به‎کارگیری توان مطالعاتی شرکت‎های بین‎المللی نفتی در میدان‎های نفت و گاز ایران

با واگذاری مطالعات میدان‎های نفت و گاز ایران به شرکت‎های داخلی و خارجی، امکان استفاده از توان مطالعاتی این شرکت‎ها و مقایسه نتایج آن به منظور دستیابی به ظرفیت‎های نهایی موجود برای شرکت ملی نفت ایران فراهم شده است.

به گزارش شانا، غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، امروز (سه‌شنبه، 30 خرداد ماه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان این شرکت و شرکت انی ایتالیا، گفت: با استفاده از نتایج مطالعات که از سوی شرکت‎ها ارائه می‎شود، شرکت ملی نفت ایران می‎تواند بدون هیچ هزینه‎ای به اطلاعات خوبی در باره شاخص‎های مختلف میدان از جمله حجم ذخایر قابل استحصال و ... دست یابد.

وی افزود: این اطلاعات می‎تواند به شرکت ملی نفت ایران در مذاکرات و مناقصات توسعه میدان‎ها بسیار کمک کند.

منوچهری ادامه داد: ذخایر نفت، ثروت‎های انباشت شده ماست که اگر نتوانیم با استفاده از روش‎های ازدیاد برداشت، به آنها دست یابیم شاید برای همیشه از دست بروند.

وی با اشاره به برنامه‎ریزی برای فعالیت شرکت‎های خارجی به منظور پیاده سازی روش‏های EOR و IOR در میدان‎های نفتی ایران، گفت: با انتقال فناوری‎های روزآمد ازدیاد برداشت به کشور، شرکت‎های ایرانی نیز می‎توانند در آینده‎ای نه چندان دور نسبت به افزایش ضریب بازیافت از مخازن اقدام کنند و به این ترتیب، تراز ایران در سطح بین‎المللی افزایش می‎یابد.

منوچهری درباره شرکت Eni ایتالیا نیز عنوان کرد: این شرکت که از گذشته در میدان‎های ایران فعال بوده، از بزرگترین شرکت‎های توسعه دهنده میدان‎های نفت و گاز در جهان به شمار می‎رود؛ راهبری پروژه‎های نفتی زیادی را در اروپا بر عهده داشته است و سوابق درخشانی دارد.

به گفته وی، Eni اخبرا در مصر و به ویژه مدیترانه، رکوردهای خوبی از حیث سرعت و کیفیت کار بر جای گذاشته است.

منوچهری با اشاره به این‎که تفاهم‎نامه مطالعاتی برای میدان کیش، پیشتر با شرکت‎های شل، گازپروم و سرمایه گذاری غدیر و تفاهم‌نامه مطالعاتی فاز سوم دارخوین با شرکت نفت فیلیپین و سرمایه گذاری غدیر امضا شده است، ابراز امیدواری کرد که شرکت Eni ظرف 6 ماه آینده، نتایج مطالعات خود را در این دو میدان به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد.


کد خبر 277301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =