۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
  • کد خبر: 277188
درهای بسته صنعت نفت، ایران را به انزوا می‌برد

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر نتوانیم سرمایه خارجی جذب کنیم و یا شرکت های تراز نخست را وارد ایران کنیم، بدون شک جدای مسائل امنیتی و سیاسی در تامین بدیهیات مردم نیز دچار مشکل می‌شویم.

به گزارش شانا به نقل از ایلنا، مرتضی بهروزی فر اظهار کرد: ما پس از تسخیر لانه جاسوسی و تصویب قانون داماتو علیه ایران که بسیاری از شرکت های معتبر بین المللی از ایران رفتند سال‌هاست که سرمایه‌گذاری مناسبی در صنعت نفت و گاز کشور نداشته‌ایم، به‎ویژه در دوران دولت‎های نهم و دهم و تحریم ها که درهای صنعت نفت روی خارج بسته شد؛ بنابراین امروز به شدت به سرمایه، فناوری و مدیریت پروژه شرکت‌های معتبر دنیا نیاز داریم.

وی افزود: اگر امروز نتوانیم امکانات بالقوه را بالفعل کرده و از ذخایرمان استفاده کنیم، برداشت مناسبی داشته باشیم و اگر نتوانیم در بازارهای نفت و گاز جایگاه خود را به دست بیاوریم در عمل به انزوا می رویم.

بهروزی فر تصریح کرد: برای نمونه اگر در زمان دولت احمدی نژاد صادرات ما به جای 2.5 میلیون بشکه پنج میلیون بشکه در روز بود یا اگر در صادرات گاز حرفی برای گفتن داشتیم به راحتی نمی توانستند ما را از بازار حذف کنند.

وی یادآوری کرد: ذخایر نفتی ما وارد نیمه دوم عمر خود شده و نیازمند پول و ارز خارجی هستیم که بتوانیم زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم و اگر نتوانیم سرمایه خارجی جذب کنیم یا شرکت‌های تراز نخست را وارد کشور کنیم، بدون شک جدای مسائل امنیتی و سیاسی در تامین بدیهیات مردم نیز دچار مشکل می شویم.

این کارشناس نفتی توضیح داد: هم اکنون ذخایر نفتی کشور 5 تا 10 درصد تولید سالانه افت دارند بنابراین اگر هیچگونه فعالیتی روی مخازن نداشته باشیم آنها را از دست می دهیم یعنی هم ذخایر و هم تولید و جایگاه خود را از دست می دهیم و هم درآمدها کاهش می یابد. ناگزیر چاره ای نداریم جز بهره‎مندی از سرمایه و فناوری خارجی نداریم.

وی یادآور شد: ما از زمان دکتر محمد مصدق به دنبال این بوده ایم که اقتصاد بدون نفت داشته باشیم که این قضیه در کوتاه مدت و میان مدت غیر ممکن است اما تنها کاری که در این برهه می توانیم انجام دهیم این است که از محل درآمدهای نفتی و گاز صندوق توسعه ملی را بزرگ کنیم همان کاری که کشورهای توسعه یافته انجام می‌دهند و بر مبنای ذخایر ارزی زیرساخت هایشان را توسعه می دهند.

بهروزی فر تاکید کرد: اگر درآمد نفتی مناسبی نداشته باشیم بدون شک به نرخ هشت درصدی نمی رسیم و تا سرمایه گذاری خارجی انجام نشود و زیرساخت ها با توجه به درآمدهای ارزی تکمیل نشود و فضای کسب و کار بر این مبنا درست نشود در عمل غیر ممکن است که بتوانیم به رشد هشت درصد برسیم که همه این‌ها فعلا از مسیر افزایش درآمدهای نفتی میسر است.

کد خبر 277188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =