مجرد با بیان این‌که این دستگاه می تواند با وجود هرگونه موانع و حایل در داخل باک، مقدار سوخت را شناسایی و در کمتر از پنج ثانیه به کاربر اعلام کند، افزود: این دستگاه با ایجاد میدان الکترونیکی و خاصیت دوقطبی می تواند بسته به نیاز کاربر از یک لیتر تا چند هزار لیتر را شناسایی کند.

مدیر منطقه ارومیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هزینه ساخت این دستگاه را 40 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این دستگاه به‎طور کامل به صرفه است و هم اکنون ویژگی‎های فنی آن در گزارشی برای ستاد مربوطه به تهران ارسال شده که از آن بتوانند برای همه جایگاه‌های مرزی کشور استفاده کنند.

به گفته مجرد هم اکنون از مرز سِرو حدود 40 خودرو روزانه تردد دارند که اگر به‎طور میانگین هر خودرو حدود 300 لیتر هم سوخت اضافه (قاچاق) حمل کنند، سالانه از قاچاق حجم زیادی از فرآورده جلوگیری می شود؛ این در حالی است که در دیگر جایگاه‌های مرزی همانند مرز بازرگان روزانه حدود 300 خودرو تردد می کنند.

کد خبر 277078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =