اجرای قراردادهای جدید نفتی نشان دهنده اقتدار ایران در استفاده از ظرفیت‌هاست

رئیس هیئت داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: تدوین الگوی جدید قراردادهای نفتی بازتاب اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بالایی داشته و نشان دهنده اقتدار کشور در استفاده از ظرفیت‌هاست.

به گزارش شانا به نقل از ایلنا، رضا پدیدار با بیان این‌که قراردادهای جدید نفتی سبب افزایش گردش سرمایه در کشور می‌شود، گفت: قراردادهای جدید نفتی با جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و ارزش افزوده اقتصادی که در تولید کالا و خدمات به‌وجود می‌آورند، می‌توانند به ارزش افزوده اقتصادی تولید ناخالص ملی کشور منتهی شوند، بنابراین گردش مالی این قراردادها برای 53 طرح توسعه نفتی  108 میلیارد دلار خواهد بود. 

وی افزود: وزارت نفت انتظار دارد برای سال 96 که مراحل مقدماتی انجام مناقصه را برای شرکت‌های داخلی و خارجی به مرحله اجرا می‌گذارد، 15 تا 20 میلیارد دلار سرمایه جذب و یا پروژه در این حد اجرا کند که ضریب استفاده از تجهیزات در این پروژه‌ها حدود 60 درصد است، اگر همین عدد 15 تا 20 میلیارد دلار هم سرمایه گذاری شود حدود 12 میلیارد از آن مربوط به تجهیزات صنعت نفت است که توان ساخت 70 درصد این تجهیزات در داخل کشور وجود دارد، یعنی گردش مالی هشت میلیارد دلاری برای ساخت تجهیزات در بخش پروژه‌های بالادستی حاصل خواهد شد.

رئیس هیئت داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان این‌که اجرای قراردادهای جدید نفتی بازتاب اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بالایی داشته و نشان دهنده اقتدار کشور در استفاده از ظرفیت‌هاست، تصریح کرد: این قراردادها قدرت خوبی را از نظر اقتصادی برای کشور ایجاد می‌کند و امیدواریم که این مسیر وزارت نفت هرچه سریع‌تر به مرحله نهایی نزدیک شود.

پدیدار با اشاره به تاثیر این قراردادها در رشد اقتصادی و اشتغال آفرینی عنوان کرد: بر اساس گزارشی که مقام‌های مسئول در کشور ارائه داده‌اند با راه‌اندازی این پروژه‌ها 2.6 درصد ضریب رشد اقتصادی افزایش پیدا می‌کند که این رقم رشد با هیچ پروژه اقتصادی قابل تحقق نیست.

وی گفت: با اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی برای 100 هزار نفر اشتغال‌زایی تخصصی و مستقیم و به‌طور غیرمستقیم نیز برای  500 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

کد خبر 277215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =